ANNONS

Perfekt för specialodlingar

New Holland TS110A med super steer är en mycket smidig traktor. Perfekt för specialodlingar.
Med sina extremt stora dörrar, rymliga hytt, goda sikt och snäva vändradie fungera TS110A alldeles utmärkt som sommartraktor på mitt lantbruk.
Vad menar jag då med sommartraktor.
Jo, en traktor att sprida gödning med, dra sprutan med, sätta framför potatiskuparen eller radrensaren, stränga hör med samt att använda till att flytta bevattningsmaskiner.
Alla ni som har bevattningar på lantbruket vet hur viktigt det är att snabbt kunna koppla, backa maskinen på rätt plats samt klättra i och ur hytten ett otal gånger.
TS110A är näst intill fulländad för jobben och jag saknar bara två saker. Eftersom man måste dra handbromsen varje gång man lämnar hytten borde den sitta i fram/back-spaken till vänster om ratten. Det finns traktorer som har handbromsen där. På TS110A måste man dra och släppa handbromsen på det gamla vanliga sättet till vänster om förarstolen.
Det andra som saknas är en tydlig märkning vilket som är plus- respektive minussidan på de yttre hydrauluttagen där bak. Flera gånger blev det fel håll på flödet.
Men det måste samtidigt tillstås att märkningen i övrigt är bra. Fyra tydliga färger på locken där bak och samma färg på spakarna som sitter i en prydlig rad i högerpanelen i hytten.
Till höger sitter även en lång rad strömbrytare för fyrhjulsdrift, differentialspärr, vändtegsautomatik med mera. Här sitter även reglage för trepunkten, handgas, växelspak samt till/från och växelspak för kraftuttag. Alla spakar sitter snett framför eller vid sidan av föraren. Man behöver aldrig vrida sig bakåt för att nå.
Undantaget är spaken för utlösningen till lyftdragkroken. Det är ett rejält handtag i bakrutans nederkant.
Instrumenteringen är analog och ratten ställbar i både höjd och teleskopled.
Eftersom traktorn har fläkten mellan motor och hytt finns det utsläpp för både värme och kyla mot golvet, mot föraren, mot vindrutan och även till höger och vänster om föraren. Det är mycket bra. Reglagen för ventilationen sitter bak till vänster i traktorn.
Säkringarna sitter under ett litet lock bak till höger. Det är trångt där och säkringarna är svåra att komma åt.
Transmissionen är mycket bra i TS110A. Men en och samma spak kommer man åt alla 16 växlarna. Genom att dra spaken fram och åter väljs mekanisk hög eller låg. Med två knappar i växelspaken stegar man upp och ner mellan fyra powershiftsteg och genom att hålla inne en knapp på baksidan av växelspaken samtidigt som man manövrerar powershiften växlas mellan hög och låg i en elektromekanisk låda. Det steget sker mellan fyra och fem i lågväxeln och mellan tolv och tretton i högväxeln. Det blir således åtta kopplingsfria steg på rad.
Önskas krypväxel hamnar den i en egen låda vilket fördubblar växlarna till 32.
Powershiften kan programmeras så det blir olika hastigheter framåt och bakåt. Det finns även automatläge i powershiften.
Traktorn har enormt långa bakskärmar med ett stag på insidan för att stabilisera dem. Troligtvis kommer det att hänga sig både halm och betblast på stagen.
Här bak syns även fjädrarna till hyttfjädringen vilket är standard.
Traktorn är servicevänlig. Man tankar bekvämt från marken på vänster sida och under höger trappsteg sitter batteriet i en låda som är lätt att vinkal fram. Hela motorhuven lyfts på gasdämpare rakt upp i luften och sen kommer man åt allt. Luftfiltret dras ut utan verktyg.
Den traktorn jag testade saknade lastare, men troligtvis säljs många av dem med lastare. Ett fönster i hyttaket ger bra sikt uppåt vid den typen av arbete.
En traktor med upp till 137 hästkrafter kan även användas till tyngre jordbearbetning och det är tanken med TS110A. En kraftfull trepunktslyft och vändtegsautomatik gör den lämplig för plöjning.

New Holland TS110A.
Motor: Fyrcylindrig Cummins/Iveco på 4,5 liter och 101 kW (137 hk) och max vridmoment 557 Nm.
Transmission: Fyrstegs powershift, mekanisk hög/låg och elektromekanisk hög/låg samt kopplingsfri fram/back ger 16 fram och 16 bak.
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak.
Bränsletank: 180 liter.
Lyftkapacitet: 7 864 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 070 kg (utan vikter).
Vändradie: 4,6 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 537 600 kronor
Pris per hk: 3 924 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 6 x 45 kg std, max 18 st rest. 12 st 11 520:-
Passagerarsäte: 2 930:-
Frontlyft och pto: 41 900:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: std
Framaxelfjädring: 9 600:-
Krypväxel: 4 300:-
Hyttfjädring: std

Det går att svänga snävt. Här är det nästan fullt rattutslag med super steer. Alternativt finns framaxel med fjädring eller en vanlig stel framaxel. Fjädring och super steer går inte att kombinera.

Dörrarna täcker hela sidan och det är mycket enkelt att ta sig i och ur hytten. Även höger dörr går att använda även om högerpanelen begränsar framkomligheten något.

De viktigaste reglagen är placerade snett fram till höger och under luckan i armstödet gömmer sig inställningsvreden för trepunkten. Det finns även knappar för powershiften i högerpanelen vilka är lättare att nå än dem i växelspaken. Över instrumentpanelen sitter knapparna till kördatorn.

Lyftdragkroken åker bakåt samtidigt som den sänks, men det räcker inte riktigt till. Den är svår att se från förarplatsen. Frigångshöjden under upplyft krok är 410 mm.

New Holland TS110A – rekord i bakskärmar.

Relaterade artiklar