ANNONS

Säljstart för två VW

Volkswagen i Sverige har nu öppnat orderböckerna för två förväntade storsäljare. Det rekommenderade cirkapriset för fyrhjulsdrivna Passat Alltrack är från 333 700 kronor. Laddhybriden Passat GTE kostar från 409 900 kronor.

Med stor marginal utsågs i våras nya Volkswagen Passat till ”Årets Bil 2015” av en namnkunnig europeisk jury. I höst och i början av 2016 lanseras två nya versioner av denna storsäljare och förförsäljningen i Sverige har redan startat.

– Passat är redan en av Sveriges mest sålda bilar och har haft en stark utveckling sedan den nya generationen lanserades förra året. Med fyrhjulsdrivna Alltrack och laddhybriden GTE får vi nu ett mycket komplett Passat-program med versioner som täcker de flesta behov som de svenska kunderna kan tänkas ha, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Passat Alltrack – andra generationen

Den första generationen av Passat Alltrack lanserades våren 2012 och blev genast en succé på den svenska marknaden. Konceptet med kraftfulla, effektiva motorer, fyrhjulsdrift, DSG-växellåda, högre markfrigång och offroad-egenskaper föll svenskarna i smaken. Andra generationens Passat Alltrack lanseras i höst och går redan nu att beställa. Det rekommenderade cirkapriset är från 333 700 kronor, det vill säga under 7,5 basbelopp som är en gräns för många tjänstebilsförare.

– Passat Alltrack är utan tvekan ett koncept som passar svenskarnas behov och de förhållanden vi har här i Sverige. Vi ser verkligen fram emot att lansera Passat Alltrack senare under året, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Tre direktinsprutade motorer erbjuds: en bensindriven turbomotor (TSI) och två turbodieslar (TDI). Alla uppfyller den europeiska utsläppsnormen Euro 6. Den kraftfulla TSI-motorn utvecklar 220 hk och de vridmomentstarka TDI-motorerna levererar 190 hk respektive 240 hk. Alla tre är som standard utrustade med 4MOTION fyrhjulsdrift och en DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Eftersom bilen är baserad på den nya, 8:e generationen av Passat står ett brett utbud av förarassistans- och infotainmentsystem till förfogande också för Alltrack-versionen. Exempelvis är den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake standard.

Fakta Passat Alltrack GT, TSI 220
Motor: Turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI), 2,0 liter
Drivning: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Effekt: 220 hk
Vridmoment: 350 Nm vid 1 500-4 400 varv/minut
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,9 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 157 g/km
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Rek. cirkapris: från 333 700 kronor

Fakta Passat Alltrack GT, TDI 190
Motor: Turboladdad och direktinsprutad dieselmotor (TDI), 2,0 liter
Drivning: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad DSG
Effekt: 190 hk
Vridmoment: 400 Nm vid 1 750-3 000 varv/minut
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 135 g/km
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Rek. cirkapris: från 333 700 kronor

Fakta Passat Alltrack GTS, TDI 240
Motor: Turboladdad och direktinsprutad dieselmotor (TDI), 2,0 liter
Drivning: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad DSG
Effekt: 240 hk
Vridmoment: 500 Nm vid 1 750-2 500 varv/minut
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 145 g/km
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Rek. cirkapris: från 405 000 kronor
b89165e0332aa7b5_800x800ar

Relaterade artiklar