ANNONS

Smidig mångsysslare

Fendt 516 Vario SCR Profiplus är en tekniskt avancerad, men lättkörd och bekväm traktor för medelstora lantbruk.

En Fendt 400 Vario förklädd till en 700 Vario, men med en del egna uppgraderingar, så skulle man nog snabbt kunna beskriva Fendt 516 Vario SCR Profiplus när man ser den.
Mycket riktigt finns det likheter, men också stora skillnader.
Precis som i 400 Vario har traktorn en fyrcylindrig Deutz-motor med Common Rail-insprutning och teknologi från de större serierna, men som nu jobbar med SCR-avgasrening med lägre bränsleförbrukning som följd. Effekten ligger på 124 kW (169 hk) och motorn klarar avgaskrav steg 3B.
Motorhuven, som fått en ny design, är heltäckande och har därmed två sidostycken. Genom att först öppna huven uppåt på gasdämpare, kan man sedan trycka på en knapp för att ta loss sidostycket.
Under huven har man fokuserat på servicevänlighet, vilket man bland annat ser i kylarnas konstruktion.
Den främre kylaren svängs enkelt ut för rengöring emellan kylarna och genom att demontera två små plåtar, utan verktyg, har man full åtkomst bakom kylarna.
Oljestickan nås relativt enkelt från vänster sida, även om svängda hjul är att föredra vid kontroll.
Fendt 516 Vario SCR har skilda oljor för transmission och hydraulfunktioner, vilket gör att man endast behöver byta transmissionsoljan efter 2 000 timmar. Hydrauloljan fylls på höger sida om traktorn, där man annars är van vid att ha en stege. Transmissionsoljan fylls i sin tur på baktill på traktorn.
Fendt 516 Vario SCR har frontlyften integrerad i ramen vilket gör att redskapet kommer cirka 20 centimeter närmare traktorn. Dessutom finns fästpunkter för frontlastare, även dessa i ramen och traktorn är även utrustad med frontkraftuttag.
Traktorn som vi provkör har elhydraulisk justering och lägeskontroll av frontlyften. Detta innebär exaktare inställning, precis densamma som för trepunkten bak. Frontlyften med lägeskontroll, som jobbar på en egen ventil i hydraulpaketet, manövreras i samma reglage som de bakre lyftarmarna.
Men man kan även få den på traditionellt sätt och då manövrerat på ett yttre hydrauluttag.
Traktorn lyfter 7 780 kg bak och 3 420 kg fram.
Den största skillnaden för föraren är den nya hytten, som är hämtad från storebror 700 Vario SCR.
Alla reglage sitter nu placerade i höger armstöd eller i rattkonsolen.
Via den logiskt utformade Varioterminalen på 10,4 tum, med valfrihet mellan att använda knappar eller pekteknik, ställer man in allt från hydraulinställningar till vändtegsautomatik. Terminalen ger bland annat föraren möjlighet att välja vilket hydrauluttag som ska manövreras med vilken vippa eller knapp i traktorn, vilket gör att exempelvis lastaren både kan manövreras i joysticken och i vipporna. Varioterminalen, som kan delas upp i maximalt fyra bilder, finns i en mindre version, även den med valfrihet mellan knappar och pekteknik. Nytt för 500 Vario-serien är ett nattläge på skärmen, vilket gör att man inte blir bländad.
Att köra traktorn är mycket enkelt. Då traktorn har Fendts steglösa Vario-transmission, väljer man i höger armstöd om man vill köra med fotpedalen eller med körspaken i armstödet. Väljer man pedalen, så justerar man farten inom valt hastighetsområde och låter handgasen hålla varvtalet, medan man justerar hastigheten med körspaken om man väljer det och då kan stötta med gas via pedalen. Att exempelvis köra med en kultivator och styra både hasighet och hydraulfunktioner i körspaken gör arbetet mycket bekvämt.
Genom att trampa på en pedal mellan frikoppling och broms ställs ratten in i både höjd och teleskopled.
Passageraren har det bekvämt för Fendt 516 Vario SCR med tillägget Profi, är utrustad med ett mycket fint passagerarsäte, som kan fällas ihop och i stället bli ett bord.
Ytterligare bekvämligheter erbjuder Fendt på i den nya traktorserien. Både fjädrad framaxel och mekanisk hyttfjädring är standard. Som tillval finns pneumatisk hyttfjädring för en ännu bekvämare färd. Dessutom finns de stora, elektriskt justerbara backspeglarna från de äldre syskonen som tillval.
Fendt 500 Vario SCR kan fås med Fendts egen frontlastare med funktioner som vägning, skakfunktion och arbete efter inspelad sekvens. Den nya hytten ger här en fördel, då den förlängda framrutan, helt utan skarvar ger en mycket bra sikt.
Traktorn har gott om förvaringsutrymmen. I hytten finns flertalet av dem, både med och utan kylning. Dessutom sitter en enkelt löstagbar verktygslåda placerad i trappan upp till hytten.
Vid bakänden av traktorn finns en smart lösning. Fendt har tagit fram ett system som tillåter att man handskas med hydraulslangar som är under tryck vid in- och urkoppling. Detta är dock tillvalsutrustning, men är mycket smidigt.
Fendt 516 Vario SCR Profi kan fås med 8 ventiler i hydraulblocket, där 5 går bakåt, 2 framåt och ett är reserverat för frontlyften med lägeskontroll.
På traktorns bakskärmar finns knappar för manövrering av trepunkt upp och ner, samt pto och ett hydrauluttag. Knappar för frontlyften upp och ner finns placerade framme på ramen.
Speciellt för Fendts nya 500 Vario-serie är valmöjligheten mellan de tre olika utrustningsnivåerna Power, Profi och Profiplus, där Power är enklast och Profiplus mest avancerad.
Testtraktor är den finaste modellen, Profiplus. Den som köper mellanmodellen Profi, kan uppgradera den senare till Profiplus om man bygger ut delar av elektroniken. Den enklaste,Power, kan däremot inte uppgraderas.

