ANNONS

Orimliga skattehöjningar på förnyelsebar energi

Den 1 januari 2016 höjs skatten på bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter, enligt finansdepartementets promemoria som presenterades idag. Etanol för låginblandning beläggs med 26 procent energiskatt och etanol för E85 med 28 procent energiskatt, jämfört med bensin. Biodiesel FAME beläggs med 64 procent och HVO med 20 procent av den energiskatt som gäller för fossil diesel. Allt enligt det förslag som finansdepartementet nu lagt fram, och som ska ut på remiss.
På 2030-sekretariatet ser man en höjning på det fossila som rimlig, men inte på det förnybara.
– Bensin och diesel har på kort tid blivit ungefär två kronor billigare, samtidigt som fordonen blivit snålare. Även efter regeringens höjning har bilisten alltså mer kvar i plånboken än tidigare, och det är inte troligt att de föreslagna nivåerna räcker särskilt långt för att nå den långsiktigt hållbara utveckling som är regeringens mål, säger Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.
EU-kommission anger att biodrivmedel inte får bli billigare än de fossila bränslen de ersätter, de får inte överkompenseras. Därför höjs energiskatten på etanol och biodiesel, från den 1 december i år.
– Överkompensationsreglerna innebär i praktiken att det alltid ska vara lönsamt att tanka fossilt, och gör det mycket svårt att nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta som ju sju av riksdagspartierna vill. Den senaste tidens snabba prisfall på olja visar också hur svårt det är att bedöma en rimlig skattenivå på förnybara drivmedel. Därtill vore det rimligt att utgå ifrån klimatnytta, inte produktionskostnader, när det förnybara beskattas. Regeringen måste nu ta en rejäl dust med EU-kommissionen, så att vi kan vara det föregångsland i omställningen som världen behöver, säger Mattias Goldmann.
Genom överkompensationsreglerna förbättras inte de förnybara drivmedlens konkurrenskraft av skattehöjningen på fossil bensin och diesel. Däremot underlättas omställningen till energieffektivare fordon, eldrift, kollektivtrafik och distansarbete, vilket 2030-sekretariatet uppskattar,  men höjningen är för liten för att ha en stark styrande effekt.
Utöver den nu aviserade skattehöjningen, förväntar sig 2030-sekretariatet inom en snar framtid förslag om:

·      Bonus-Malus-skatt för fordon
·      Stimulans för klimatsmartare tunga fordon
·      Klimatstyrda förmånsbilsregler
·      Långsiktiga regler för ökad användning av biodrivmedel, låginblandat och i koncentrerad form
·      Stimulans för gång, cykel, kollektivtrafik och distansarbete
·      Beslut om 2030 som slutår för fossilbränsleberoende fordon

Relaterade artiklar