ANNONS

Passar utmärkt på djurgårdar

Är det en lastare man behöver finns det egentligen inget som går upp mot en lastmaskin. Men många lantbrukare vill ha lastaren med sig på traktorn och då är nog Valtra HiTech X ett av de bästa alternativen.
Med kopplingsfri fram och back vid ratten, automatväxlad trestegs powershift och turbinkoppling går det nästan att köra Valtra X som om den hade en konverter och midjestyrningen ger en enorm smidighet. Det är egentligen enbart sikten som är problemet. Motorn sitter ju som bekant mellan lastarredskapet och förarplatsen på de flesta lantbrukstraktorer.
Valtra X lanserades i samband med Elmia Fält och Maskin 2000 och var även en av finalisterna till årets traktor 2001. I den tävlingen belastades Valtran med ett högt pris per hästkraft, cirka 5 000 kronor beroende på utrustningsnivå, vilket innebar att traktorn inte nådde mer än en tiondeplats totalt. Men det är fel att enbart stirra på prislappen på den här traktorn. Det är viktigt att komma ihåg att en Valtra X kanske ersätter två maskiner, en traktor och en lastmaskin eller någon annan specialmaskin. Med dubbelkommandot Twin Trac, som kostar 28 500 kronor i tillägg går det alldeles utmärkt att köra baklänges vilket ytterligare breddar traktorns användningsområde.
Valtran står ute i femton minusgrader men drar igång utan minsta problem när jag provkör den. Jag använder traktorn för fodertransporter av olika slag samt utfodring och utgödsling av nötkreatur i ranchdrift med ligghallar. Maskinen fungerar mycket bra. Det första som slår mig är traktorns smidighet. Midjestyrningen är perfekt när jag kör slalom mellan stolparna i ligghallen. Traktorn är även mycket bra när det gäller att backa med vagnar. Midjestyrningen ger en omedelbar korrigering av traktorbakändan och därmed första vagnens drag. Detsamma gäller vid tillkoppling då lyftdragkroken kan röras i sidled.
Däremot är det omöjligt att se lyftdragkroken från hytten. En spegel löser problemet på dagen men det är svårt att se i mörker.
Valtra verkar vara en av få traktortillverkaren som förstått att dagens traktorer har servostyrning. Nästan alla fabrikat har onödigt stora rattar. Valtra har en liten sportig ställbar ratt och det är bra. Rent allmänt är förarkomforten bra och det är tyst i hytten. De flesta reglage sitter där de ska. Strömbrytaren för att hissa upp och ner lyftarmarna kunde suttit längre fram och handgasens placering halvvägs nere vid golvet är inte bra. Instrumenteringen består av lättlästa analoga klockor och testtraktorn har elektrisk huvudströmbrytare vilket är praktiskt. I höger främre hyttstolpe sitter en display som visar valt växelläge vad gäller körriktning, powershiftläge samt digital hastighetsangivelse. Den trestegade powershiften kan köras manuellt med tryckknappar på de manuella växelspakarna eller i förprogrammerade automatlägen. Det går att ha två olika förval programmerat, till exempel ett för transport och ett för lastararbeten. Frikopplingen kan betjänas med en tryckknapp på framsidan av de två manuella växelspakarna så fotpedalen behöver aldrig användas om man inte vill. Vid transport med powershiften i automatläge kör man som i en bil med de fyra manuella växlarna i den vänstra växelspaken medan de tre snabbväxellägena själv anpassas efter varvtal och dragkraftsbehov. Höger växelspak har hög, låg och krypväxel med hastigheter ner till 0,6 km/h för grönsaksodlarna. Ska man kritisera något vad gäller transmissionen så är det utformningen av snabbväxelknapparna på växelspakarna. De är för känsliga och det händer att man av misstag stöter till dem med följd att traktorn växlar upp eller ner när man inte vill. Ett problem som troligtvis har en enkel lösning.

Teknisk data Valtra HiTech X 120:
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 88 kW (120 hk).
Transmission: Tolv mekaniska och tre snabbväxlar ger totalt 36 växlar i varje riktning med kopplingsfri fram och back.
Däck: 14.9R24 fram och 18.4R34 bak.
Bränsletank: 135 liter.
Lyftkapacitet: 6 600 kp.
Yttre hydraulik: tre dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 370 kg (utan vikter).
Vändradie: 4,80 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (55 liter).
Pris: 597 000 kronor
Pris per hk: 4 975 kronor

Valtra X passar utmärkt på djurgårdar där det dagligen behövs en lastartraktor för utfodring, utgödsling och fodertransporter. Midjestyrningen och traktorns låga höjd, 280 cm, gör den smidig i lösdriftshallar och liknande.

Reglagen är samlade till höger. Joysticken till lastaren följer stolens rörelser. Manuella växelspakar från golvet. Spakar till yttre hydraulik, max fyra stycken, i en prydlig rad. Kraftuttagsspak med 540, 1000 eller drivhjulsberoende längst bak.

Svänger man midjan åt höger blir det gott om plats att tanka traktorn. Dörrarna är stora och det är lätt att kliva in och ut. Det går bra att ta sig in även på högersidan för den som vill.

280 cm, gör den smidig i lösdriftshallar och liknande.

För den som lastar mycket balar är Valtra X lika smidig som en lastmaskin. Balarna är stora och då gör det inget om man inte ser balspjutet exakt.

Relaterade artiklar