Perfekt service för NH- och Case-kunder
Ännu har inget nytt presenterats vad gäller vilka svenska återförsäljare som ska representera Case IH eller New Holland i Sverige och det finns inte heller några besked om vilka fabrikat när det gäller tröskor och traktorer som Söderberg & Haak ska ta upp när de tappar Case IH och New Holland, senast i april 2017.
Men en sak är redan klar, de lantbrukare som kör Case IH och New Holland kommer inte i kläm.
Söderberg & Haak kommer att fortsätta leverera reservdelar och support till dessa två fabrikat, även efter april 2017.
– Vi har sålt dessa varumärken i 20 år och vi kommer att ställa upp till hundra procent på våra kunder även i framtiden. Den 1 januari 2016 upphör det så kallade gruppundantaget vilket innebär att vem som tillåts köpa de instrument och verktyg som krävs för att upprätthålla service på ett fabrikat, säger Thomas Svensson vd på Söderberg & Haak.
Lantbruket får med denna nya regel samma spelregler som inom bilbranschen där det sedan länge funnits verkstäder som servar och reparerar alla bilmärken, även om verkstaden inte har agenturen från generalagenten eller tillverkaren.
För de återförsäljare som i dag säljer Case IH och New Holland och väljer att stanna kvar och sälja de varumärken Söderberg & Haak kommer att representera i framtiden, måste detta besked vara intressant. Det innebär att man kan hålla kvar sina kunder och driva eftermarknad på Case IH och New Holland samtidigt som man säljer ett annat fabrikat vad gäller nya traktorer och tröskor.