ANNONS

En populär modell

John Deere 6090RC kan bli en verklig storsäljare. Traktorn kostar endast dryga 4 800 kronor per hästkraft. Ett pris som är svårslaget bland västtillverkade maskiner i dag.

Den som väljer MC-serien från John Deere når ännu lite lägre i pris, men om man hänger på lite utrustning som luftkonditionering, hydrauliskt utskjutbart drag och passagerarsäte, något som många väljer, är prisskillnaden liten.
Vår provkörning sker mest på väg denna gång då vi fått möjlighet att använda en ny flakväxlare.
Traktorn går förhållandevis tyst i transport i full fart, 40 km/h, trots att det inte finns någon överväxel i transmissionen. Vi mäter 80dBA och varvräknaren står på 2 200 rpm.
Om man inte har allt för tungt lass bakom så klarar man sig ganska bra med de fyra powershiftstegen och behöver oftast inte röra de mekaniska huvudväxlarna mer än när man ska starta från stillastående.
Vi backar till och växlar upp en container. Man sitter bra i hytten och har utmärkt sikt bakåt.
Även när man kopplar själva vagnen är arbetet enkelt tack vare hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken.
Höjden under upplyft krok är 44 centimeter, vilket är normalt för traktorns storlek. Dock är inte detta traktorns lägsta punkt för den finner vi under trappan, 43 centimeter.
När vi mäter ljudet i hytten stillastående är det 70 dBA vid tomgång, 850 rpm och 72 dBA vid fullgas 2 250 rpm.
John Deere presenterade inte mindre än 27 olika modeller av traktorer i effektintervallet 36 till 88 kW (49–120 hk) sommaren 2013 och bland dessa finner vi 6090RC. Som kund kan man välja mellan mycket robusta och enkla modeller till avancerade med steglös transmission och mängder med elektronik, allt efter behov och hur mycket det får kosta. RC är den finare serien ibland dessa storlekar.

Som standard har John Deere 6090RC en semipowershift med sex mekaniska huvudväxlar och fyra powershiftsteg. Det är en lättkörd traktor och många gånger klarar man sig fint med de kopplingsfria växlarna, såväl i transport som i fält.

I övrigt är John Deere 6090RC en intressant traktor för den som önskar bra komfort men som inte vill ha det allra häftigaste vad gäller transmission och hydraulik.
För den som behöver det finns det även pneumatiskt bromssystem, men det kostar betydligt mer, drygt 30 000 kronor.
Testtraktorn har 520/70R38 bak och med dem behöver man knappt dubbelmontage då traktorn inte väger mer än 5 000 kg.
Men även om flera saker återfinns i extrautrustningslistan, så även knappar för att manövrera trepunkten utifrån, är 6090RC en bra traktor och för den som vill ha allt extra finns det möjlighet, samtidigt som den som bara vill ha en enkel prisvärd maskin kan få det.
I fält kör vi John Deere 6090RC med en tremeters Carrier. Tyvärr är det en aning fuktigt på åkern vid tidpunkten för provkörningen men vi får ändå en idé om hur traktorn beter sig. Viktfördelningen är bra och likaså dragkraften. Motorn är pigg och svarar snabbt även om man låter motorvarvtalet sjunka ganska långt ner innan man återigen drar på gas.
Det verkar vara en lagom traktor för ett mindre lantbruk som vill ha en maskin som kan användas till det mesta.
Den passar för frontlastare och då kan man även köpa den med lågt tak om byggnaderna man ska in i kräver det, den treväxlade kraftuttagslådan ger ekonomisk kraftuttagsdrivning av sådana redskap och när det gäller elektroniken kan man köpa traktorn allt från mycket enkel till utrustad med autostyrning och ISOBUS.
Traktorn är även servicevänlig. Hela motorhuven öppnas i ett stycke och pekar rakt upp i luften med öppen huv. Batteriet sitter lättåtkomligt i fronten och det är även enkelt att dela kylare och rengöra där. Luftfilter till motorn är en smal sak att rengöra och oljestickan sitter bra till.
Serviceintervallet är väl det enda man kan anmärka på vad gäller det. Många tillverkare ligger i dag en bra bit över 500 timmar vad gäller motoroljebyte och så är det samma olja i transmission som i hydraulik, alltid en viss risk, men vanligast bland traktorer trots allt.
I hytten är det inget som är svårt att lista ut vad det ska användas till. Det är en ljus och trevlig arbetsplats med bra placerade mekaniska spakar. I huvudväxelspaken finns frikopplingsknapp och knappar för att stega upp och ner i powershiften. Powershiften kan även regleras med knappar i lastarspeken om traktorn är utrustad med det. Handgasen är lätt att reglera och spakar för yttre hydraulik logiskt placerade. Den elektroniska trepunkten är enkel att förstå sig på.
Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter bra placerad till höger bakom föraren och till vänster har man plats för dricka och en plan yta som tillfälligt bord.
Förutom på mindre djurgårdar, som allroundtraktor, kan John Deere 6090RC passa för lättare precisionsarbeten på större gårdar, såsom framför växtskyddssprutan eller potatisupptagaren och då kanske med mer utrustning.

