ANNONS

Stabil och bekväm alroundtraktor

Claas Arion 420 CIS är en robust traktor med tillräcklig vikt för både jordbearbetning och stabilitet vid lastararbete.

En traktors användningsområde bestämmer hur den ska vara konstruerad. Claas Arion 420 CIS är varken lätt eller tung för sin storlek. Den väger 4 900 kg utan vikter vilket är 45 kg per hästkraft, räknat vid nominell effekt. Det innebär att den utan vidare kan köras med gott resultat i transport, i vall, med jordbearbetningsredskap och med lastare. Viktfördelningen innebär att den har förhållandevis mycket belastning över bakaxeln vilket är bra om traktorn har lastare. Claas Arion 420 CIS är en typisk allroundtraktor på en mindre gård. Med lastaren på blir viktfördelningen bättre och maskinen fungerar bra när den drar tungt på fältet. Behövs mer vikt är det bara att sätta på en skopa och placera något lämpligt i den. Testtraktorn hade 480/65R28 fram och 600/65R38 bak. Det är relativt stora hjul på en traktor i den här klassen. Dessa är naturligtvis bra i fält och traktorn blir även stabil när man kör med lastare.
Nackdelen med dessa breda framhjul är att vändradien blir lite större, men traktorn är helt okej att manövrera även där det är lite mindre med plats, det visar NilehnTekniks provkörning.
Vi börjar med att köra traktorn på vägen och testa reglageplacering, komfort och transmission. Det är tyst i hytten, endast 72 dBA vid 44 km/h på asfalt med bara traktorn. Då visar varvmätaren på 2 050 rpm.
Står vi stilla och drar på full gas når motorn hela 2 300 rpm och ljudmätaren visar på 69 dBA. På tomgång är det bara 60 dBA i hytten.
Hytten är bekväm och ratten är ställbar. Man har en bra körställning och reglagen är fint placerade. Högerkonsolen är lite nersänkt och först tänker man sig att det är en nackdel men när man kör visar det sig att reglagen sitter bra till ändå. Två spakar till yttre hydraulik har en bra placering och konsolen för trepunkten har tydliga och lättanvända vred och strömbrytare. I höger B-stolpe och i högerkonsolen finns strömbrytare för huvudström, varningsblinkers, fyrhjulsdrift, differentialspärr, med mera.
Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är rejäl och sitter bra placerad bak till höger. Däremot sitter växelspaken till kraftuttaget lite dumt till, långt nere vid golvet.
Vi kopplar ett fyra meter brett tallriksredskap till traktorn. Det är en buren Scan-Disc med gummipackarvals och redskapet är ganska tungt. Traktorn blir lite lätt i fronten men det fungerar bra. Att dra redskapet i 15 km/h vid stubbkörning är inga problem. Vi testar vridmomentet genom att släppa ner motorvarvet och därefter dra på gas igen. Motorn svarar bra och hämtar upp motorvarvet snabbt. Motorn i Claas Arion 420 CIS har en platt vridmomentskurva där maximalt vridmoment finns ända från 1 650 rpm och ner till 1 300 rpm. Det innebär att motorn ska vara seg och lätt hämta upp varvtalet även under belastning, vilket verkar stämma bra med vårt test.
Man märker att det här är en traktor som funkar bra både i fält och i transport och som även kan användas som lastartraktor.
Transmissionen är välkänd. Den är tillverkad på Gima i Frankrike, en transmissionsfabrik som Claas äger gemensamt med Agco. Den semipowershift med fyra elhydrauliskt manövrerade grupper, fyra powershiftsteg och kopplingsfri fram/back som sitter i Arion 420 CIS hittar vi bland annat i Massey Ferguson 5400-serie där den heter Dyna-4. Det är en bra och lättkörd transmission.
Claas har låtit konstruera reglagen på sitt sätt i hytten och har en spak som är kombinerad handgas och växelspak. Genom att föra spaken fram och bak regleras motorvarvtalet medan man växlar med knappar i såväl grupp som powershift. Bokstäverna A–D och siffrorna 1–4 i en display i instrumentpanelen visar vilken gruppväxel respektive powershiftsteg som ligger i.
Det är lätt att reglera hastigheten med transmissionen både när man kör i fält och när man kör transport.
Claas har ingen egen motortillverkning utan köper motorer till sina traktorer och självgående maskiner av andra tillverkare. I Claas Arionserien, som består av tre modeller, 410, 420 och 430, sitter det fyrcylindriga motorer från John Deere. Motorerna uppfyller nu gällande miljökrav steg IIIA. Motorn har elektronisk styrning och kan ge ytterligare 7 kW (10 hk) vid behov.
Det är tre trappsteg upp till hytten och dörrarna är breda. Det är lätt att ta sig in och ur hytten.
Instrumentpanelen har analog visning av motorvarvtal, bränslemängd och vattentemperatur medan framkörningshastighet, kraftuttagsvarv och tid är syns i digitala displayer.
I instrumentpanelen är även luftutsläppen bra placerade. Det går att få luftflöde ner mot golvet, mot rutorna och rakt mot förarens ansikte. Traktorn har inte klimator men väl luftkonditionering. Ratten är ställbar och till vänster om den sitter spaken för den kopplingsfria fram/back-växlingen. Det är en bra spak vad gäller utforming och reglering.
Sikten är bra på alla håll, men motorhuven är stor. Lastaren försvinner ner bakom huven när redskapet är en meter över marken. Bakåt däremot är sikten perfekt. Föraren sitter långt bak i hytten och man har bra sikt över redskapet när man kör och när man ska koppla. Sidorutorna är välvda och C-stolparna indragna så bakrutan blir lite smalare. Denna konstruktion ger bra sikt bakåt åt sidorna.
Det finns gott om förvaringsplats i hytten och även passagerarsätet är helt okej med stoppning i både sittdyna och ryggstöd. Säkerhetsbälte finns till båda platserna. Hytten är rymlig och välutrustad med tanke på att detta ändå är en förhållandevis liten traktor.
Höjden upp till hyttaket är bara 2,8 meter vilket innebär att traktorn kan komma in i relativt låga byggnader. Det är en fördel när traktorn körs på en djurgård. Frigångshöjden till upplyft dragkrok är hela 46 centimeter vilket är bra.
Claas Arion tillverkas på Claas traktorfabrik i LeMans i Frankrike. Även John Deeres europaproduktion av motorer sker i Frankrike varför man kan säga att hela Claas Arion kommer från Frankrike.
Claas har en mycket bra hyttfjädring på sina större traktorer. Denna finns dock inte som tillval på Arion. Det finns tyvärr inte heller möjlighet att välja framaxelfjädring på traktorn.
I vidstående faktaruta har vi lagt in luftkonditionering, passagerarsäte och glaslucka i taket, eftersom testtraktorn hade det. Köper man traktorn utan denna utrustning får man den för 562 300 kronor, vilket är endast 4 685 kronor per hästkraft. Det är mycket traktor för pengarna.
Det är Lantmännen Maskin som marknadsför Claas i Sverige, Danmark och Norge. De har redan sålt Arion 420 under ett år i Norge med stor framgång, men här är den ny sedan hösten 2010.

