ANNONS

Säker Citroen

Nya Citroën C5 har en förbättrad kaross som ger bättre vägegenskaper och full pott i EuroNCAP`s krocktest. En trevlig kombibil som har bra komfort.

Citroën C5 har funnit på marknaden sedan 2001 men kom i fjol ut i en ny version. Den har fått en vridstyvare kaross som i sin tur fördelar kraften mer över de fyra hjulen och ger en säkrare körning med bättre vägegenskaper.
När man hoppar in i bilen och vrider om nyckeln så tror man el-stolarna har fått fnatt men de går bara fram till inställningen man hade sist man körde. När man sedan stannar och öppna förardörren så går stolen tillbaka till utgångsläget. En bra finess som underlättar in och ursteg ur bilen. När man sedan börjar köra så känns det att den automatiska parkeringsbromsen är ansatt men det är bara lägga i växel och börjar köra lite nätt så går parkeringsbromsen automatisk ur. Testbilen är utrustad med automatlåda med sex växlar. Den växlar väldigt mjukt mellan växlarna och har även två inställningsmöjligheter beroende på vilken körning som är aktuell. Sport om man ska köra lite sportigare med mer fokus på snabba accelerationer och prestanda eller snö då bilen fokuserar mer på att få grepp när det är dåliga förhållande. Testbilen var även utrustad med hydrauliskt inställbar fjädring. Detta är standard i det två högsta utrustningsnivåerna på C5:an. Hydraktiv III+ som det heter är ett system som anpassar bilen markfrigång efter förhållanden och som möjliggör olika typer av körning beroende på vilken komfort man vill ha. Den justera även bilen efter belastning så den framförs på säkraste vis. En annan finess med det hydrauliska fjädersystemet är när man ska lasta tungt i lastutrymmet, då justerar fjädringen så att bilen inte sjunker. Likaså kan man via knappar i bakluckan sänka bilen så man slipper lyfta så högt och sparar ryggen.
Lastutrymmet är väl tilltaget och man får lasta hela 457 kilo. Det är 103 centimeter långt och har en bred på 110 centimeter. Det är försett med fyra lastöglor för säkring av lasten. Fäller man ner armstödet i baksätets mitt så kan man öppna en lucka där och därmed sticka igenom långa föremål utan att behöva fälla säten eller om man behöver plats till flera passagerare samtidigt. Under lastutrymmet ligger reservhjulet med tillhörande verktygssats och dunkraft. Där finns dock inte plats för några andra saker. Vid sidorna i lastutrymmet sitter två små fack där man kan ha de viktigaste sakerna. Något som däremot finns är en laddningsbar ficklampa som i laddnings läge även fungerar som innerbelysning. Det finns även 12 volts eluttag i bagaget om man till exempel vill ha ett litet kylskåp med sig i sommar värmen.
Körningen med C5:an fungerar smidigt och bilen upplevs väldig lätt körd men också smidig när det är trångt trots sin längd på 483 centimeter. Motorn i bilen är en direktinsprutad diesel fyra på knappa 140 hästkrafter. Effekten räcker till men om man ska lasta tungt och dra mycket efter bilen så är det större dieselalternativet på 170 hästkrafter nog att föredra.
En sak man märker när man börjar köra är att multifunktionsratten inte följer ratten utan står stilla i mitten. Detta gör den mer användarvänlig då knapparna alltid är på samma plats och symbolerna alltid är rättvända.

Plus:
Massage stolar med delbart ryggstöd så man bara kan ändra den övre halvan.
Sju krockkuddar som standard
Gott om plats för samtliga passagerare.

Minus:
Låg tillåten släpvagnsvikt
Lite förvaringsfack i kupén
Priset

Fakta:
Citroën C5 Tourer HDi 138 automat comfort
Motor: En fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor på två liter med partikelfilter.
Max effekt: 100 kW (138 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 320 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: 6 växlad automatlåda
Toppfart: 198 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,1 sekunder
Förbrukning: 0,72 liter per mil (enl. Citroën) på blandad körning
Bränsletank: 71 liter
Yttre vändradie: 5,75 meter
Markfrigång: 160 millimeter
Mått: längd 482,9 cm, bredd 185,3 cm, höjd 147,1 cm, hjulbas 281,5 cm
Vikt: tjänstevikt: 1830 kilo, totalvikt: 2326 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1174 kilo
Pris på testbilen: 310 300 kronor inklusive moms

Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är inkl moms.

Modell    Årsmodell                  Mil            Pris (kr)

Citroën C5 2,0 i Comfort aut         2008    250    229 000

Citroën C5 HDi 110 Dyn.              2008    200            239 000

Citroën C5 HDi 2,0 HDi Dyn.        2008    2 200        199 000

Citroën C5 har fått ett sportigt utseende med väldigt rak nos och linjer som sträcker sig upp på motorhuven.

Citroën C5 har fått ett sportigt utseende med väldigt rak nos och linjer som sträcker sig upp på motorhuven.

Lastutrymmet är stort med en last area på över 1,1 kvadratmeter. Ficklampan som sitter i vänstersidan underlättar vid lastning nattetid.

Lastutrymmet är stort med en last area på över 1,1 kvadratmeter. Ficklampan som sitter i vänstersidan underlättar vid lastning nattetid.

I skärmen mitt på instrumentpanelen får man fram navigator som lätt manövreras genom knapparna på multitratten

I skärmen mitt på instrumentpanelen får man fram navigator som lätt manövreras genom knapparna på multitratten

På högersidan i bagaget kan man ändra lasthöjden genom knapptryckningar även om bilen inte är igång.

På högersidan i bagaget kan man ändra lasthöjden genom knapptryckningar även om bilen inte är igång.

Relaterade artiklar