 

John Deere 6090RC

Motor:         Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 76,5 kW (104 hk) maxeffekt och max vridmoment 518 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       Semipowershift med kopplingsfri fram/back

Däck: 420/70R28 fram och 520/70R38 bak

Bränsletank: 205 liter

Lyftkapacitet:        4 900 kg

Max hydraulflöde:  80 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     2 dubbelverkande uttag

Vikt:   5 000 kg (utan vikter)
Vändradie:   5,12 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (17 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (52 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   500 463 kronor

Pris per hk:           4 812 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         STD

Frontvikter, 18 x 50 kg: 15 408

Passagerarsäte:      STD

Frontlyft och pto:  59 868

Hydraulisk släpvagnsbroms:      6 318

Tredje dubbelverkande uttag:    6 147

Luftfjädrad förarstol:       3 465

Säkerhetsbälte förare:      STD

Vändbar förarplats:         NEJ

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         STD

Framaxelfjädring:   42 831
Hyttfjädring: NEJ

Krypväxel:            2 835

 

Tre plus:

  • Billig i inköp
  • Ingen AdBlue
  • Perfekt sikt

 

Tre minus:

  • Alla luftutsläpp i taket
  • Lågt placerad växelspak
  • Ingen hyttfjädring
    Hytten på John Deere 6090RC är inte så stor, men man sitter bra och sikten är förnämlig när man kör med utrustning som kräver lite extra kontroll som här med flakväxlare.

    Hytten på John Deere 6090RC är inte så stor, men man sitter bra och sikten är förnämlig när man kör med utrustning som kräver lite extra kontroll som här med flakväxlare.

    John Deere 6110MC är lätt att förstå sig på och köra. Med fyra powershiftsteg behöver man inte röra den mekaniska lådan särskilt ofta i transport.

    John Deere 6110MC är lätt att förstå sig på och köra. Med fyra powershiftsteg behöver man inte röra den mekaniska lådan särskilt ofta i transport.

    Motorhuven öppnas i fronten och lyfts rakt upp. Här sitter batteri och luftrenare praktiskt till.

    Motorhuven öppnas i fronten och lyfts rakt upp. Här sitter batteri och luftrenare praktiskt till.

    Även höger dörr kan användas. I startnyckeln finns ett inbyggt datachip som fungerar som startspärr. Är inte traktorns originalnyckel med kan man inte starta och köra iväg. Denna extrautrustning kostar endast 2 448 kronor och försvårar rejält för tjuven.

    Även höger dörr kan användas. I startnyckeln finns ett inbyggt datachip som fungerar som startspärr. Är inte traktorns originalnyckel med kan man inte starta och köra iväg. Denna extrautrustning kostar endast 2 448 kronor och försvårar rejält för tjuven.

    Bra arbetsbelysning bak och hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken är standard.

    Bra arbetsbelysning bak och hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken är standard.

    Insteget till hytten är bra trots att hytten har B-stolpe. Här ser vi även verktygslådans placering.

    Insteget till hytten är bra trots att hytten har B-stolpe. Här ser vi även verktygslådans placering.

    John Deere 6090RC har en enkel inredning med mekaniska reglage. Dessa är dock bra placerade för bekvämt arbete.

    John Deere 6090RC har en enkel inredning med mekaniska reglage. Dessa är dock bra placerade för bekvämt arbete.

    Till vänster om föraren sitter alla säkringar och relä under ett lock. Här ser vi även hållare för mugg/flaska.

    Till vänster om föraren sitter alla säkringar och relä under ett lock. Här ser vi även hållare för mugg/flaska.

    Traktorn har bra frigångshöjd och är ren undertill. Vändradien är endast 5,12 meter.

    Traktorn har bra frigångshöjd och är ren undertill. Vändradien är endast 5,12 meter.

    Notera den fina placeringen av jordbruksdraget fram till vänster då detta inte används.

    Notera den fina placeringen av jordbruksdraget fram till vänster då detta inte används.

    Passagerarsätet kan fällas undan då det inte används.

    Passagerarsätet kan fällas undan då det inte används.

    Instrumentpanelen följer med ratten då denna vinklas.

    Instrumentpanelen följer med ratten då denna vinklas.

    Alla luftutsläpp sitter i taket vilket innebär att det blir svårt att få värme vid golvet en kall vinterdag.

    Alla luftutsläpp sitter i taket vilket innebär att det blir svårt att få värme vid golvet en kall vinterdag.

Relaterade artiklar