Stabil och bekväm hjullastare utan stora brister
Case 721D är en stabil och bekväm hjullastare utan stora brister. Den går mjukt och följsamt både i arbete och i transport.
Den raka sexan mullrar dovt på tomgång bakom mig. För att kunna släppa den elmanövrerade handbromsen i Case 721D krävs även ett tryck på fotbromsen. Det är en säkerhetsdetalj som innebär att ingen oavsiktligt råkar släppa handbromsen. I fram/backspaken till vänster om ratten väljer man även powershiftsteg. Powershiften kan köras manuellt eller automatiskt. Eftersom jag ska köra några kilometer längs vägen väljer jag automat och vrider spaken till fyran. En fyra tänds i displayen i instrumentpanelen. Vilken växel som används frö närvarande vissas med ett till fyra streck. Jag lägger i framväxeln och gasar. Hjullastaren accelererar mjukt med convertern och stegar själv mellan de fyra powershiftväxlarna.
Med en knapp i instrumentpanelen kan man välja vad som ska visas i displayen, motoroljetryck, vattentemp, hydrauloljetemp, transmissionsoljetemp, laddning, arbetstimmar och hastighet. Toppfarten är 38 km/h. Även när jag kör på en ganska hålig grusväg kan man hålla full fart och det går jämnt och fint. Vi har visserligen bomdämpningen till, men även om man slår ifrån den känns det att lastmaskinen är välbalanserad.
När vi mäter ljudnivån i hytten med stängda fönster får vi värdet 72 dBA vid full fart på asfaltsväg.
När vi kommer fram till arbetsplatsen och börjar köra fram och tillbaka i ett normalt lastararbete slår ljudmätaren mellan 72 och 74 dBA. Det är alltså tyst och behagligt i hytten hela tiden.
Case 721D är stark och har en kraftfull hydraulik. Den passar bra till ganska stora lastningsarbeten, planering med mera.
Jag har en planeringsskopa på och flyttar en hög med jord och sten några meter för att fylla igen ett gammalt dike. Det går snabbt och när det är dags att jämna av schaktmassorna är den motorstarka 14-tonnarnen perfekt. Lagom vinkling på skopan, flytläge i lyften och full gas bakåt. Skopan trycker ner alla stenar utan problem och det blir slätt och fint. Case 721D passar bra till den typen av arbete.
Enligt min bedömning finns det bara en nackdel med Case 721D, den har inget passagerarsäte. Kanske ett litet problem för många, men själv anser jag att det är praktiskt att kunna ta med sig någon för att exempelvis hämta en maskin någonstans eller liknande.
Bortsett från det är hytten perfekt. En tredelad framruta med A-stolparna långt bak ger perfekt sikt. Lastaren har centrummonterad tiltkolv, något som kan skymma sikten. Men på en så här stor maskin tycker jag inte det är ett problem, man kan titta bredvid.
Ratten är ställbar och instrumenteringen är bra, till höger sitter de viktigaste strömbrytarna samt joystick för lastare med mera. Ett ställbart handlovsstöd gör det bekvämt för högerhanden som håller i joysticken.
Maskinen har 20 stycken 100 timmars nipplar på lastaren. Batterierna, två stycken, når man under ett plåt bak på höger respektive vänster sida om motorn. Man tvingas skruva loss tre skruvar på vardera sida för att nå dem.
Masknen som Boggi testar har parallellföring. Den som klarar sig utan parallellföring får maskinen 26 600 kronor billigare.
Case 721D.
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,8 liter och 135 kW (181 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission: Converter och fyrstegad powershift
Däck: 20.5×25
Bränsletank: 253 liter
Lyftkapacitet: 11 461 kg
Lyfthöjd: 3 879 mm
Max hydraulflöde: 206 l/min
Max hydraultryck: 250 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,65 m
Vikt: 14 090 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (14,2 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (25,5 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (123 liter)
Pris: 1 148 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: std
Adapter stora BM inkl 3:e funktion: std
Centralsmörjning: 37 500