Servosynkronisering för minskad bränsleförbrukning
Synkroniserade växellådor har funnits i många år och dessa arbetar med en ring mellan dreven som påverkar dessa så att de två som ska komma i ingrepp får samma hastighet. Först när hastigheten är den samma på de båda dreven kan växlen läggas i. Detta gäller både i helt manuella växellådor som i de mekaniska lådor som växlas med elhydraulik. En stor spelare när det gäller att tillvekra synkroniseringar till transmissioner är Oerlikon i Schweiz. Sedan starten 1983 har det företaget tillverkat 20 miljoner synkroniserade transmissioner och kunderna är bland annat CNH, John Deere, Agco och Caterpillar. Produktionstakten i dag är 1 miljon synkroniserade transmissioner per år. Enligt deras tester håller en synkronisering för cirka 1,5 miljoner växlingar innan den är utsliten.
Förutom att synkroniseringen gör det enklöare att växla medför den även minskad bränsleförbrukning.
Det senaste i teknikvägen är servosynkronisering som har en beläggning av carbon vilket innebär att man får mindre vridmomentsförluster vid växlingen.