Claas Arion 420 CIS är en perfekt traktor för den mindre gården där den kan fungera både som liten och stor. Den passar bra för jordbearbetning och lastning.

Claas Arion 420 CIS är en perfekt traktor för den mindre gården där den kan fungera både som liten och stor. Den passar bra för jordbearbetning och lastning.

Trots att traktorn har lastare kan man enkelt komma åt motorn eftersom huven öppnas rakt upp i ett stycke.

Trots att traktorn har lastare kan man enkelt komma åt motorn eftersom huven öppnas rakt upp i ett stycke.

Vid vänster dörr sitter bränsletanken som är stor, 175 liter. I denna sitter en praktisk verktygslåda nerfälld.

Vid vänster dörr sitter bränsletanken som är stor, 175 liter. I denna sitter en praktisk verktygslåda nerfälld.

Testtraktorn har en joystick i höger armstöd med vilken man betjänar lastaren fram och antingen 3:e och 4:e funktionen fram i lastaren eller två yttre dubbelverkande uttag bak. I den spaken kan man även manövrera transmissionen vilket innebär att man slipper flytta handen från spaken under lastararbete.

Testtraktorn har en joystick i höger armstöd med vilken man betjänar lastaren fram och antingen 3:e och 4:e funktionen fram i lastaren eller två yttre dubbelverkande uttag bak. I den spaken kan man även manövrera transmissionen vilket innebär att man slipper flytta handen från spaken under lastararbete.

Bak till höger sitter hållaren för jordbruksdraget. Testtraktorn har fyra yttre hydrauluttag men som standard har den två.

Bak till höger sitter hållaren för jordbruksdraget. Testtraktorn har fyra yttre hydrauluttag men som standard har den två.

Till vänster i hytt finns fack för dricka och annat. Under locket finns alla säkringar och reläer.

Till vänster i hytt finns fack för dricka och annat. Under locket finns alla säkringar och reläer.

Sikten fram är begränsad av den relativt stora motorhuven. När lastaren sänks försvinner redskapet ur siktfältet ganska tidigt.

Sikten fram är begränsad av den relativt stora motorhuven. När lastaren sänks försvinner redskapet ur siktfältet ganska tidigt.

Även höger dörr funkar bra vilket är praktiskt. Batteriet är instucket i en låda vid höger trappa och är svårt att kontrollera.

Även höger dörr funkar bra vilket är praktiskt. Batteriet är instucket i en låda vid höger trappa och är svårt att kontrollera.

Passagerarsätet är förhållandevis bekvämt och när sittdynan fälls ner är det inte i vägen.

Passagerarsätet är förhållandevis bekvämt och när sittdynan fälls ner är det inte i vägen.

Motorn är tillverkad av John Deere och har luftfilter och kylare lättåtkomligt i fronten.

Motorn är tillverkad av John Deere och har luftfilter och kylare lättåtkomligt i fronten.

Claas Arion 420 CIS
Motor:    Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 88 kW (120 hk) maxeffekt och max vridmoment 465 Nm vid 1 300–1 650 rpm
Transmission:    Semipowershift med 4 grupper, 4 powershiftsteg och kopplingsfri fram back ger 16 växlar fram/back.
Däck:    480/65R28 fram och 600/65R38bak
Bränsletank:    175 liter
Lyftkapacitet:    6 500 kg
Max hydraulflöde:    98 l/min
Max hydraultryck:    180 bar
Yttre hydraulik:    2 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 900 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,65 meter
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (12,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (63 liter).
Kraftuttag:    540 och 1 000 rpm
Pris:    586 600 kronor
Pris per hk:        4 888 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 12 x 50 kg: 9 800
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    48 900
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Tredje och fjärde dubbelverkande uttag:    8050
Luftfjädrad förarstol:    5 050
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    Nej
Krypväxel:        16 000

Fem plus:
–    Tyst och bekväm
–    Stabil och dragvillig
–    Hel motorhuv
–    Bra hydraulik
–    Bra sikt bakåt

Fem minus:
–    Dålig sikt framåt neråt
–    Batteriplaceringen
–    PTO växel dålig placering
–    Ingen fjädring
–    Inget hydrauliskt utskjut till lyftdragkroken

Relaterade artiklar