Seg mellanklasstraktor
I tolv kilometer per timme och med automatläget aktiverat för powershiften, då går Valtra T150 bäst. Det visar NilehnTekniks dragkraftstest av den finska mellanklasstraktorn.
NilehnTeknik har dragkraftstestat T150 i flera olika växellägen och därmed i olika hastigheter, från 10 km/h och uppåt. Med gruppväxeln i M, huvudlådan i 3 och högsta powershiftsteget (III) går traktorn i 10 km/h vid fullgas. Här får vi själklart ut den högsta dragkraften i de tester NilehnTeknik genomfört. Vid effektmax på den växlen, vilket nås när hastigheten bromsats till 8,8 km/h till följd av ökad belastning, är dragkraften 30 kN. Efterhand som hastigheten fortsätter att sjunka stiger dragkraften till 40 kN innan den rasar brant ner. Men eftersom måttet på det arbete traktorn utför är en produkt av hastighet och dragkraft kan traktorn mycket väl vara effektivare i en annan växel där en högre hastighet kompenserar lägre dragkraft. För T150 finner vi visserligen den högsta siffran när vi kör i H, 2, II och utgångshastigheten 20 km/H men arbetet är endast obetydligt lägre i M,4, III och utgångshastigheten 15 km/h. I den växeln och när farten bromsats ner till drygt 12 km/h får vi ut den högsta effekten i samtliga mätningar och dragkraftskurvan ökar betydligt brantare här än både i den lägre och den högre ingångshastigheten. Det innebär att traktorn är segare.
Som framgår av vidstående kurvor lyckas traktorn som mest överföra cirka 80 kW (109 hk) över hjulen. Det är 70 procent av motorns maxeffekt och ett mycket bra värde med tanke på att testtraktorn endast väger 5 970 kg och maximalt kan lastas så den väger ända upp till 11 000 kg. Dragkraften över hjulen beror ju på traktorns vikt och däckens friktion mot marken. Hade vi hängt på mer vikter samt släppt ut ytterligare luft ur hjulen hade dragkraften ökat.
Intressant att beakta är skillnaden mellan att köra i manuellt- eller automatläge vad gäller powershiften.
Som framgår av vidstående kurvor lyckas traktorn fortsätta att överföra en hög effekt längre, även när farten minskar, i testet då powershiften tillåts växla ner automatiskt jämfört med testet då den hela tiden ligger kvar i III:an. Det faktum att powershiften anpassar sig till belastningsökningen medför även att traktorn lyckas öka dragkraftsöverföringen betydligt mer i testet med automatiken inkopplad. Vid 6 km/h nås 40 kN mot endast 30 kN när powershiften är låst i III:an.
Hur många förare som verkligen använder powershiftautomatiken på sina traktorer är osäkert, men testet här visar tydligt att det ökar effektiviteten och sparar därmed bränsle. NilehnTeknik använde det fabriksprogrammerade automatläget men traktorn har även ett läge som föraren själv kan ställa in.
Valtra T150 är en relativt ny modell. Den presenterades år 2004 och var därmed inte med från början när T-serien introducerades hösten 2002.
NilehnTeknik har redan testat och skrivit om T190, den största modellen i serien. Eftersom T150 ser likadan ut går vi inte in på servicepunkter, reglageplacering och förarkomfort.
Däremot har det tillkommit en hel del nyheter på alla traktorerna i T-serien sedan lanseringen.
Ett exempel är avgasbroms ett system som är vanligt på lastbilar. Avgasbroms reducerar hastigheten utan att föraren behöver använda färdbromsen. Systemet sparar det ordinarie bromssystemet.
Avgasbromsen aktiveras av samma elektriska impuls som styr bromsljuset och innebär att man med hydraulik stänger ett spjäll mellan turbo och ljuddämpare.
Även hydrauliken är förbättrad och T-serien kan köpas med en extra hydraulpump som ökar hydraulflödet med 100 liter/min.
Traktorn har två yttre hydraulfunktioner kopplade till joysticken i armstödet. Numera kan man med en knapp i armstödet kasta om så att man växlar mellan fyra olika uttag på joysticken, exempelvis mellan lastarfunktioner eller två uttag bak när lastaren inte används.
Valtra T150.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 6,6 liter och 114 kW (155 hk) maxeffekt och max vridmoment 625 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, tre gruppväxlar och trestegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 36 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Vändradie: 6,6 meter.
Bränsletank: 335 liter.
Lyftkapacitet: 7 700 kp.
Max hydraulflöde: 91 l/min
Max hydraultryck: 194 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 970 kg (utan vikter) varav 45 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (65 liter).
Kraftuttag: 540 E och1 000 rpm. Alt. drivhjulsberoende
Pris: 636 000 kronor
Pris per hk: 4 103 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 14 x 40 kg 10 000:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 60 000:-
Femte dubbelverkande uttag: Nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/nej
Vändbar förarplats: 30 100:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: 12 350:-
Framaxelfjädring (inkl. tryckluft): 39 650:-
Hyttfjädring: 5 500:-
Krypväxel: std
Kördator: 16 850:-