ANNONS

Säljstart för helt nya Volkswagen Touran

I oktober är det svensk premiär för en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran. Den sjusitsiga modellen erbjuder det största lastutrymmet i klassen och assistans- och komfortsystemen sätter ny standard. De nya motorerna är upp till 19 procent snålare med bränslet.

10 viktiga fakta om nya Touran:

Helt nyutvecklade Touran är den första MPV (Multi Purpose Vehicle) som är byggd med den modulära MQB-plattformen.
Nya Touran är längre (+130 mm), bredare (+41 mm) och lägre (-6 mm) än sin föregångare. Vikten har kunnat sänkas med 62 kg.
Förlängd hjulbas gör Touran ännu rymligare.
Med sin lastvolym på 970 liter erbjuder Touran det största lastutrymmet i klassen (lastad till taket till 2:a sätesraden).
De nyutvecklade Fold-Flat-sätena kan fällas så att lastrumsgolvet blir nästintill plant vilket ökar mångsidigheten och variationsmöjligheterna. Den 7-sitsiga versionen är standard på den svenska marknaden, medan den 5-sitsiga är tillval.
Upp till 47 förvaringsfack och nya ”Pure Air 3-zons Climatronic” gör Touran till den perfekta reskamraten i vardagen.
Ingen annan bil i klassen erbjuder lika många assistans- och komfortsystem. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash passagerarskyddsystem och multikollisionsbroms är standard i samtliga versioner på den svenska marknaden. Trailer Assist, Traffic Alert och Traffic Jam Assist och Side Assist med Blind Sport-sensor är exempel på tillval.
Nytt utbud av infotainmentutrustning – nu för första gången med AppConnect som samlar smartphonegränssnitten Apple CarPlay, Android Auto och MirrorLink. AppConnect är standard på den svenska marknaden.
De tre TSI- och tre TDI-motorerna förbrukar upp till 19 % mindre bränsle. Touran 1,6 TDI med DSG-växellåda förbrukar endast 4,1 l/100 km.
Nya Touran lanseras i Sverige i oktober. Redan nu är fyra av sex motoralternativ beställningsbara. Det rekommenderade cirkapriset är från 245 900 kronor. I samband med lanseringen släpps och de två GT-versionerna.
En reskamrat för det mobila livet, en MPV (Multi Purpose Vehicle) som imponerar med sitt optimalt användbara utrymme och sin perfektion in i minsta detalj – nu presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran som hittills sålts i cirka 1,9 miljoner exemplar i Europa, Asien och Afrika. Sedan premiären 2003 har cirka 14 500 exemplar sålts i Sverige. Under 2014 var Touran marknadsledare i sitt segment i Sverige.

Nya Touran lanseras i Sverige i oktober. I Sverige är den 7-sitsiga versionen standard och lastvolymen som anges i texten gäller denna version. Den 5-sitsiga versionen kan väljas som tillval.

Lägre vikt och upp till 19 % lägre förbrukning

Precis som för andra modeller som byggts med nya plattformen MQB, har Volkswagen kunnat sänka vikten också för Touran. Detta trots att längden utökats med 130 mm och att både säkerheten och komforten stärkts ytterligare. Upp till 62 kg har sparats in jämfört med föregångaren. Bakom viktminskningen ligger innovativa lättviktskonstruktioner som tillämpats på både drivsystem och karosseri. Sänkt vikt sänker förbrukningen. Samma sak gäller effektiv aerodynamik där cW-värdet har kunnat sänkas till 0,296 – ett utmärkt resultat för en MPV.

De nya motorerna: 3 TSI + 3 TDI

De nya respektive vidareutvecklade och genomgående starkare turbomotorerna gör nya Touran till en av de piggaste och miljöeffektivaste MPV:erna på marknaden. Det kommer att erbjudas totalt sex motorer till nya Touran: tre bensindrivna (TSI) och tre dieslar (TDI). Alla är 4-cylindriga, direktinsprutade och turboladdade och uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Start/stoppsystem och bromsenergiåtervinning är standard.

Trots att de nya motorerna är upp till 19 % snålare med bränslet, är de piggare och levererar högre effekt: TSI-motorerna utvecklar 110 hk, 150 hk respektive 180 hk. Dieselmotorerna har en effekt på 110 hk och 150 hk – toppversionen hela 190 hk. Med undantag av grundmotorn (1,2 TSI på 110 hk) kan alla motorerna kombineras med den automatiska DSG-växellådan med dubbla kopplingar. När det gäller den starkaste bensin- och dieselmotorn hör DSG till standardutrustningen.

