Snygg, trevlig kombi som både har komfort och prestanda.
När NilehnTeknik provkör Audi A4 allroad quatro är det självklart att man jämför lite med den större allroad modellen A6 och testet visar att A4 är en snygg och trevlig kombi som både har komfort och prestanda.
Det är inte enbart stora bilar som ska klara av lite terräng, med nya Audi A4 allroad quatro erhåller man lite extra frigångshöjd på en mellanklassbil.
Vi pratar om Audis senaste tillskott i modellskaran. Det är en A4 som har fått högre markfrigång för att vara mer anpassad för terrängkörning.
Bilen har permanent fyrhjulsdrift som automatiskt fördelar kraften efter det däck som har bäst fäste vilket gör körningen med bilen smidig och följsam. Det spelar faktiskt inte så stor roll även om man byter underlag till grus eller rentav är ute på fältet. Bilen är fortfarande lättmanövrerad och fjädersystemet är mjukt och bekvämt. Givetvis ska en allroad inte jämföras med en jeep eftersom det finns en begränsning i markfrigången på arton centimeter, men den är betydligt bättre än en vanlig kombimodell.
Under huven sitter en tvåliters turbodiesel som generar 170 hästkrafter vilket ger bilen bra prestanda och ett piggt intryck. Den sexväxlade manuella lådan är lätt att hitta rätt i och samspelet mellan motor och växellåda fungerar utmärkt. Även styrningen fungerar fint och bilen är lättkörd även om man kommer in på en slingrig liten skogsväg med skarpa kurvor.
Invändigt så skiljer sig bilen inte mycket från andra Audi modeller. Instrumentbrädan och interiören är samma som tidigare beroende på hur man vill utrusta sin bil. Testbilen som lantbruk provade hade ljus skinnklädsel och panorama glastak, vilket givetvis ger en förhöjd kör upplevelse om plånboken tillåter. I baksätet sitter man skaplig bekvämt även om man är flera, men man ska ha med i beräkningarna att A4 trotts allt är en mindre kombimodell. Sämst sitter man som vanlig i mitten bak där det kan bli lite trångt både för ben och huvud. Audi har skålat ryggstödens baksida på framstolarna vilket ger några sköna centimeter benutrymme till i baksätet. Fäller man ner mittarmstödet så finner man en första hjälpen väska i ett fack. Smidigt om olyckan är framme.
Med en ljudnivå på 70 decibel vid 100 kilometer i timmen så kan man utan problem föra ett samtal inom bilen.
Utvändigt så har bilen givetvis sin enorma och sportiga nos kvar. Fram och bak fortsätter underredsskyddet upp en bit vilket ger ett sportigare utseende. Även aluminium listen längs sidorna förstärker detta intryck.
Lastutrymmet på bilen är på 490 liter med uppfällda säten och fäller man sätena så vinner man tusen liter till. Det jag saknar i bagaget är fack att ha diverse material och verktyg i på ett bra sätt. Tidigare har man kunnat lägga detta ovanpå reservhjulet men detta går inte nu. Det får istället ligga löst och skramla. Bagagets bredd är en meter och lastdjupet mäter strax över metern. Man får lyfta föremålen 67centimeter för att få in dem i bilen.
En finess som finns som tillval är Audi side assist. Det är ett system som hjälper dig vid fil byte och varnar om det finns någon bil i döda vinkeln. Detta visas genom gula dioder på backspegeln. När de är tända så kommer det en bil bakifrån i omkörning. Audi A4 allroad quatttro har ett utgångspris med 2,0 TDI motorn på 340 200 kronor inklusive moms sen är det bara att utrusta den till plånboken säger stopp.
Audi A4 allroad Quattro 2,0 TDI
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel på två liter med laddluftskylare och partikelfilter.
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 4 200 rpm
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750-2 500 rpm
Transmission: Sexväxlad manuell låda.
Toppfart: 213 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,9 sekunder
Förbrukning: 0,64 liter per mil (enl. Audi) på blandad körning
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 5,75 meter
Markfrigång: 180 millimeter
Mått: längd 472,1 cm, bredd 184,1 cm, höjd 149,5 cm, hjulbas 280,5 cm
Vikt: tjänstevikt 1775 kilo, totalvikt 2200 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 300 kilo
Pris på testbilen: 467 700 kronor inklusive moms
Plus:
Bränsleekonomisk
Bra förarergonomi
Snygg design både invändigt och utvändigt.
Minus:
Nackstöden är ej justerbara i längd led
Upplåsbart reservhjul
Priset