Nya funktioner i Swecons app
I början av året fanns drygt 900 externa användare och mer än 6 000 anslutna maskiner i den digitala kundportalen mySwecon.
– Vi jobbar nära kunderna och mySwecon utvecklas hela tiden med nya funktioner. Under våren lanserar vi e-signering som sparar tid och minskar pappersarbetet för kunden, säger Lovisa Paulsson, projektledare för mySwecon.
mySwecon, Sweconkundernas digitala assistent, lanserades brett under våren 2019. Då hade de första funktionerna utformats tillsammans med en utvald grupp kunder. Sedan dess har tjänsten utvecklats ytterligare och är i sitt basutförande helt kostnadsfritt.
– Vi jobbar agilt med vecko och månadsplanering för mySwecon. I somras gjorde vi en bred kundundersökning. Vi har även täta kontakter internt med eftermarknadssäljarna och deltar på olika event för att fånga upp kundernas önskemål, säger Lovisa Paulsson och fortsätter;
– Det innebär att vi snabbt kan svara på kundernas behov då vi utvecklar nya funktionaliteter efter hand. Om en kund återkopplar med önskan om ny funktionalitet som vi tror har ett stort kundvärde, så kan vi prioritera så att det är den vi fokuserar på i utvecklingen. Därför sätter vi väldigt stort värde på kundernas feedback.
Gruppera maskinerna
Syftet med mySwecon är att underlätta arbetet för maskinägarna. I början fanns funktioner som maskinernas positioner, drifttimmar, bränsleförbrukning samt möjligheten att boka service online. Funktionerna har stadigt utökats, nu senast med möjligheten att gruppera maskinerna efter arbetsställe eller geografi, att kunden kan boka service även på verkstäderna hos Lantmännen Maskin samt möjligheten att ge medarbetare rättigheter att hantera just ”sina” maskiner.
– Nyligen adderade vi även en funktion där kunderna kan se alla maskiner på en och samma karta, inte bara maskin för maskin. Det underlättar service av flera maskiner samtidigt, då man kan låta en servicebil serva flera maskiner i samma område.
Bra för alla
Många stora maskinägare har anslutit sig till mySwecon, vilket var väntat, men Lovisa Paulsson poängterar att även mindre maskinägare har stor nytta av tjänsten.
– I mySwecon finns all viktig information om maskinen samlat, från serviceprotokoll till tekniska specifikationer.
Även om kunderna är nöjda, vilket kundundersökningen i somras visar, finns det önskemål om fler funktioner i mySwecon. Och de kommer.
– Under våren ska vi lansera e-signering av avtal för kunder som är aktiva i mySwecon, vilket innebär att kunderna kommer kunna signera med BankID istället för med papper och penna. Det kommer spara tid och pappersarbete för kunderna.
Andra nyheter som är på gång är att kunden ska kunna lägga till egen information om varje maskin, dokument eller bilder. Redan nu kan man lägga till maskiner av andra fabrikat, men dessa kan inte anslutas och lämna telematikdata.