ANNONS

Ökad livsmedelsförsäljning i Sverige

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i september till 3,3 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 2,0 procent.
– Försäljningen inom dagligvaruhandeln fortsatte att utvecklas positivt under september. Justerat för inflation visar branschen även en volymtillväxt jämfört med samma månad föregående år. Det tyder på att konsumenterna börjar uppleva en viss kostnadslättnad efter en längre period av hög inflation,säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i september till 5,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 12,0 procent. Hemleverans ökade med 12,0 procent och upphämtning i butik ökade med 12,1 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,6 procent.
– E-handelns försäljningstillväxt under september var den näst högsta månadsökningen i år och andelen uppgick till 4,6 procent. E-handelsförsäljningen har nu vuxit åtta kvartal i följd, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för september beräknas till 0,5 procent, vilket beror på att månaden innehöll en helgdag mer än i fjol. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,5 procent.
Den totala försäljningsökningen under årets tredje kvartal uppgick till 5,4 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningen ökade med 5,2 procent i fysisk butik och med 8,4 procent i e-handeln. Kalendereffekten beräknas till 0,1 procent för det tredje kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen var därmed 5,3 procent.

Relaterade artiklar