ANNONS

Premiär för Tiguan i augusti

Nya Volkswagen Tiguan har Sverigepremiär i augusti med uppdaterad exteriör, nya motorer och nya förarhjälpsystem.
I slutet av augusti är det Sverigepremiär för nya Volkswagen Tiguan, en kompakt-SUV som designmässigt påminner om storebror Touareg. Nya motorer sänker bränsleförbrukningen och ger lägre CO2-utsläpp samtidigt som nya innovativa system som trötthetsvarnare och Light Assist erbjuder ännu mer säkerhet till föraren.
Tiguan är en kompakt-SUV med kraftfulla men samtidigt bränslesnåla motorer. En bil som i BlueMotion Technology-utförande med start/stopp-system själv stänger av motorn i stadstrafik så snart den har möjlighet.
En bil som med sina praktiska allround-egenskaper, sitt 470-1 510 liter stora lastutrymme, sin släpvikt på upp till 2 500 kg och smarta finesser är en mångsidig och perfekt följeslagare. En Volkswagen i ordets allra största bemärkelse!
Den nya generationen presenterades på Genève-salongen i mars och lanseras i Sverige i slutet av augusti.
En bil, två världar
Fronten har fått en helt ny design, i linje med Volkswagens nya design-DNA. Tiguan är fortfarande den enda bilen i sin klass som kan beställas i två olika versioner: En för körning på vanliga vägar, och en annan som är speciellt avstämd för mer offroad-betonad körning.
Rent utseendemässigt skiljer de bägge versionerna sig åt i fronten. Sport & Style är det sportiga valet, där fronten har en maximal rampvinkel på 18 grader. Track & Field-versionen är offroad-valet och dess front klarar lutningar på upp till 28 grader. Markfrigången hos båda uppgår till 195 millimeter.
En kompakt-SUV för alla kontinenter
Tiguan lanserades hösten 2007 som en helt ny modellserie. Tack vare sin kombination av styrka och elegans, och såväl komfortabla som sportiga köregenskaper, har den blivit en av de mest populära Volkswagen-modellerna i världen – framför allt i Europa, Ryssland, USA, Kina, Brasilien och Australien. Den är till och med den fjärde bäst säljande Volkswagen personbilen efter Golf, Polo och Passat. Tiguan byggs i Wolfsburg, Tyskland, och hittills har nästan 700 000 exemplar levererats.
Även i Sverige har Tiguan sedan starten i januari 2008 tillhört bästsäljarna i segmentet. Till och med maj 2011 har 7 018 exemplar levererats till kunder runt om i landet.
Starkare och effektivare motorer
I Sverige lanseras Tiguan med fem motoralternativ – tre bensinare och två dieslar. Samtliga versioner som erbjuds i Sverige har permanent fyrhjulsdrift, 4Motion, som säkerställer framkomlighet och stabilitet under de mest skiftande förhållanden. Som tillval till nya Tiguan finns till vissa motoralternativ en 7-stegad DSG växellåda med dubbla kopplingar – en av de absolut bränslesnålaste och sportigaste på marknaden.
Bensinmotorerna i Sverige
De tre vridmomentstarka bensinmotorerna (TSI) – alla överladdade, 4-cylindriga och med direktinsprutning – är nya för Tiguan. Jämfört med första generationen har motorerna fler hästkrafter, men ändå har CO2-utsläppen kunnat bibehållas eller reduceras.

TSI 160
Cylindervolym: 1,4 liter
Hästkrafter: 160
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,6 liter/100 km (man)
CO2-utsläpp: 178 g/km (man)
TSI 180
Cylindervolym: 2,0 liter
Hästkrafter: 180
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,5 liter/100 km (man), 8,6 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 199 g/km (man), 199 g/km (DSG)
TSI 211
Cylindervolym: 2,0 liter
Hästkrafter: 211
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,5 liter/100 km (man), 8,6 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 199 g/km (man), 199 g /km (DSG)
Dieselmotorerna i Sverige
De två starka direktinsprutade turbodieselmotorerna (TDI), har 140 respektive 170 hästkrafter. TDI 140 lanseras som BlueMotion Technology och är utrustad med start/stopp-system och energiåtervinning. Den förbrukar endast 5,8 l/100 km (manuell, blandad körning). Därmed är denna Volkswagen en av de mest bränslesnåla bilarna i klassen.

