Ökad livsmedelsförsäljning i januari
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,8 procent under januari 2025, jämfört med samma månad år 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i januari till 2,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln blir 2,7 procent.
– Inledningen av 2025 har kantats av fortsatt inflationsoro samt global osäkerhet. Hot om tullar och störningar i leveranskedjan riskerar att driva upp kostnaderna ytterligare, vilket sätter press på företag och redan utsatta hushåll. Trots detta ser vi en positiv volymtillväxt i dagligvaruhandeln i januari, vilket bekräftar trenden att hushållens köpkraft sakta stärks, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i januari till 5,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade med 0,2 procent. Hemleverans minskade med 4,5 procent och upphämtning i butik ökade med 5,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 4,7 procent.
– Under januari månad drevs tillväxten i dagligvaruhandeln helt av de fysiska butikerna, medan e-handeln förblev stabil med en andel på 4,7 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för januari beräknas till 1,1 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,7 procent under januari månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,5 procent.