Populär traktor blir bättre
I Europa har New Holland 20 procents marknadsandel i segmentet 99 till 117 hästkrafter, just den effektklass de tre modellerna i nya T5 befinner sig i. Även i Sverige är det här en populär modell och därför är det intressant med den förbättring CNH nu lanserar vad gäller New Holland T5.
Nya T5 har kraftigare chassi så att traktorn kan lastas till 8 ton, tidigare 7,4 ton. Detta innebär att man kan utföra dragkraftsarbete som kräver mer än vad som var fallet med tidigare modeller, samtidigt som man kan klä av traktorn om man vill ha den lätt.
Har traktorn frontlyft klarar denna 1 850 kg, även det mer än i gamla T5. Frontkraftuttaget har 1 000 rpm.
Motorn tillverkas på Fiat Power Train i Truin, en motorfabrik som ingår i samma koncern som CNH Industrial. Motorerna i T5 uppfyller avgaskrav steg IV med SCR-teknik, vilket innebär att man tillsätter AdBlue i avgaserna. Dessutom återcirkuleras en liten del av avgaserna, så kallad EGR-teknik, för att klara de nya avgasreglerna.
När New Holland gick från avgaskrav steg IIIA till IIIB och införde SCR-tekniken för att klara detta minskades bränsleförbrukningen med cirka 10 procent. Enligt representanter hos tillverkaren ska bränsleförbrukningen minska med ytterligare 2–3 procent i de nya traktorerna.
Nya New Holland T5 har förbättras på många punkter. Förutom att motorn blivit segare tack vare större vridmoments ökning är transmissionen betydligt mer användarvänlig.
Man har kvar den mekaniska hög/låg i en spak ute till höger i panelen, och till den en elhydraulisk hög/låg, fyra powershiftstegs och kopplingsfri fram/back, teknik vi känner igen från TS-A när den kom för 15 år sedan.
Men i nya T5 finns automatik för fält och väg.
I fält-läget växlar man manuellt i den elhydrauliska hög/låg medan de fyra powershiftstegen växlas automatiskt i förhållande till vald hastighet, motorvarvtal och belastning, allt för bästa effektivitet.
I läget väg växlas det automatiskt genom alla åtta växlarna. Det innebär att om det inte går extremt tungt och man behöver lägga i låg i den mekaniska lådan, är det bara att starta, trampa på gasen och nå toppfarten 40 km/h utan att bekymra sig om transmissionen.
New Holland T5 skiljer sig även rejält från föregångarna vad gäller designen. Den har nu samma linjer som de större T7 och T8 som lanserats de senaste åren.
När det gäller förarkomforten har det mesta blivit bättre, ratten an regleras lite mer, passagerarsätet är större, arbetsbelysningen bättre och det finns numera både hytt- och framaxelfjädring för de som önskar det.
Trots dessa ändringar är traktorns mått oförändrade vilket innebär att den går in i mindre byggnader, precis som tidigare.
New Holland T5 är en allsidig traktor som passar perfekt på familjejordbruket och på djurgårdar. Den är smidig att köra och sikten är bra.
Trots att den fått en del finesser från sina större syskon är den ändå förhållandevis enkel att förstå sig på. Därmed kan en ovan förare hoppa in och köra traktorn om det behövs.
Vad gäller elektronik finns det ISOBUS klass II till New Holland T5.
Det innebär att man kan övervaka samt styra redskap i traktorns terminal.
Den provkörning NilehnTeknik gjort med nya New Holland T5.120 visar på en smidig och mångsidig traktor. Den har inte den bästa transmissionen på marknaden, men den är prisvärd och lätt att förstå sig på.
Med många timmar i föregångaren, en TL90A är det som natt och dag att köra nya T5.120.
Även om de tre maskinerna i klassen lyft sig knappt 20 hästkrafter vardera jämfört med äldre modeller i serien, ska de ju vara jämförbara, och i den märker man en stor skillnad till de nya modellernas fördel.
De är bekväma, lättkörda, ger god sikt till föraren, passar även för en passagerare och är lättare att koppla redskap.
Till det har vi exakt samma vändradie som innan trots 4 tum större framhjulsfälgar och ökad dragförmåga.
New Holland T5 tillverkas i CNHs traktorfabrik i Jesi, Italien.
Totalt finns det tre modeller i T5-serien som sträcker sig från 99 till 117 hästkrafter. Modellserien är intressant i Sverige då det är efterföljaren på TL och TL-A serien, där TL90A blev Sverigeetta i början av tjugohundratalet.
Då var det ganska mycket kvarlevor från Fiattiden i denna traktor. Det är det inte längre. I dag påminner T5 mer om sina större syskon från Basildon i Storbritannien.
New Holland T5.120
Motor: Fyrcylindrig FPT på 3,4 liter och 86 kW (117 hk) maxeffekt och max vridmoment 491 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Semipowershift med kopplingsfri fram/back
Däck: 16.9R30 fram och 16.9R38 bak
Bränsletank: 165 liter + 12 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 5 420 kg
Max hydraulflöde: 65 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 500 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,25 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (9,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: uppgift saknas
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: extra
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: extra
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: srd
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: extra
Framaxelfjädring: extra
Krypväxel: extra
Tre plus:
- Bra transmission
- Lättkörd
- Smidig
Tre minus:
- Ingen steglös transmission
- Samma olja i transmission och hydraulik
- Delad motorhuv