Ökade avgaskrav – dyrare för kunden
De tekniska lösningarna på motorer blir allt mer avancerade i takt med att avgaskraven ökar. Någon måste givetvis betala kalaset och det blir i slutändan kunden.
I skrivande stund finns det två grundprinciper för att klara avgaskrav steg III och IV, EGR- eller SCR-tekniken.
EGR innebär i korthet att man sänker temperaturen i cylindrarna och därmed får mindre mängd partiklar i avgaserna. Detta sker med laddluftsskylare och återcirkulering av avgaserna. SCR innebär att man sprutar in en urealösning i avgaserna samt låter dem därefter gå genom en katalysator för att nå samma mål.
Bland traktortillverkarna har alla utom Valtra valt att gå på EGR-tekniken medan det bland lastbilstillverkarna är tvärt om, där har alla utom Scania valt SCR-tekniken.
Lastbilstillverkarna har större avgaskrav än vad som gäller för traktorer. Lastbilar ska redan nu uppfylla avgaskrav steg IV och jobbar på steg V. För traktorer gäller steg IIIA nu medan man utvecklar motorer för steg IIIB och IV.
På SisuDiesel som bland annat förser Valtra med motorer anser man att bränsleförbrukningen blir för stor med EGR-tekniken och har därför i stället valt att framöver ha katalysator och tillsatsmedlet adblue på motorer över 75 kW.
De flesta är överens om att vi måste vara rädda om miljön och inte förorena vår luft. Det kommer att kosta på flera sätt. Ingenjörerna hos motortillverkarna kommer sannolikt att få satsa allt krut på att klara framtida avgaskrav, något som innebär dyrare motorer samtidigt som vi troligtvis inte får bättre prestanda, ny övrig teknik samt lägre bränsleförbrukning.