Den snålaste dieselmodellen är 1,6 TDI på 110 hk som med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar endast förbrukar 4,1 l/100 km. Den bränsleeffektivaste bensinversionen är 150 hk starka 1,4 TSI som med en 7-stegad DSG har en snittförbrukning på 5,4 l/100 km.

På den svenska marknaden erbjuds från start två bensinare (1,2 TSI 110 och 1,4 TSI 150) och två dieslar (1,6 TDI 110 och 2,0 TDI 150). GT-versionerna kommer att släppas för beställning i samband med lanseringen i höst.

1,2 TSI på 110 hk
Den 110 hk starka instegsmotorn (1,2 TSI) för nya Touran levererar 5 hk mer än motsvarande motor i den förra versionen. Touran 1,2 TSI 110 BlueMotion Technology levereras med en manuell 6-växlad växellåda. Rekommenderat cirkapris: från 245 900 kr.

1,4 TSI på 150 hk
På nästa effektnivå erbjuds en 1,4-liters TSI-motor med en effekt på 150 hk, 10 hk mer än i den förra generationen. Som tillval kan Touran 1,4 TSI 150 BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda vilket ger nya Touran en förbrukning på 5,4 l/100 km. Rekommenderat cirkapris: från 258 900 kr (DSG +14 500 kr)

1,8 TSI på 180 hk (släpps för beställning i höst)
Den starkaste bensinmotorn är en 1,8-liters TSI på 180 hk, alltså 10 hk starkare än den förra versionen. En 7-stegad DSG-växellåda är standard.

1,6 TDI på 110 hk
Precis som instegsmotorn bland de bensindrivna alternativen, levererar motsvarande dieselmotor en effekt på 110 hk. Detta är 5 hk mer än för den förra versionen av denna motor. Som tillval kan Touran 1,6 TDI 110 BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda. Snittförbrukningen ligger då på 4,1 l/100 km. Rekommenderat cirkapris: från 266 900 kr (DSG +14 500 kr)

2,0 TDI på 150 hk
Den 150 hk starka 2,0-liters TDI BlueMotion Technology har dubbla balansaxlar vilket gör den extra tyst i drift. Den nya motorversionen levererar 10 hk mer än den förra. Som alternativ till en manuell växellåda kan denna Touran fås med en 6-stegad DSG-växellåda. Rekommenderat cirkapris: från 290 900 kr (DSG +14 500 kr)

2,0 TDI på 190 hk (släpps för beställning i höst)
Den starkaste dieselmotorn, som även den har två balansaxlar, kan vi också hitta under huven på Passat TDI 190. Motorn är som standard kopplad till en 6-stegad DSG-växellåda.

Högteknologi för mer säkerhet och komfort

Framhjulsdrivna Touran är en av de säkraste MPV:erna i världen. Bakom detta ligger en kaross som med hjälp av höghållfasta stålsorter har optimerats för att stå emot kollisioner på ett optimalt sätt: karosstrukturen har gjorts cirka 25 procent styvare, upp till nio krockkuddar, ett mycket neutralt chassi med individuell hjulupphängning, och ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem.
– Innovationskraften i de här systemen penetrerar klassgränserna och berikar segmentet för MPV:s med aktiv och passiv säkerhet på en aldrig tidigare uppnådd nivå, säger Jakob Neußer, utvecklingschef på Volkswagen.

Till de nya assistanssystem som Touran har att erbjuda, hör multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, det proaktiva passagerarskyddsystemet PreCrash och trötthetsvarnare. Allt detta är standard på den svenska marknaden i samtliga versioner av nya Touran.

Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en familjebuss erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).

Det finns fler innovativa system som fulländar komforten: nyheter för Touran är till exempel den elektriska öppningen och stängningen av bakluckan, den automatiska öppningsfunktionen Easy Open för bakluckan (aktiveras med en fotrörelse), körprofilsval och ljusstarka LED-strålkastare.

LED ersätter Xenon

LED-strålkastarna (tillval) ersätter den tidigare Xenon-belysningen på nya Touran. Det finns två varianter att välja mellan. I grundversionen är både halv- och helljuset av LED-typ och strålkastarna kan kompletteras med helljusautomatiken Light Assist. Toppversionen av LED-strålkastarna är dessutom försedda med dynamiskt kurvljus, LED-varselljus och (som tillval) den dynamiska helljusregleringen Dynamic Light Assist.

Hög utrustningsnivå – autobroms standard

På den svenska marknaden kommer två olika modellversioner att erbjudas: ”Touran” och ”GT”. GT-versionerna kommer att släppas för beställning i höst.

