ANNONS

Smidig traktor med praktiskt hydraulsystem

Smidig traktor med praktiskt hydraulsystem.
När Massey Ferguson 590 kom år 1976 och ersatte den gamla 188:an var det ett stort steg. Motorn var i grunden den samma men allt annat var helt nytt.
Vid den här tidpunkten var det ANA Maskin i Nyköping som var generalagent för Massey Ferguson i Sverige och totalt har det sålts cirka 750 stycken 590 i landet.
Massey Ferguson 590 tillverkades både i Beauvais, Frankrike och i Coventry, Storbritannien, men det är inga större skillnader på traktorerna från den ena eller den andra fabriken.
Traktorn finns både i två- och fyrhjulsdrivet utförande. Den fyrhjulsdrivna har centrummonterad kraftöverföringsaxel men har en konstruktion som ger en relativt stor vändradie. Tvåhjulsdrift är vanligast och dessa traktorer är mycket smidiga.
Hatigheten skiljer även den mellan två- och fyrhjulsdrift. Den tvåhjulsdrivna går ett par km/h snabbare.
Massey Ferguson 590 har två transmissionsalternativ. Vanligast är med snabbväxeln Multi Power. I det utförandet har traktorn två golvväxelspakar mitt i hyttgolvet. En med hög och låg och en med tre växlar fram och en back. Tillsammans med snabbväxeln, en spak i instrumentpanelen, blir det tolv växlar fram och fyra back.
Utan snabbväxel har traktorn fyra växlar i huvudlådan vilket då ger åtta växlar fram och två back.
Traktorer med snabbväxel har enbart oberoende kraftuttag medan de utan snabbväxel även har drivhjulsberoende kraftuttag.
Hytten är inte helt bra, inte ens för den här tiden. Jämför till exempel med Ford 7700 som även den kom 1976 eller med Volvo BM 650 som kom redan år 1970.
Pedalerna är visserligen hängande på 590 men ratten är fast och golvet har en irriterande upphöjning i mitten, om än liten.
De stora hyttdörrarna som täcker hela sidan är visserligen något som många traktortillverkare anammat på senare tid. Det ger ett större insteg till hytten vilket är bra. Problemet med Massey Ferguson 590 är att dessa traktorer nu har så pass många år på nacken att de stora dörrarna börjat bli lite sladdriga och inte alltid är så täta längre.
Men det finns bra saker med 590.
Växellådan är lättarbetad även om spakarna sitter mellan benen på föraren.
Reglagen för trepunkten sitter bekvämt till höger och likaså är placeringen av spakarna till yttre hydraulik bra.
Här finns en finnes. Genom att slå om en spak sköts ett enkelverkande yttre hydrauluttag med reglaget för trepunkten. Drar man detta reglage helt bakåt ger uttaget oljeflöde kontinuerligt och kan exempelvis tillsammans med en trycklös retur driva en hydraulmotor eller externt ventilpaket. Detta kan ske parallellt med att föraren kan utnyttja traktorns två dubbelverkande uttag.
En del 590 är utrustade med en extra hydraulpump som ger ytterligare 25 liter per minut. Det var en vanlig åtgärd om traktorn skulle ha lastare.
Den fyrhjulsdrivna varianten väger mer, 4 050 kg varav 40 procent på framaxeln. Denna variant har även större lyftkapacitet i trepunkten, 2 620 kp.
När det gäller serviceåtkomlighet är Massey Ferguson 590 precis som alla andra traktorer vid den här tiden. Motorn är fri från sidoplåtar varför alla filter samt oljesticka och oljepåfyllning alltid är tillgängligt. Vill man ha bort hela motorhuven krävs verktyg. Batteriet sitter framför kylaren och är lätt att komma åt genom att öppna grillen. Traktorn tankas bakifrån.

Massey Ferguson 590.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4 liter och 52 kW (71 hk) och max vridmoment 270 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Mekanisk fyrväxlad låda med back samt mekanisk hög och låg ger 8 växlar framåt och 2 bakåt. Alt. Snabbväxel och totalt 12 växlar framåt och 4 bakåt.
Däck: 2wd 10,00×16 fram och 16,9×34 bak, 4wd 11,2×24 fram och 16,9×34 bak
Bränsletank: 98 liter.
Hydraulsystem: Kolvpump som ger 25,7 minutliter vid 2 200 rpm, max oljetryck 206 bar.
Lyftkapacitet: 2 180 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag samt 1 enkelverkande uttag.
Vikt: 3 490 kg (2wd utan vikter) varav 34 procent på framaxeln.
Vändradie: 2wd 3,9 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (8 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (41 liter).
Nypris 1980: 2wd 97 300 kronor
Pris per hk: 1 370 kronor
Övrigt: Kopplingsberoende kraftuttag med 540 samt 1 000 rpm.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor: 106:-
Hydrauloljefilter 650:-
Bränslefilter. 80:-
Matarpump: 286;.
Luftfilter 272:-
Bakruta: 590:-
Bromsskiva: 240:-
Kylarslang övre: 133:-
Kylarslang nedre: 152:-
Fläktrem: 57:-
Termostat: 185:-

Verkmästaren: Se upp med rosten.
Rent maskinellt är det inga problem att köpa en begagnad Massey Ferguson 590. Det man ska kontrollera är styrningen, hytten och bränsletanken.
Enligt Per-Åke Johnsson, verkmästare på Östra Sönnarslöv Traktorservice, ska man undersöka så det inte är något glapp i framaxeln och styrinrättningen. En annan viktig sak att kontrollera är rostangreppen. Är hytten rostskadad kan det innebära ett stort arbete att reparera och samma sak gäller bränsletanken. Bränsletanken är tillverkad av plåt och sitter under hyttgolvet på vänster sida om traktorn.
– Det finns inga nya tankar att få tag i så är den sönderrostad måste man reparerad den på något sätt, säger Per-Åke Johnsson.
Han berättar även att de fyrhjulsdrivna varianterna kan ha lite problem eftersom traktorn har en lite annorlunda konstruktion där kraftöverföringen går in i framaxeln.

Ägaren: Lite slö på vägen.
Den är inte speciellt snabb, framförallt inte när man jämför med föregångarna inom MF-familjen. Det säger Harry Nilsson, lantbrukare utanför Tollarp i Skåne.
– Min 590 går endast i 25 km/h, säger han.
Harry Nilsson köpte sin MF 590 av 1981 års modell begagnad för tio år sedan. Då hade den gått 1 700 timmar. I dag har den gått cirka 5 000 timmar.
Den är fyrhjulsdriven och Harry Nilsson tycker att vändradien är i största laget men i övrigt är det en mycket trevlig och säker traktor.
Motorn går bra och såväl hydraulik som elektrisk utrustning har alltid fungerat bra.
Harry Nilsson använder 590:an till plöjning och övrig jordbearbetning och lantbruket omfattar 30 hektar åker.
Plogen är en treskärig tegplog.
– Vi provade en treskärig växelplog, men trepunkten lyfte inte tillräckligt högt för att ge utrymme att vända plogen, säger Harry Nilsson.

Årsmodell 1977, 3 200 timmar, pris 42 000 kronor.

Årsmodell 1976, 3 700 timmar, pris 35 000 kronor.

Årsmodell 1977, 7 000 timmar, pris 35 000 kronor.

Hängande pedaler och spakarna till yttre hydraulik hyfsat långt fram får anses modernt på en traktor som ritades i början av sjuttiotalet. Växelspakarna sitter dock fortfarande mellan benen på föraren och reglaget för trepunkten nere till höger.

Relaterade artiklar