En populär modell
John Deere 6090RC kan bli en verklig storsäljare. Traktorn kostar endast dryga 4 800 kronor per hästkraft. Ett pris som är svårslaget bland västtillverkade maskiner i dag.
Den som väljer MC-serien från John Deere når ännu lite lägre i pris, men om man hänger på lite utrustning som luftkonditionering, hydrauliskt utskjutbart drag och passagerarsäte, något som många väljer, är prisskillnaden liten.
Vår provkörning sker mest på väg denna gång då vi fått möjlighet att använda en ny flakväxlare.
Traktorn går förhållandevis tyst i transport i full fart, 40 km/h, trots att det inte finns någon överväxel i transmissionen. Vi mäter 80dBA och varvräknaren står på 2 200 rpm.
Om man inte har allt för tungt lass bakom så klarar man sig ganska bra med de fyra powershiftstegen och behöver oftast inte röra de mekaniska huvudväxlarna mer än när man ska starta från stillastående.
Vi backar till och växlar upp en container. Man sitter bra i hytten och har utmärkt sikt bakåt.
Även när man kopplar själva vagnen är arbetet enkelt tack vare hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken.
Höjden under upplyft krok är 44 centimeter, vilket är normalt för traktorns storlek. Dock är inte detta traktorns lägsta punkt för den finner vi under trappan, 43 centimeter.
När vi mäter ljudet i hytten stillastående är det 70 dBA vid tomgång, 850 rpm och 72 dBA vid fullgas 2 250 rpm.
John Deere presenterade inte mindre än 27 olika modeller av traktorer i effektintervallet 36 till 88 kW (49–120 hk) sommaren 2013 och bland dessa finner vi 6090RC. Som kund kan man välja mellan mycket robusta och enkla modeller till avancerade med steglös transmission och mängder med elektronik, allt efter behov och hur mycket det får kosta. RC är den finare serien ibland dessa storlekar.
Som standard har John Deere 6090RC en semipowershift med sex mekaniska huvudväxlar och fyra powershiftsteg. Det är en lättkörd traktor och många gånger klarar man sig fint med de kopplingsfria växlarna, såväl i transport som i fält.
I övrigt är John Deere 6090RC en intressant traktor för den som önskar bra komfort men som inte vill ha det allra häftigaste vad gäller transmission och hydraulik.
För den som behöver det finns det även pneumatiskt bromssystem, men det kostar betydligt mer, drygt 30 000 kronor.
Testtraktorn har 520/70R38 bak och med dem behöver man knappt dubbelmontage då traktorn inte väger mer än 5 000 kg.
Men även om flera saker återfinns i extrautrustningslistan, så även knappar för att manövrera trepunkten utifrån, är 6090RC en bra traktor och för den som vill ha allt extra finns det möjlighet, samtidigt som den som bara vill ha en enkel prisvärd maskin kan få det.
I fält kör vi John Deere 6090RC med en tremeters Carrier. Tyvärr är det en aning fuktigt på åkern vid tidpunkten för provkörningen men vi får ändå en idé om hur traktorn beter sig. Viktfördelningen är bra och likaså dragkraften. Motorn är pigg och svarar snabbt även om man låter motorvarvtalet sjunka ganska långt ner innan man återigen drar på gas.
Det verkar vara en lagom traktor för ett mindre lantbruk som vill ha en maskin som kan användas till det mesta.
Den passar för frontlastare och då kan man även köpa den med lågt tak om byggnaderna man ska in i kräver det, den treväxlade kraftuttagslådan ger ekonomisk kraftuttagsdrivning av sådana redskap och när det gäller elektroniken kan man köpa traktorn allt från mycket enkel till utrustad med autostyrning och ISOBUS.
Traktorn är även servicevänlig. Hela motorhuven öppnas i ett stycke och pekar rakt upp i luften med öppen huv. Batteriet sitter lättåtkomligt i fronten och det är även enkelt att dela kylare och rengöra där. Luftfilter till motorn är en smal sak att rengöra och oljestickan sitter bra till.
Serviceintervallet är väl det enda man kan anmärka på vad gäller det. Många tillverkare ligger i dag en bra bit över 500 timmar vad gäller motoroljebyte och så är det samma olja i transmission som i hydraulik, alltid en viss risk, men vanligast bland traktorer trots allt.
I hytten är det inget som är svårt att lista ut vad det ska användas till. Det är en ljus och trevlig arbetsplats med bra placerade mekaniska spakar. I huvudväxelspaken finns frikopplingsknapp och knappar för att stega upp och ner i powershiften. Powershiften kan även regleras med knappar i lastarspeken om traktorn är utrustad med det. Handgasen är lätt att reglera och spakar för yttre hydraulik logiskt placerade. Den elektroniska trepunkten är enkel att förstå sig på.
Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter bra placerad till höger bakom föraren och till vänster har man plats för dricka och en plan yta som tillfälligt bord.
Förutom på mindre djurgårdar, som allroundtraktor, kan John Deere 6090RC passa för lättare precisionsarbeten på större gårdar, såsom framför växtskyddssprutan eller potatisupptagaren och då kanske med mer utrustning.
John Deere 6090RC
Motor: Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 76,5 kW (104 hk) maxeffekt och max vridmoment 518 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Semipowershift med kopplingsfri fram/back
Däck: 420/70R28 fram och 520/70R38 bak
Bränsletank: 205 liter
Lyftkapacitet: 4 900 kg
Max hydraulflöde: 80 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 000 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,12 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (52 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 500 463 kronor
Pris per hk: 4 812 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: STD
Frontvikter, 18 x 50 kg: 15 408
Passagerarsäte: STD
Frontlyft och pto: 59 868
Hydraulisk släpvagnsbroms: 6 318
Tredje dubbelverkande uttag: 6 147
Luftfjädrad förarstol: 3 465
Säkerhetsbälte förare: STD
Vändbar förarplats: NEJ
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: STD
Framaxelfjädring: 42 831
Hyttfjädring: NEJ
Krypväxel: 2 835
Tre plus:
- Billig i inköp
- Ingen AdBlue
- Perfekt sikt
Tre minus:
- Alla luftutsläpp i taket
- Lågt placerad växelspak
- Ingen hyttfjädring