ANNONS

Populär NH i ny tappning

Storsäljaren från New Holland uppdateras på flera punkter. Med ny hytt och finare transmission passar den här traktorn fler kunder utan att de befintliga ska bli besvikna.

Med en motoreffekt ända upp till 84 kW (114 hk) i T5.115, största traktorn av tre i serien, erbjuder New Holland en mycket intressant maskin för den som inte vill ut med allt för stor vikt på åkern. Modellen är starkare än de minsta i T6-serien, men betydligt lättare. Så var det även innan, men med nya T5.115 har man en nästan lika bekväm traktor och det är naturligtvis avgörande.
Lösnikngen heter Electro Command och innebär samma semipowershift som i T6, det vill säga två stycken tvåväxlade grupper och fyra powershiftsteg där allt växlas med knappar utan att förrän behöver trampa på kopplingen.
Det ger totalt sexton växlar i vardera riktningen och den enda skillnaden mot T6 motsvarande transmission är att det inte finns automatläge i T5.
Traktorn är mycket enkel att förstå sig på och köra och transmissionen sköter man med tryckknappar i högerkonsolen. Man växlar i en följd från ett till fyra och trycker därefter samtidigt på två knappar för att komma över nästa grupp till växel fem. Samma procedur är det när man ska från växel åtta till nio och från tolv till tretton. Finessen med detta upplägg är att alla växlar, i grupper och i powershiftlåda, har en siffra från ett till sexton. Dessa visas i den digitala displayen i instrumentpanelen och det är därmed mycket enkelt att veta vilket växelläge man har. Fram/back är i en spak till vänster om ratten och i den finns det även parkeringsläge.
Detta är en traktor som passar det mesta på ett mindre lantbruk. Den är lätt men stark och gör ett bra arbete i vallskörden. Vid tyngre dragkraftarbete kan man belasta den med vikter och få ökad dragkraft. Vi testar den med en tre meter bred rotorharv och ett kraftuttag som ger 540 respektive 1 000 rpm redan vid 1 900 rpm på motorn kan spara en dl bränsle. Samma sak gäller i transport då traktorn når 40 km/h redan vid 1 900 rpm. Det är ovanligt i så här små traktorer.
Lastararbete är en annan bra uppgift för T5.115 då huven sluttar ganska mycket och ger bra sikt och i kombination med ett stort fönster i taket ser man även redskapet i upplyft läge. En stor skillnad mot föregångaren TL-A, senare T5000, är elhydrauliken. Det är standard vad gäller trepunkten och för yttre hydraulik kan man få en joystick i höger armstöd för att betjäna två uttag. Har man frontlastare väljer man lämpligtvis denna extrautrustning. Fäste för frontlastare kan man få integrerat i traktorn från fabrik.
New Holland T5.115 tillverkas i CNHs fabrik i Jesi, Italien och serien är en storsäljare i hela Europa.
New Holland T5 har relativt lång hjulbas, 2 380 millimeter, vilket ger stabil gång och bra dragkraft.
Hydraulpumpen ger 65 liter per minut som standard men det går att köpa traktorn med en större pump som ger 85 liter per minut. Traktorn har två kraftuttagsvarv som standard, men man kan även få ett tredje som extrautrustning, 540 ekonomi.
Hytten är helt ny, lite mindre än på T6, men betydligt finare än föregångaren. Den är relativt tyst och man sitter bra. Även passageraren har ett fint stoppat säte och detta fälls upp automatiskt när ingen sitter där.
Det ger bra passage in och ut och man kan med fördel använda höger dörr.
En annan stor fördel med T5 är hyttfjädringen. Den är visserligen helt mekanisk, men det är ovanligt med sådan utrustning på traktorer i denna storleksklass.
New Holland har valt en motor med EGR-avgasrening i T5 och anledningen är att denna teknik fungerar bra i mindre traktorer som inte har så stort behov av kylning. Traktorn har kvar en motorhuv som öppnas i framkant och det är lätt att komma åt de flesta detaljer. Men tyvärr finns det en liten irriterande sidoplåt kvar på varje sida som måste tas bort separat.

Nya New Holland T5.115 är en fin traktor för många arbeten. Den är lätt i förhållande till sin effekt.

Traktorn passar bra för transport. Den når toppfarten 40 km/h vid reducerat varvtal på motorn, 1 900 rpm.

Motorn har avgasrening med EGR så man slipper tanka AdBlue.

Till vänster om föraren sitter växelspak för kryplåda samt parkeringsbromsen.

Instrumenteringen är analoga klockar med digital display i mitten där man bland annat ser vilket växelsteg som är aktuellt. Instrumenten följer med när man vinklar ratten.

Nytt i T5 är elhydraulik för trepunkt och att upp till två yttre hydrauluttag kan ha elstyrda ventiler i form av en joystick i höger armstöd. Perfekt om man har lastare eller frontlyft.

I vänster insteg ser vi även passagerarstolen. Sittdynan är fjäderbelastad och fälls upp automatiskt när sätet inte används.

På bakskärmarna finns knappar för trepunkt och kraftuttag.

Även höger dörr är användbar och bakom trappan sitter batteriet.

Traktorn kan levereras med integrerat lastarfäste från fabrik.

New Holland T5.115 Electro Command
Motor:    Fyrcylindrig FPT på 3,4 liter och 84 kW (114 hk) maxeffekt och max vridmoment 461 Nm vid 1 400 rpm
Transmission:    Semipowershift med fyra powershiftsteg och kopplingsfri fram/back
Däck:    16.9R30 fram och 16.9R38 bak
Bränsletank:    xxx liter
Lyftkapacitet:    5 420 kg
Max hydraulflöde:    65 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 350 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,25 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (9,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter)
Kraftuttag:    540 och 1 000 rpm
Pris:    uppg. saknas
Pris per hk:        uppg. saknas

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter:     uppg. saknas
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    uppg. saknas
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde dubbelverkande uttag:    uppg. saknas
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    nej
Framaxelfjädring:    nej
Hyttfjädring:     std
Krypväxel:        uppg. saknas

Fem plus:
–    Lätt och smidig
–    Bra transmission
–    Utmärkt sikt
–    Prisvärd
–    Bra komfort

Fem minus:
–    B-stolpe i hytt
–    Svårt komma åt batteri
–    Ingen slät yta med passagerarsäte nere
–    Sidoplåtar på motorn
–    Ingen framaxelfjädring

Relaterade artiklar