Nyare begagnad traktor med hög komfort
New Holland 8560 kan vara ett intressant alternativ för den som söker en nyare begagnad traktor med hög komfort.
New Holland 8560 eller M 160 som den även heter när den är terracottafärgad är den största av fyra traktorer i den så kallade M/60-serien. När M/60-serien lanserades sommaren 1996 var det den första gemensamma Ford/Fiat-produkten som redan från början hette New Holland. Redan två år tidigare hade visserligen den stora G/70-serien som byggdes i Kanada presenterats, men då hette de blå traktorerna Ford och de terracottafärgade Fiat.
M/60-serien omfattar fyra modeller i storlek 77–118 kW (105–160 hk). Lite grovt kan man säga att de ersatte Fiats Winnerserie och hos Ford modellerna 7840 till 8340 samt de äldre Ford 8630 och 8730.
Traktorn är tillverkad i Basildon i England och där görs även den sexcylindriga turbomotorn på 7,5 liter. Transmissionen kom från New Hollands fabrik i Antwerpen i Belgien eller Modena i Italien. Den heter Range Command och var helt ny när den kom i M/60-serien. Range Command finns fortfarande som ett av alternativen i New Hollands nuvarande TM-serie och därmed numera även i Case IH MXM.
Det är tre gruppväxlar, A, B och C, som manövreras kopplingsfritt med en knapp, sex powershiftväxlar i varje grupp samt kopplingsfri fram, neutral och back i spak till vänster om ratten. Det ger 18 växlar fram och 6 bak. Vid körning bakåt fungerar nämligen endast B-gruppen. I normalfallet väljer traktorn samma växel och hastighet fram som bak, men det går även att programmera förhållandet så att backen blir upp till tre växelsteg högre eller lägre än växeln framåt.
Vid den här tidpunkten var det 30 km/h som gällde i Sverige och när 8560 såldes var således den högsta växeln spärrad i högsta gruppen.
Det är svaret på varför det står 17+ 6 växlar i svenska broschyrer.
De flesta av dessa traktorer är troligtvis registrerade för 40 km/h i dag eftersom bromsar och övrig utrustning redan var förberett för detta.
Det såldes även traktorer med krypväxellåda, men det är inget som går att eftermontera på befintliga maskiner.
Traktorn har flerskiviga våta lamellkopplingar och hydrauliska våta skivbromsar.
Trepunktslyften är elektronisk och manövreringen av det treväxlade kraftuttaget är elhydrauliskt. Kraftuttagsvarven är 540 vid motorvarvtal 1970, 540 ekonomi vid motorvarvtal 1546 samt 1 000 vid 2120 och kraftuttagseffekten är 108 kW (147 hk).
På en 8560 utan frontvikter vilar 40 procent av vikten på framaxeln.
Traktorn är 4,6 meter lång, 2,14 meter bred och 2,9 meter hög. Hjulbasen är 2,72 meter och vändradien 4,6 meter. På den här tiden hade New Holland inte super-steer och det fanns varken framaxelfjädring eller hyttfjädring till modellserien.
Elsystemet som är på 12 volt är tillverkat av italienska Marelli och generatorn ger 100 A. Traktorn har ett 140 Ah batteri eller alternativt två på vardera 95 Ah och startmotorns effekt är 3,6 kW.
Hydraulpumpen är en kolvpump som ger 97,8 minutliter vid ett motorvarv på 2 300 rpm och max oljetryck är 190 bar.
Vid service fälls hela motorhuven upp med hjälp av gasdämpare och alla filter blir lättåtkomliga. Batteriet sitter framför kylaren och drar man kylarna för hydraul/transmissionsolja och luftkonditionering åt sidan kommer man åt att rengöra vattenkylaren från båda håll. Hytten har två luftfilter som sitter ett på vardera sidan av hyttaket. Påfyllningen för bränsletankarna sitter vid vänster insteg så man kan stå på marken och tanka.
Alla instrument är digitala och hytten har alla reglage, förutom handbromsen, på höger sida. Luftkonditionering är standard och luftutsläppen, gemensamma för värme och kyla, sitter i taket. Ratten är ställbar i höjd och teleskopled och backspeglarna teleskopiska. Det finns ett stort förvaringsfack till vänster om föraren i hytten och framför detta även en enkel passagerarstol.
Avgasröret är sidomonterat och traktorhytten har stora rutor och sikten är bra på alla håll. Med ett länksystem åker lyftdragkroken även bakåt när den sänks och därmed syns den tydligt från förarplatsen.
Ljudvolymen i hytten med stängda dörrar och fönster är 76 dBA. M/60-serien slutade tillverkas 1999 då den avlöstes av TM-serien, även den från Basildon i England. Det levererades traktorer en bit in på år 2000 och när den sista 8560/M-160 såldes var det registrerat 204 traktorer av den modellen i Sverige. Av dessa är 169 stycken blåa och vad gäller årsmodeller finns det flest från 1999. De sista New Holland 8560 kostade 688 000 kronor.
New Holland 8560.
Motor: Sexcylindrig New Holland på 117 kW (160 hk) och max vridmoment 670 Nm vid 1500 rpm.
Transmission: Tre grupper och 6-stegs powershift ger 18 växlar fram och 6 bak.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Bränsletank: 325 liter.
Lyftkapacitet: 6 730 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5450 kg (utan vikter).
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (100 liter).
Nypris 1996: 641 900 kronor
Pris per hk: 4 011 kronor
Vad kostar utrustningen.
Frontlyft: 21 300:-
Front pto: 19 200:-
Frontvikter: 12 x 45 kg: 11 615:-
Ackumulatorsats till frontlyft: 980:-
Oljefilter motor: 89:-
Oljefilter transmission 2 st: 443:- + 585:-
Vad säger verkmästaren.
– Någon enstaka matarpump samt en och annan hydraulpump har vi bytt men i övrigt har alla New Holland 8560 gått mycket bra, säger Mats Pernegård, verkmästare på OP Maskiner i Kristianstad.
Han berättar att matarpumpen är elektrisk och enkel att byta och likaså är det bara att ta av höger bakhjul och montera av hydraulpumpen som sitter monterad utanpå växellådshuset.
– De flesta traktorerna har originalpumpen kvar och flera av dem har gått över 7000 timmar. De som bytt pump har som regel gått mycket med maskiner som kräver konstant hydraulflöde, säger Mats.
På M/60-serein satt huvudsäkringen, i form av en smältsäkring, i kabelhärvan vid startmotorn. Enligt Mats får det till följd att den ibland skavs sönder och måste bytas. På nyare New Hollandtraktorer är huvudsäkringen inflyttad i hytten, det går att göra även på befintliga traktorer men kräver att hela kabelhärvan byts ut.
Vad säger ägaren.
Lantbrukare Anders Björnberg i Stenstorp kör nu tredje säsongen med sin New Holland 8560.
– Vid ett tillfälle när traktorn var mindre än ett år startade inte kraftuttaget. Då fick vi byta en elektronikdetalj under hytten sen har allt fungerat efter det, säger Anders.
I övrigt är han mycket nöjd, framförallt med växellådan. Han har även provat de nyare TM-modellerna.
– De har knappen för trepunkten i växelspaken. Det skulle jag vilja haft på min 8560 med, men det går tydligen inte att fixa, säger Anders.