Smidig maskin med stor kapacitet
Amazones självgående växtskyddsspruta Pantera 4502 har en tankvolym på 4500 liter och finns tillgänglig i arbetsbredder mellan 21 till 40 m.
Med det unika Pantera-chassit får man många fördelar, fantastisk körkomfort, maximal dragkraft och en smidighet som måste upplevas.
Den sexcylindriga Deutzmotorn med en nominell motoreffekt av 160 kW/218 hk är själva hjärtat i Amazone Pantera 4502. Den vridmomentstarka motorn, som är utrustad med turbo och laddluftkylare för högsta möjliga prestanda, ger minimal bränsleförbrukning tack vare den intelligenta motorstyrningen i ECO-läge. Om extra kraft behövs, till exempel vid körning i starkt kuperad terräng, kan föraren använda ett Power-läge som ger tillgång till maximal effekt vid 2200 motorvarv per minut.
Från och med senaste årsmodell uppfyller Pantera avgasnormen enligt Steg 4. Vad gäller efterbehandling av avgaser förlitar sig AMAZONE på teknik med återcirkulation med dieseloxidationskatalysator och dieselpartikelfilter. Under körning regenereras partikelfiltret kontinuerligt efter behov. SCR-katalysatorn reducerar kväveoxidutsläppen med hjälp av AdBlue-insprutning. Den nya 20 liters tanken finns placerad bredvid den 230 liter stora bränsletanken. AdBlue-förbrukningen uppgår till ca 2,5 % av bränsleförbrukningen vilket innebär att påfyllning av AdBlue endast behövs vid var tredje eller fjärde påfyllning av bränsletanken.Utöver ändringarna i avgassystemet presenteras ytterligare förändringar och förbättringar i och med detta nya modellutförande. Till yttre utmärkande nyheter hör, förutom AdBlue-tanken och den nya stegen till tankpåfyllningen på maskinens högra sida, även ny LED-belysning bak. De nya Pantera-modellerna kan även utrustas med LED arbetsbelysning i stället för standard halogenbelysning om så önskas.
Dessutom har sugkapaciteten hos Pantera ökats med 20 % upp till maximala 600 liter/min tack vare ett injektionssystem. Det innebär att Panteras tank kan fyllas på mindre än tio minuter.
För att underlätta påfyllning i fält har påfyllningsanordningen flyttats fram till förvaringsutrymmet under förarhytten och är nu som standard utrustad med automatiskt överfyllnadsskydd. Detta eliminerar risken för överfyllnad både via sugslangen och vid tryckpåfyllning av tanken.