Redan ”Touran” bjuder på en rik standardutrustning: 7-sitsutförande, 16-tums lättmetallfälgar, klimatanläggning, multifunktionsratt, mängder av förvaringsutrymmen, Fold-Flat-säten, upp till nio krockkuddar, en starkare TSI-motor (nu på 110 hk mot tidigare 105 hk), B-stolpar i svart högglans, ISOFIX-fästen för bilbarnstolar i alla sätena bak, bältespåminnare även i den 2:a och 3:e sätesraden, elektriskt parkeringsbroms, kromade dekorlister runt luftinsläpp och kombiinstrument samt insynsskydd med komfortöppning (utdragbar jalusi som lätt kan stuvas undan).

Som standard ingår också omfattande aktiva säkerhetssystem som till exempelvis den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash och multikollisionsbroms. Det nya radiosystemet ”Composition Media” och AppConnect med tre smartphonegränssnitt är också standard.

Touran ”GT” bjuder utöver allt detta på detaljer som kromlister runt sidorutorna, 17-tums lättmetallfälgar, sportchassi, Ambientebelysning och en ny klimatanläggning ”Pure Air Climatronic” med tre klimatzoner (inklusive manöverpanel i andra sätesraden). En extra sportig touch får bilen med exteriör- och interiörpaketen från ”R-Line” som lanseras senare.

Nya infotainmentsystem – nya uppkopplingsmöjligheter

Volkswagen har förnyat hela sitt utbud av infotainmentutrustning. De tre radio- och navigationssystemen hör till den andra generationens infotainmentsystem och är alla försedda med en display från 6,5 till 8 tum. De enskilda 6,5″-enheterna är ”Composition Media” och ”Discover Media” (med navigation) samt radio/navigationssystemet ”Discover Pro” med en 8″-display. DAB+ digitalradio står till förfogande för alla systemen. Samtliga versioner kan från och med första kvartalet 2016 dessutom beställas med Dynaudio Sound System.

Som en av de första bilarna från Volkswagen, kan Touran utrustas med ”AppConnect” som är standard på den svenska marknaden. AppConnect integrerar smartphonegränssnitten ”Apple CarPlay”, ”Android Auto”, ”MirrorLink”, där telefonen kan speglas upp i infotainmentsystemets display.

Smarta, genomtänkta detaljer

Det är inte bara assistans- och infotainmentsystemen som visar att det här är en bil som är mycket genomtänkt. Till finesserna hör till exempel de upp till 47 olika förvaringsfacken, däribland en stor, medtagbar behållare under det främre mittarmstödet. Eller en bagagerumsbelysning som med ett klick kan tas loss och användas som ficklampa. Konsekvent genomtänkta lösningar präglar också bilens klimatsystem.

En nyhet är den automatiska klimatanläggningen ”Pure Air Climatronic” (tillval) med tre zoner och ny filterteknik som förbättrar tillvaron för allergier. En luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter ser då till att hålla luftkvaliteten på konstant hög nivå och förhindrar att olika föroreningar tränger in, till och med små svampsporer och allergener stoppas. Detta är idag en helt unik teknik

Den nya exteriören

Även designen har omarbetats på nya Touran.
– Den kraftfulla och precisa designen för nya Touran plockar upp föregångarens avskalade framtoning med sina långa glaspartier på sidorna. Vi har vidareutvecklat designkonceptet, delvis nyskapat det och vässat det ytterligare, allt baserat på hög kontinuitet, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff.

Längre fram kommer även R-Line-utrustningen från Volkswagen R att erbjudas till nya Touran, vilket ger en speciellt sportig framtoning.

Volkswagen erbjuder ett av marknadens bredaste och mest attraktiva utbud av MPV:er och familjebussar. På personbilssidan erbjuds Golf Sportsvan, Touran och Sharan medan Volkswagen Transportbilar har Caddy och Multivan i sitt program.

Touran, som är positionerad mellan Caddy och Sharan, mäter i sin nyaste version 4 527 mm i längd och har alltså blivit 130 mm längre. Ändå är den fortsatt en av de mest kompakta MPV:erna i sin klass, men trots detta har Touran det största lastutrymmet i klassen. Detta maximala utnyttjande av yttermåtten och de fördelar som dessa ger när man kör och ska manövrera bilen, kan alla tillskrivas den innovativa modulära MQB-plattformen.

