Snabbaste hjullastaren ?
Swecon Anläggningsmaskiner, rikstäckande återförsäljare av Volvo Construction Equipment, släpper nu det världsunika prestandakonceptet och hjullastaren Volvo L60G PCP (Performance Concept Prototype). Maskinen är en prototyp utvecklad för höga hastigheter och är baserad på produktionsmodellen L60G från Volvo Construction Equipments nya G-serie hjullastare. Lastaren har optimerats av Swecon med stöd av Volvo Polestar Racing och ett antal underleverantörer.
Konceptet är en idé som föddes redan för fem år sedan men som fick ny fart när Swecons samarbetspartner inom motorsport, Volvo Polestar Racing, presenterade en Volvo C30 PCP med fyrhjulsdrift och 405 hästkrafter som fick globalt genomslag. Swecon gör nu detsamma och presenterar ett blålackat prestandakoncept i samband med lanseringen av tre nya modeller i Volvos G-serie hjullastare; L60G, L70G och L90G. Volvos G-serie hjullastare levererar högre brytkrafter, snabbare cykeltider och mindre utsläpp.
– Syftet med detta extrema projekt, som under utvecklingen gått under namnet B-12, har varit att lyfta fram den tekniska kompetens och ingenjörskonst som finns inom Swecon och Volvo Construction Equipment (Volvo CE), samt framhäva den fantastiska kvaliteten som finns i Volvo CE:s produkter – även när de utsätts för extrem belastning. Volvos kärnvärden; kvalitet, säkerhet och miljöomsorg har hela tiden stått i fokus, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation hos Swecon och projektledare för L60G PCP.
Under vintern och våren har ett team unga och entusiastiska tekniker från Swecon arbetat med maskinen i företagets verkstad i Västerås. Utvecklingen har pågått parallellt med den dagliga verksamheten, så det har inte varit helt lätt att hålla projektet hemligt.
– Det är klart att det är en utmaning att förvandla ett mobilt arbetsfordon till en högpresterande racer, men jag tror vi har kommit en bit på väg mot målet. Det är med spänning vi nu testar maskinen inför någon form av rekordförsök senare, säger Fredrik Rigö.
Förutom modifieringar på en mängd punkter så har Volvo CE:s däcksleverantör Bridgestone, baserat på maskinens egenskaper, försett hjullastaren med en styvare uppsättning mobilkransdäck för ökad stabilitet. En spoilerförsedd Volvoskopa har monterats för att minimera prestandaförlusterna på grund av maskintypens bristande aerodynamiska egenskaper. Prestandakonceptet väger endast 10 ton, vilket är något ton lägre än produktionsmaskinen. För att få en mer balanserad maskin har maskinens motvikt ersatts av en glasfiberattrapp och motorn har optimerats med fördubblad effekt från 120 kW till 250 kW.
Volvos kärnvärden i fokus
Volvos Construction Equipments kärnvärden; kvalitet, säkerhet och miljöomsorg, har varit i fokus under den övergripande utvecklingen av maskinen. Endast kvalitetskomponenter från Volvo har använts, för att säkerställa att maskinen kan motstå extrema belastningar. Volvos motor, växellåda och axlar är därför centrala i konceptet. Säkerheten är inbyggd i Volvos Care Cab-hytt, med ROPS (Roll Over Protection System) och FOPS (Fall Over Protection System) som standard. Några ytterligare förstärkningar har inte varit nödvändiga. Inne i hytten har endast vissa modifieringar gjorts kring förarplatsen, bland annat har en racingstol med sexpunktbälte monterats och föraren försetts med en mockabeklädd ratt för bättre grepp. Dessutom är maskinen utrustad med Volvos släckningssystem för att snabbt släcka en eventuell brand i motorrummet. En surfplatta finns monterad och används för att visa relevant och tydlig information till föraren.
– Miljöomsorgen har självklart varit centralt, inte minst genom att vi driver maskinen med Volvos senaste D6-motor, som svarar mot de höga emissionskraven i Steg 3B. Ovanpå det kör vi faktiskt maskinen på 100 % biodiesel vilket gör vårt koncept CO2 neutralt, säger Fredrik Rigö.
Under utvecklingen har Swecon bland annat samarbetat med fleråriga partnern inom motorsport: Volvo Polestar Racing, som i år tävlar med fyra Volvo S60-bilar i nya mästerskapet TTA – Elitserien i Racing. I samma serie är Swecon även officiell partner för banunderhåll och bärgning av tävlingsfordon. Volvo Polestar Racings ingenjörer har främst bistått med specialistkunskaper när det gäller positionering, infästning och anpassning av förarstol och säkerhetsbälten, men även när det gäller maskinens racedesign.
– Volvo Personvagnar och Polestar Racing har tagit steget från STCC till TTA – Elitserien i Racing, där man nu tävlar med starkare och snabbare bilar. Vi ville inte vara sämre, utan ville visa att även vi kan utveckla och bygga högpresterande maskiner för extrema förhållanden, säger Fredrik Rigö.