ANNONS

Specialutgåva i T-serien

Med anledning av 70-årsjubileet kommer Valtra att tillverka 70 specialutrustade “Limited Redition” – traktorer. Dessa jubileumsmodeller finns i T-serien av modellerna T174e till T254 och kommer att säljas över hela världen.

De specialutrustade jubileumsmodellerna har en djupröd metallicfärg som påminner om Valtras rötter för 70 år sedan. Den röda färgen framhävs också i traktorns detaljer, inklusive i sömmarna i läderinredningen samt innerbelysningen. Jubileumsmodellen har svarta fälgar och ett Limited Redition-märke i rostfritt stål.

År 2021 fyller Valtra 70 år och firar sitt jubileum på olika sätt under hela året. För 70 år sedan var fokus på mekaniseringen av jordbruket, sedan skiftades fokus till exempelvis förbättringar av arbetssäkerhet, till dagens växande gårdar och framgång för landsbygdsföretag. Valtras teknologier och tjänster har alltid varit avsedda att tillgodose våra kunders behov. Men det är under de senaste tio åren som de största sprången har tagits. Under de kommande åren ser Valtra att digitalisering och precisionsodlingsteknik kommer att förändra lantbruket avsevärt.

– Framstegen som började för 70 år sedan fortsätter och accelererar. Tack vare det ihållande produktutvecklingsarbetet har våra traktorer nått sin femte generation. Nu förväntar sig våra kunder smarta lösningar från Valtra. Vi gör stora investeringar i vår fabrik i Suolahti, Finland. Det nya logistikcentret invigdes precis och en ny lackeringsanläggning kommer att påbörjas i sommar, säger Valtras vd Jari Rautjärvi.

Kunden i fokus, nu och i framtiden

Valtra, då känt som Valmet, började serieproduktionen av traktorer 1951 i Jyväskylä, Finland. Den första modellen var Valmet 15 och som namnet antyder hade den 15 hästkrafter. Den var utformad för att ersätta en häst på en liten gård. Redan från början framhävdes kundens behov och konstruktionslösningar infördes, som Valtra än idag är känt för: markfrigången var tillräckligt hög för skogsarbeten och traktorn var också perfekt för arbeten med vägunderhåll. Senare gjorde hyttergonomin det möjligt att arbeta längre och säkrare med mer utrymme för föraren.

Valtra har alltid haft nära relation till sina kunder. I början av 1990-talet infördes kundordersystemet. Detta innebar att ingen traktor tillverkades i fabrik för lager; istället byggdes varje traktor för en specifik kund. Tack vare detta banbrytande kundordersystem hade traktorfabriken alltid korrekt information om kundernas behov. Många anställda inom produktutveckling och produktion kommer från en lantbruksbakgrund och har en god förståelse för lantbrukarens behov.

Kundfokus har varit utgångspunkten för produktutveckling, även fram till idag. Kunderna var involverade i hur fjärde generationens traktorer och det prisbelönta SmartTouch-armstödet utvecklades. Både fjärde generationens maskiner och det lättanvända SmartTouch har varit bästsäljare och samlat många utmärkelser i branschen. Idag kan Valtras kundfokus ses i det breda utbudet av tillbehör och alternativ som finns tillgängliga, samt i Unlimited Studio, där en av tre traktorer som tillverkas i Suolahtis fabrik nu är skräddarsydda efter kundens exakta specifikation.

Skräddarsydda Valtra-lösningar används i ett brett spektrum av applikationer inklusive lantbruk, entreprenad, flygplatsunderhåll och till och med inom försvaret. Det kundcentrerade tillvägagångssättet kan också ses i utvecklingen av underhållstjänster och digitala tjänster som Valtra Connect. Utvecklingstakten fortsätter i lika snabbt tempo och Valtra strävar även i framtiden att ytterligare förbättra tjänster och traktorer efter kundernas behov.

Vad händer härnäst? Nya regler som EU Green Deal, globala miljöstandarder och förändringar i väder och lantbruksförhållanden ger nya utmaningar för lantbrukares liv.

– Minskningar av gödningsmedel och sprutning och behovet av att förbättra markens produktivitet är drivkrafter för precisionsjordbruk vilket i sin tur förbättrar lönsamheten. Våra kunder behöver smarta maskiner och kontinuerlig dataöverföring mellan maskiner och programvara för gårdshantering. Valtra-lösningar, som SmartTouch, Valtra Guide autostyrning och smarta lantbrukstjänster som Valtra Connect,  hjälper jordbrukare att uppnå dessa mål, säger Mikko Lehikoinen, direktör, försäljning och marknadsföring.
– Andelen smarta lösningar ökar snabbt och Valtra ligger i framkant.

Återförsäljare, en viktig del av kundupplevelsen

En viktig del av kundupplevelsen är professionell service, reservdelsförsörjning och traktorförsäljning. Valtra har aktivt utvecklat sitt distributionsnät.

– Valtras försäljnings- och servicepersonal arbetar med nya digitala verktyg som förbättrar kundupplevelsen och där återförsäljare nu kan förekomma traktorns servicebehov, aktivera precisionsjordbrukstjänster på distans eller konfigurera en traktor med service- och finansieringsalternativ skräddarsydda efter gårdens exakta behov. Kunden kan också välja att aktivera ytterligare funktioner på sin SmartTouch-maskin,  traktorns specifikationer kan utökas och uppgraderas beroende på kundens smarta jordbrukskrav , kommenterar Lehikoinen.

Introduktionen av de nya digitala verktygen har börjat under 2020 hos utvalda Valtraåterförsäljare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien, för att fortsätta utvecklingen samt implementeringen i hela Europa under året.

Det har också skett förändringar i Valtras distributionsnätverk. Valtra ökar sin närhet till kunder genom nya distributörer till exempel i Frankrike, Storbritannien och Irak.

Även i Sverige blir det en stor förändring då Lantmännen Maskin upphör att vara distributör för Massey Ferguson per den 1 april och därefter kan ha fullt fokus på Valtra i det traktorsegmentet.

– Valtra har blivit ett attraktivt val för många distributörer och vi är fast beslutna att fortsätta växa, säger Lehikoinen.

Relaterade artiklar