Bilens längd kunde till ovanligt stor del anpassas efter hjulbasen, den mäter nu 2 791 mm och är därmed 113 mm längre än hos föregångaren. Den förlängda hjulbasen förlänger också de innerutrymmen som kan utnyttjas. Karossen på nya Touran är 181,4 cm bred utan backspeglar (+41 mm) och 162,8 cm hög utan takreling (-6 mm). Genom att ha växt både på längden och bredden samtidigt som den blivit lägre, har förhållandet mellan proportionerna blivit märkbart mycket mer dynamiskt.

Den nya interiören – kupé med nya Fold-Flat-säten

Formgivarna har gett den högklassiga interiören en ny design. Tack vare de nyutvecklade Fold-Flat-sätena, har dessutom vikten kunnat sänkas. Bland annat har sätena i den andra raden blivit betydligt lättare. Nedfällda ger de en helt plan lastyta, på det sättet erbjuder Touran med sina kompakta yttermått maximalt med plats ombord. Även med fem personer i bilen rymmer den plats för 917 liter bagage när man lastar upp till taket.

Likaså har kvaliteten och ergonomin förfinats. Här spelar det nya sätessystemet Fold-Flat en framträdande roll. Med detta kan de upp till fem singelsätena i den andra och tredje raden, liksom ryggstödet på passagerarsätet fram fällas ned platt på ett par sekunder och då bilda ett sammanhängande lastgolv.

För att utnyttja hela den maximala lastvolymen på upp till 1 857 liter (last upp till taket fram till framsätenas rygg i den 7-sitsiga versionen), kan ryggstöden i den andra (3) och tredje raden (2) enkelt fällas ned och hela sätena sänkas ned helt i golvet. Resultatet är en plan och sammanhängande lastyta. Alla sätena finns alltså alltid med ombord och kan, när så behövs, fällas ned på ett platsbesparande sätt. När det gäller den andra sätesraden sker detta bekvämt från sidan, och den tredje raden kan lika enkelt fällas ner eller upp från lastutrymmet.

Ett betydelsefullt kännetecken för nya Touran är att längden invändigt vuxit med 63 mm till hela 1 779 mm. Här kommer de konstruktionsmässiga fördelarna med MQB-plattformen till sin fulla rätt: Karosslängden, som jämfört med föregångaren är 130 mm längre, har genom att hjulbasen utökats (med 113 mm) till stor del kommit interiören till godo. Och det här är något man märker tydligt i alla de tre sätesraderna.

Den nya instrumentpanelen är i ännu högre grad inriktad mot föraren jämfört med en förra modellen. Den övre delen av instrumentpanelen är tillverkad med slushteknik. I detta mjuka parti finns ett lockförsett förvaringsfack. I mitten ovanför mittkonsolen sitter de integrerade krominfattade luftinsläppen. Nedanför finns en applikation som likt en vinge sträcker sig över hela instrumentpanelens bredd. På passagerarsidan sitter ett stängbart fack integrerat som också fungerar som handsk- eller mediafack. I mitten sitter infotainmentsystemet, inramat i svart högglans, och därunder reglagen till klimatanläggningen samt en rad knappar (bl.a. för start/stopp-systemet, körprofilsväljaren, den elektriska bakluckan, och Park Assist).

Både ergonomiskt och utseendemässigt präglas förarmiljön av den sluttande mittkonsolen. Framför växelspaken finns ett förvaringsfack. I detta kan också den induktiva antennförbindelsen (tillval), som kopplar en smartphone till den yttre antennen, sitta inbyggd. Fler förvaringsfack hittar vi mellan de nya tubinstrumenten och vid golvet på passagerarsidan (för surfplattor).

Modellversion GT är som standard utrustad med Ambientebelysning, för första gången nu inte bara integrerad i dörrarna och vid golvet utan också som ljuslister på sidorna av det stora panoramasoltaket (tillval, nu med en yta på 1,34 m² jämfört med tidigare 1,15 m²) vilket ger den stängda soljalusien indirekt belysning.

Paket

Till nya Touran erbjuds flera attraktiva paket.

Dragpaket (8 000 kr) – Dragkrok, utfällbar med elektrisk upplåsning, Backkamera Rear Assist
Easy Park-paket inkl. Dragpaket (15 000 kr) – Dragkrok, utfällbar med elektrisk upplåsning, Backkamera Rear Assist, Trailer assist inklusive Park Assist
Pluspaket (16 000 kr) – LED-strålkastare med LED-varselljus, Parkeringssensorer fram och bak, Klimatanläggning- Pure Air 3-zons Climatronic, Dimljus med statiskt kurvljus
Familypaket (1 700 kr) – Elektronisk barnlås, solskyddsgardiner i bakdörrar och elektronisk röstförstärkningb23d234c8457f936_800x800ar

Relaterade artiklar