TDI 140 BlueMotion Technology
Cylindervolym: 2,0 liter
Hästkrafter: 140
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8 liter/100 km (man), 6,0 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 150 g/km (man), 158 g/km (DSG)
TDI 170
Cylindervolym: 2,0 liter
Hästkrafter: 170
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 liter/100 km (man)
CO2-utsläpp: 158 g/km (man)
Högteknologiska säkerhets- och förarhjälpsystem
Till modellförändringen hör ett utökat antal innovationer att välja mellan, exempelvis:

Trötthetsvarnare (standard i ”Sport & Style”)
Light Assist (för standardstrålkastare) – det kamerabaserade helljussystemet som upptäcker mötande trafik och själv växlar mellan hel- och halvljus. Så snart det inte kommer någon mötande trafik slås helljuset på igen. Allt för ökad säkerhet.
Lane Assist – körfältsassisstenten som håller bilen på rätt spår. Systemet jobbar via den elektromekaniska servostyrningen och korrigerar själv med ingrepp i styrningen om bilen är på väg ur sin fil.
XDS – den elektroniska differentialspärren som ger bättre kurvstabilitet och mer körglädje genom reducerad understyrning.
Park Assist 2.0 – parkeringshjälpen som klarar av att fickparkera både i vinkelräta luckor samt i trånga fickor längs vägen. Föraren behöver bara gasa och bromsa.
Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus och dynamiskt kurvljus.
Komfortnackstöd som är ställbara i längsled finns för vissa stolsutföranden och ökar komforten ytterligare.
Utrustning och tillval
Som tidigare har bägge Tiguan-versionerna en hög standardutrustning med bland annat luftkonditionering med kylt handskfack, lättmetallfälgar, ABS med EDS, ASR och ESP, Radio med CD-spelare, elfönsterhissar, färddator, lädersportratt, mittarmstöd och elektromekanisk servostyrning med Servotronic. Sedan skiljer de sig åt:

Track & Field, har en mer offroad-betonad utrustning med bland annat:

Lättmetallfälgar ”Portland” 16 tum
Komfortstolar med tygklädsel
Svarta dekorlister runt fönstren
Svart takreling
Sport & Style känns, förutom fronten, igen på sina blanka lister runt rutorna och sin blanka takreling. I sitt nya utförande har den dessutom fått ytterligare höjd standardutrustning jämfört med föregångaren och bjuder exempelvis på:

Lättmetallfälgar ”Philadelphia” 17 tum
Färddator Premium med färgskärm
Sportstolar med tyg/Alcantara-klädsel ”Milan”
Dekorpanel ”Silver Metallic” i dörrarna
Regnsensor
Automatiskt avbländbar innerbackspegel och Coming/Leaving Homefunktion
Matta krominlägg längs de yttre dörrpanelerna
Trötthetsvarnare
Dimstrålkastare fram
Priser – från 249 900 kronor
Sport & Style erbjuds med samtliga motoralternativ medan Track & Field erbjuds till TSI 160 och TDI 140. Priset för Track & Field är detsamma som för Sport & Style.

TSI 160                                249 900 kronor
TSI 180                                284 900 kronor
TSI 180 DSG                         299 400 kronor
TSI 211                                304 900 kronor
TSI 211 DSG                         319 400 kronor
TDI 140 BMT                         299 900 kronor
TDI 140 BMT DSG                 314 400 kronor
TDI 170                                324 900 kronor

Relaterade artiklar