ANNONS

Över 10 procents marknadsandel med Deutz-Fahr

Som vi tidigare i dag rapporterat om blir det Deutz-Fahr som ersätter agenturerna Case IH och New Holland hos Söderberg & Haak. Deutz-Fahr har i dag 2,8 procents marknadsandel i Sverige, tillsammans med Lamborghini och Same, när det gäller traktorer och vår anlays, i förmiddags, sa att fabrikaten borde nå 10 procent med Söderberg & Haak som importör.
Men Thomas Svensson, vd på Söderberg & Haak tror på mer.
– När vi tog över JCB hade de 3 procents marknadsandel i Sverige och fem år senare hade vi nått 13 procent med JCB.
Söderberg & Haak är vana vid att ta upp nya agenturer och Same Deutz-Fahr är en modern tillverkare med anläggningar i Italien, Frankrike, Turkiet, Indien, Kina, Kroatien och Tyskland. Deutz-Fahr har sina rötter i Tyskland och fabrikatet håller tysk kvalitet.
Det är ett italienskt familjeföretag och passar på så vis perfekt med Söderberg & Haaks övriga agenturer; Krone, Amazone och JCB, som även de är familjeägda.
– Vi känner oss mycket tillfreds med detta upplägg och vi märker ny entusiasm bland såväl mina medarbetare som bland våra återförsäljare.
Om ryktet att Söderberg & Haak även ska representera Same Deutz-Fahr i Danmark, Norge och Finland svarar Thomas Svensson så här.
– Vi tar ett uppdrag i taget, men det är inte otänkbart. När vi byggde vårt nya reservdelslager i Staffanstorp år 2007 hade vi siktet inställt på att kunna leverera reservdelar även i Danmark, för att ta ett exempel.
Deutz-Fahr blir inte samma volym och omsättning som Case IH och New Holland, men eftersom Söderberg & Haak kommer att fortsätta att importera och representera dessa fabrikat fram till april 2017 får man gott om tid på sig att bygga upp den nya organisationen med Deutz-Fahr, vilket även innebär att återförsäljarna får tillräckliga volymer hela tiden och därmed kan nå lönsamhet.
När det gäller Deutz-Fahr tröskor når de i dag inte upp till de största modellerna på marknaden, men eftersom man har kvar Case IH och New Holland nästan två år till kan det mycket väl vara så att det blir en öppning för att komplettera de största tröskorna när de gula och röda faller bort från Söderberg & Haak. Vad det skulle kunna innebära vill inte Thomas Svensson spekulera i i dag.
– Deutz-Fahr gör bra tröskor med perfekt kvalité. Under våra förhandlingar den senaste tiden har vi även pratat med tyska återförsäljare om Deutz-Fahr tröskor och alla är nöjda med dem.
Same Deutz-Fahr satsar just nu mycket i sin fabrik i tyska Lauingen med bland annat nytt utvecklings- och utbildningscenter.
TS_270px

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deutz-Fahrs traktorprogram består av tio modellserier, från 39 hästkrafter upp till kommande 11-serien, med cirka 440 hästkrafter i maxeffekt. Denna 11-serie presenterades som prototyp på Agritechnica 2013 och rönte då stor uppmärksamhet för sin design och sitt nytänkande. Sex av modellserierna erbjuds med steglösa TTV-transmissioner från ZF, i modeller från 99 till 440 hästkrafter. I övrigt erbjuds helmekaniska transmissioner samt två-, tre- och fyrstegs powershifttransmissioner.
IMG_2707

 

 

 

 

 

 

 

 

– Vi är just nu i full färd med att sätta samman och specificera ett Deutz-Fahr traktorprogram för den svenska marknaden, i allt från enklare modeller, via frontlastarmodeller till ett brett program av steglösa TTV-traktorer, avslöjar Erik Thuring, marknadschef hos Söderberg & Haak, och som för övrigt var med redan på förra Deutz-Fahr-tiden, fram till 1992.
– Och så är en lanseringsplan som ska sjösättas i januari 2016 påbörjad. Det blir ett spännande uppdrag i kombination med att Söderberg & Haak fyller 150 år 2016, tillägger Erik Thuring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deutz-Fahrs tröskprogram består av tre modellserier i fem- och sexskakarsegmenten med skärvidder upp till 30 fot och motoreffekter upp till 395 hästkrafter.
– Då Deutz-Fahrs anrika skördetröskor tyvärr varit dåligt representerade på den svenska marknaden under de senaste åren, är vår idé som ett första steg att investera i ett antal demotröskor och sätta dem i marknaden för utvärdering och positionering mot det konkurrerande utbudet, förklarar Erik Thuring.

Nyckelfakta Deutz-Fahrgruppen

–    Vår strategi är att förbättra såväl våra kunders produktivitet som välbefinnande, uttalas det tydligt från ägarfamiljens och ledningens sida.

–    Produktionsanläggningar i Tyskland, Italien, Frankrike, Kroatien, Indien, Kina och Turkiet.

–    Total traktortillverkning 2013: cirka 33 000 traktorer.

–    13 egna försäljningsbolag runtom i världen, 141 importörer

–    Omsättning 2014: 1210 miljoner Euro = 11,5 miljarder svenska kronor. Rörelseresultat före räntor, avskrivningar och skatt 110 miljoner Euro, det vill säga cirka nio procent.

–    25 procent av omsättningen i Tyskland, 75 procent export

–    Nästan 80 procent av omsättningen utgör traktorer, mer än 70 procent av omsättningen utgörs av Deutz-Fahrprodukter.

–    5,5 procent av omsättningen avsätts för forskning och produktutveckling.

Relaterade artiklar