Skogsentreprenör uppfinner hjulet igen
Christer Lennartsson har uppfunnit hjulet igen. Det perfekta, får man kanske tillägga. Hans nya drivare ”The Beauty”, en kombinerad skördare och skotare, är en stilig tiohjuling med en specialanpassad viktfördelning som minskar marktryck och skador i skogen. Han har redan fått patent på drivarens snabbfäste – nu ska skogsvärlden få upp ögonen för den unika hjulkonstruktionen när den visas upp på Elmia Wood.
– Vi ville göra en maskin som alltid är horisontell för föraren och för lasset. Det ger mindre påfrestning för konstruktionen, en jämnare gång i maskinen och marktrycket är alltid lika oavsett lutning, säger innovatören Christer Lennartsson.
Lösningen som maskinuppfinnaren Christer Lennartsson och hans kollega Andreas Andersson konstruerat fram är en maskin med tio hjul i stället för de vanliga sex eller åtta hjulen. Finska Ponsse var först med en tiohjuling, men använde då vanliga standardhjul. Christer Lennartssons drivare har ett bakre hjulpar av massivt gummi i stället för vanliga skotardäck.
De specialbyggda däcken är avgörande för prestandan. Gummihjulen har tvärgående spår som passar exakt i stålbandens form och därmed ger en kraftfullare och säkrare drivning. Stålbanden hjälper till att fördela vikten över en större yta, och på så sätt minskas marktrycket samtidigt som drivaren även får en betydligt bättre framkomlighet. Hjulen har även motor i fyra av de tio hjulnaven och hastigheten på dem kan styras individuellt.
– Hjulen har individuella pendelarmar och nivellering. De kan gå över hinder på 90 centimeter utan att luta i sidled, säger Christer Lennartsson.
Att använda sig av massivt gummi har också många särskilda fördelar i skogsmiljön.
– Vi slipper punkteringar, som är ett stort bekymmer i skogen. Vi får också en fjädring i hjulen, det är inte stumt, och vibrationerna fördelas. Vi är oerhört nöjda med de här hjulen, säger Christer Lennartsson.
Hjulen är gjorda med egen gjutmatris hemma i ”uppfinnarverkstaden”. Mönster och bredd kan ändras efter behov, upp till en meters bredd om det behövs.
– Man kan bygga vilka mönster och bredd man vill ha, säger Christer Lennartsson.
Drivaren spar både jobb och bränsle, 10 procent bränsle och 25 procents tid, enligt Christer Lennartssons beräkningar.
– Det går åt färre komponenter i och med driften direkt ute i hjulen, ingen fördelningslåda, inga kardaner, inga diffar, ingen oljekylare, bara en kylare till traktordelen, säger Christer Lennartsson.
Hur han och kollegan kom på lösningen med den här drivaren kan han knappt själv reda ut.
– Det är en svår fråga. Det har funnits sådana här maskiner innan, men inte med band. Vi har tänkt lite i andra banor om hydraulisk transmission och individull nivellering, säger Christer Lennartsson.
Lite lättare är att förklara uppfinningens namn, ”The Beauty”, som ju är den självklara uppföljaren till hans förra maskin, skördaren ”The Beast”.
”The Beauty” är en maskin för slutavverkning, direktlastning och avlägg vid bilväg, utan mellanlandning av virket på marken. ”The Beauty” klarar allt i ett tack vare superdäcken och det patenterade snabbfästet, som gör att drivaren kan växla mellan att vara skördar- och skotarkran, att byta till grip på kranen tar bara tio sekunder.
Att söka patent även på specialhjulen är däremot inte aktuellt, menar Christer Lennartsson. Han räds inte att någon ska ta efter och härma de uppfunna hjulen.
– Det har tagit oss fem år att ta fram dem och vi är oerhört nöjda. Men det är så komplicerat så ingen annan kommer att göra det, konstaterar han lugnt.
Nu är ”The Beauty” redo att möta världen på Elmia Wood.
– Jag vill ju inte påstå att den är helt färdig, lite mer och smidigare design kanske den skulle ha. Och så en samarbetspartner förstås, någon som vill vara med och producera den, säger Christer Lennartsson.