Nyttig mat gör svensken gladare
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny stor attitydundersökning som Axfood, där kedjor som Willys och Hemköp ingår, gjort bland svenska konsumenter.
I snitt anser 40 procent av svenskarna att de blir glada av att äta och handla mat som är bra för dem själva och miljön. Gladast blir kvinnorna. 50 procent av dem anger att de blir gladare av att handla och äta sådant som är bra för både sig själva och miljön, medan män är lite mera skeptiska (29 procent). Hushåll med barn anser i högre utsträckning än andra att de blir gladare (45 respektive 36 procent).
Prismedvetenhet är en fortsatt starkt trend, speciellt bland unga. 55 procent säger att de aktivt letar efter låga priser och bra erbjudanden. Samtidigt säger 43 procent att de gärna betalar mer för livsmedel som garanterar en god djurhållning.
– Resultatet visar att vi ligger i linje med konsumenterna i vårt arbete med att möjliggöra en bättre vardag där alla kan dela glädjen för prisvärd, bra och hållbar mat, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Mer från undersökningen:
- 37 procent har en ambition att leva mer klimatsmart (och boende i storstäder och i åldern 18-30 år i än större utsträckning).
- Att minska sin köttkonsumtion kan vara ett sätt att leva mer klimatsmart. 27 procent uppger att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året.
- En av tio säger sig endast äta veganskt mat, en siffra som är betydligt större (17 procent) i åldern 18 – 30 respektive åldern 31 – 40. Benägenheten att äta vegansk mat är annars jämnt spritt över landet och sett till inkomst.
- Kvinnor letar i större utsträckning än män bekvämare måltidslösningar (31 respektive 19 procent).
1 180 personer svarade på Axfoods attitydundersökning Mat & Människor.