Stark, snabb och bekväm
Volvos nya lastbil FH16 660 med automatlådan I-Shift och det nya avgasbromssystemet håller inställd fart ii såväl uppförs- som utförsbackar.
Vi drar växelspaken till läget automat, släpper handbromsen och trampar på gasen. Den raka sexan under oss hörs knappt. Vi svänger ut på landsvägen. Första sträckan är Borås–Jönköping. Vi ställer farthållaren på 82 km/h. Utan protester accelererar lastbilen och växel efter växel stegas igenom till vi hamnar i tolvan. Vilken växel som ligger i visas i displayen i instrumentpanelen. Här ställer vi även in radarn som håller koll så vi inte kommer för nära framförvarande bil. Man kan ställa in 1,2–3,0 sekunders avstånd till framförvarande. Kommer vi för nära hörs en signal och lastbilen sänker farten automatiskt. Avgasbromsen är av en helt ny typ på den nya motorn i Volvo FH16 och kan bromsa i tre steg. Den kan köras manuellt eller automatiskt.
Vårt ekipage väger 60 ton totalt. Trots detta håller vi inställd fart både när det går uppför och när det blir nerförsbackar. Sträckan vi kör är ganska kuperad och lastbilen får bekänna färg. Vi har två valmöjligheter beroende på hur snabbt vi vill att lastbilen ska reagera. Ekonomi- eller powerläge. I läge E växlar lastbilen ner och upp vid ett lägre motorvarv än i läge P. Ekonomi innebär lägre bränsleförbrukning.
DE16 660 är en helt ny motor med platt effekt- och vridmomentkurva.
Jämfört med D16C 610 är topptrycket ökat till 200 bar. Det innebär att såväl cylinderblock som cylinderhuvud är förstärkt. Kolvarna och enhetsinjektorerna är nya. Motorn har även fått en ny turbo och ny utformning och funktion vad gäller ventilerna. Enligt Volvo ska den nya motorn, som givetvis uppfyller avgaskrav steg IV, förbruka 3–5 procent mindre bränsle än föregångarna.
Vår andra etapp är sträckan Jönköping–Ödeshög. När vi är framme kan vi läsa att bränsleförbrukningen varit 6,5 liter per mil för hela sträckan, Borås–Ödeshög.
När det gäller transmission finns det inte så mycket att välja på till DE16 660. Det är bara Volvos I-Shift som håller för ett vridmoment på 3 100 Nm och fordonslaster på 60 ton.
I-Shift kan antingen köras som en vanlig automatlåda med tolv växlar eller så kan föraren stega manuellt mellan växlarna. Väselspaken sitter till höger i förarstolen och följer stolens rörelser. Back, neutral, automat eller manuell väljs genom att föra spaken fram och tillbaka. Med plus- och minusknapparna i spakens sida stegar man manuellt i växlarna.
Man kan välja mellan tre olika hyttalternativ på Volvo FH16 660. I den minsta kan en person övernatta och i de två största, som heter Globetrotter kan upp till två personer sova. I den största av Globertrotterhytterna är det 210 cm i takhöjd. Då kan de flesta röra sig fritt.
Det finns en stor mängd utrustning till lastbilarna. Fabriksmonterat kylskåp, microvågsugn och kaffekokare är ett bra val jämfört med att montera det själv. Då vet man att det sitter kvar om man krockar.
En finess när olyckan är framme är en SOS-knapp som sänder ett larmanrop till larmcentralen. Lastbilens position kommer från GPS-utrustningen.
Electronic Stabilation Program, ESP, är ett system där ett gyro i lastbilens ram känner av vart bilen är på väg och jämför detta med vad föraren egentligen vill med hjälp av sensorer som känner av hur framhjulen styr. Om lastbilen håller på att kana åt fel håll försöker lastbilen helt automatsikt att styra rätt genom att bromsa lämpliga hjul. Även detta en fin extrautrustning för den som vill öka säkerheten i sin Volvo FH16 660.
För dem som inte behöver 485 kW (660 hk) så finns Volvo FH16 med en mindre motor som ger 426 kW (580 hk).
Volvo FH16 660 8×4 Rigid Tridem
Motor: Sexcylindrig Volvo på 16 liter och 485 kW (660 hk) effekt vid 1 500–1 800 rpm. Max vridmoment 3 100 Nm vid 1 000–1 450 rpm.
Transmission: Automatisk transmission med 12 växlar fram och 4 back.
Däck fram: 385/55R22.5
Däck bak: 315/80R22.5
Axlar: 4
Bränsletank: 160–1 380 liter
Vikt dragbil: 12 ton
Max fordonsvikt: 60 ton
Motorkraftuttag: 1 000 Nm
Serviceintervall: Motoroljebyte 10 000 mil (42 liter), Transmissionsoljebyte 30 000 mil (16 liter
Pris dragbil med tippflak: 1 450 000 kronor