Fendt 516 Vario SCR Profi

Motor:         Fyrcylindrig Deutz på 4,04 liter och 124 kW (169 hk) maxeffekt och max vridmoment 687 Nm vid 1 600 rpm

Transmission:       Steglös Vario med hög och låg

Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak

Bränsletank: 298 liter + 31 liter

Lyftkapacitet:        7 780 kg

Max hydraulflöde:  158 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   6 400 kg (utan vikter)

Vändradie:   5,55 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (30 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (50 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   1 330 000 kronor

Pris per hk:           7 869 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 10 x 32 kg: 10 000

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  60 000

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     13 000

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std

Krypväxel:            std

 

Fem plus:

  • Bra passagerarsäte
  • Verktygslådans konstruktion
  • Skilda oljor i transmission och hydraulik
  • Multifunktionsarmstöd med Varioterminal
  • Bra sikt från hytt

 

Fem minus:

  • Sidoplåtar på motorhuv
  • Dyr i inköp
  • B-stolpe vänster sida
  • Inget fungerande insteg höger sida
  • Måste tanka AdBlue
    Fendt 516 Vario SCR Profi är en smidig traktor, som fungerar lika bra till transporter och jordbearbetning som till smidiga precisionsarbeten som körning med växtskyddssprutan.

    Fendt 516 Vario SCR Profi är en smidig traktor, som fungerar lika bra till transporter och jordbearbetning som till smidiga precisionsarbeten som körning med växtskyddssprutan.

    Fendt 516 Vario SCR Profi har en mycket bekväm hytt med reglage från de större serierna från tillverkaren.

    Fendt 516 Vario SCR Profi har en mycket bekväm hytt med reglage från de större serierna från tillverkaren.

    Som tillval har Fendt 516 Vario SCR upp till 5 dubbelverkande hydrauluttag bak, vilka kan kopplas under tryck.

    Som tillval har Fendt 516 Vario SCR upp till 5 dubbelverkande hydrauluttag bak, vilka kan kopplas under tryck.

    Att komma åt kylarna är enkelt på traktorn. Men det blir en stor sidoplåt kvar på varje sida som måste lyftas av separat.

    Att komma åt kylarna är enkelt på traktorn. Men det blir en stor sidoplåt kvar på varje sida som måste lyftas av separat.

    Passagerarsätet i Profi-versionen är mycket bekvämt. I nerfällt läge bildar det ett bord.

    Passagerarsätet i Profi-versionen är mycket bekvämt. I nerfällt läge bildar det ett bord.

    Insteget är bra och bränsletank för diesel och adBlue är stora. I trappan upp till hytten finner man en stor verktygslåda, som är löstagbar.

    Insteget är bra och bränsletank för diesel och adBlue är stora. I trappan upp till hytten finner man en stor verktygslåda, som är löstagbar.

    Hyttfjädring är standard och ökar komforten väsentligt.

    Hyttfjädring är standard och ökar komforten väsentligt.

    Det finns ingen dörr på höger sida.

    Det finns ingen dörr på höger sida.

    Frontlyften är Fendts egen och framaxelfjädring är standard.

    Frontlyften är Fendts egen och framaxelfjädring är standard.

    Hela instrumentpanelen följer med när man vinklar ratten.

    Hela instrumentpanelen följer med när man vinklar ratten.

    Framrutan är välvd vilket ger bra sikt snett uppåt. Perfekt om man har frontlastare.

    Framrutan är välvd vilket ger bra sikt snett uppåt. Perfekt om man har frontlastare.

Relaterade artiklar