Skapar uppmärksamhet
Äntligen kan vi känna oss som hollywoodstjärnor lite till mans. Mazda CX-7 låter fantasin springa iväg, och ganska snart så hänger världens öde på just dina axlar.
Minority report, ni vet filmen där Tom Cruise blir jagad för ett brott han ännu inte begått. Det var det första som for fram i skallen när jag såg Mazda CX-7. Fråga mig inte varför, tror knappt jag har sett hela filmen, somnade antagligen någon stans mitt i (brukar bli så). Troligen så har det att göra med bilens linjer och utstrålning, tillsammans med färgen, vit, riktigt bländande vit menar jag då. En färg som är relativt väl etablerad på kläder samt transportfordon i diverse science fictionfilmer. När jag väl kommer in i bilen så frestas jag till att ta på mig solglasögonen för att få in känslan av att vara hjälte i en riktig actionrulle. Dessvärre behagar inte solen lysa över oss, Mazdan och mig, så det blir att ta av sig ”förklädnaden” igen.
Nästa likhet med Hollywoodhjälten är nyckeln. Hur ofta slänger sig rollfiguren in i närmaste bil föra att komma på att nycklarna ligger i fickan, långt ner i fickan på jeansbyxorna, efter en stunds krångel får han upp nycklarna och viker sig dubbel för att visuellt finna startreläet att stoppa nyckel i? Nej, i filmens värld är alla bilar olåsta och nyckeln sitter alltid i, eller ligger ”gömd” ovanpå solskyddet. Praktiskt om man ska rädda världen, eller bara sno en bil. Men nu kan verkligheten komma ikapp Ethan Hunt (mission impossible) och gänget. Mazda CX-7 har nämligen inga nyckelhål i dörrarna eller i startreläet. Nyckeln är i form av ett kreditkort och så länge du har det med dig i plånboken eller fickan så känner bilen det. Framdörrarna har små knappar som låser upp bilen och på rattstången sitter ett vred liknande ljusomkopplaren på en äldre traktor. Med andra ord; har du bara kortet (till den bilen du ska in i) så spring fram, lås upp dörren med en handpåläggning och släng dig in i bilen. Väl inne startar du innan du sitter till rätta, utan krabb med nycklar. Sen är det bara att släppa iväg de 260 hästarna under huven. Men glöm för guds skull inte solglasögonen, hur många bra filmer har Tom Cruise gjort utan solglasögon?
Väl ute på vägen är det Days of Thunder som hägrar, finns det någon film som innehåller så många klipp på en växelspak som skiftar läge? Upp, ner, upp och ner igen, tillsammans med klipp på rollfiguren Coles fötter som arbetar frenetiskt för att hinna koppla och gasa i samma takt som växelbytena utgör de en tredjedel av filmen. CX-7:ans tätstegade låda gör att man på samma vis alltid kan släppa en växel för att få fart i en omkörning, motorn trivs bäst om den får hålla sig över 3 000 rpm där den levererar sin kraft. Bilen är rapp och trevlig att köra, tyst och mjukt glider den fram med undantag för bakaxeln som ibland känns lite för hårt fjädrad.
Bilens insida andas även den av science fiction och framtid. Jag faller direkt för ratten som är liten vilket väcker racingkänslan.
Bilens negativa sida är nog att det saknas ett dieselalternativ till bensinmotorn, om inget annat så för att få bättre bottenvrid vilket hade resulterat i färre antal motorstopp. Vid parkering samt liknande manövrar där man tar det lugnt och stilla vill man helst slippa ha motorn på 2 500 rpm för att sakta förflytta sig några meter.
Mazda CX-7 Premium
Motor: 2,3 liters fyrcylindrig bensinmotor med turbo.
Max effekt: 191 kW (260 hk) vid 5 500 rpm
Max vridmoment: 380 Nm vid 3 000 rpm
Transmission: Sexväxlad manuell
Toppfart: 210 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,0 sekunder
Förbrukning: 1,02 liter per mil (enl. Mazda)
Bränsletank: 69 liter
Markfrigång: 205 millimeter
Mått: längd 468 cm, bredd 187 cm, höjd 165 cm, hjulbas 275 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 770 kilo, totalvikt: 2 270 kilo
Pris: 344 000 kronor inklusive moms
Plus:
Passar i vitt
Blinkers på backspeglarna
Vändbar bagagematta plast/textil
Minus:
Bälte till baksäte fäst i taket
Ratt ej teleskopisk
Bränsleförbrukning