Single Brand – men inte i USA
Många lantbruksmaskintillverkare arbetar just nu hårt för att korta leden så att maskiner går direkt från tillverkare till återförsäljare, utan en generalagent där emellan och samtidigt eftersträvar man renodlade återförsäljare som bara säljer ett fabrikat.
John Deere och Massey Ferguson har en sådan organisation i Sverige, och en framgångsrik spådan, medan Lantmännen Maskin gör tvärt om, de eftersträvar många fabrikat för att på så sätt få tillräckligt stor volym så man når lönsamhet och kan ge kunderna god service.
Söderberg & Haak, som precis fått klart med Deutz-Fahr, har med denna nya agentur tillsammans med befintliga Krone, Amazone och JCB ett komplett program som inte krockar internt. Det är en traditionell organisation med tillverkare, generalagent och återförsäljare där expertkompetensen hos importören ska borga för fin service och support.
CNH Industrial med Case IH och New Holland är den senaste i Sverige att avicera att man avser ha samma upplägg som exempelvis John Deere och att återförsäljare inte får sälja båda fabrikaten på samma anlöggning. Detta är ett mål CNH har i hela Europa.
Men i USA är det inte så. Där säljer många Case IH och New Holland parallellt och det finns exempel på återförsäljare där som har samma upplägg som Lantmännen Maskin har i Sverige, det vill säga många agenturer för att få tillräcklig volym. Ett exempel är en återförsäljare i Iowa, Central Iowa Farm Store Inc. i Marshalltown, som säljer New Holland, Massey Ferguson och Kubota på samma anläggning och hos Titan Machinery i Kearney, Nebraska säljer man både Case IH och New Holland.