ANNONS

Kort, stark och steglös

Effektstarka fyror har kommit i ropet de senaste åren och nu närmar man sig 200 hästar. Det sista året har kunderna även kunnat få steglösa modeller i detta segment och 6160.4 Agrotron TTV är Deutz-Fahrs svar på de önskemålen.

Med en prislapp på ganska exakt 1 miljon ligger Deutz-Fahr 6160.4 TTV Agrotron i den övre nivån bland premiumfabrikaten. Det blir cirka 6 000 kronor per hästkraft och man kan komma ner till 5 200 kronor för vissa andra likvärdiga traktorer.
Men det är möjligt att traktorn är värd pengarna. Att punga ut med 200 000 kronor mer eller mindre när vi är i denna nivå har kanske mindre betydelse på traktorkalkylen totalt sett. Det viktiga är att den fungerar som man tänkt sig och att man därmed får många timmar per år bakom ratten. Att kunna köra 200 timmar mer per år påverkar timkostnaden mer än 200 000 kronor på priset.
Och det går nog att plocka ut många timmar på en Deutz-Fahr 6160.4 TTV Agrotron.
Det är en bekväm traktor med hög nivå beträffande vad som ingår i standardutrustning. Hytt- och framaxelfjädring finns och så även hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken, vändtegsautomatik, fyra dubbelverkande uttag bak, lastkännande hydraulik och transmissionen som är steglös.
Traktorn är lättkörd och har bra reglage. Man kan reglera hastigheten med fotgasen eller med körspaken. Det finns många olika saker att ställa in för att underlätta arbetet och få exaktare resultat och därmed ökad lönsamhet.
Motorvarvtal kan ställas in, och sen aktiveras med en knapptryckning, det samma gäller fast hastighet likt farthållaren på en bil, hydraulflöde och tid på yttre hydraulik samt automatik vad gäller kraftuttaget. Vill man kan alla dessa funktioner även bakas in i sekvensen för vändtegsautomatiken.
Som standard har man analoga instrument rakt fram och en monitor i höger A-stolpe för ytterligare information om hydraulik och transmission. Går man ett steg längre får man en stor färgskärm som följer ISOBUS-standard i höger armstöd och där får man ännu fler funktioner. Det är en pekskärm, men tycker man det är svårt att träffa rätt under körning finns större reglage för de viktigaste funktionerna för skärmen ute till höger.
Vi testade att koppla till en gödselspridare med ISOBUS från Kverneland till traktorn och det fungerade perfekt. Spridarens interface kom ögonblickligen upp i traktorns skärm och allt fungerade.
Traktorns storlek passar för en buren gödselspridare och lyftkraften 6 200 kg räcker till, men man måste ha en vikt i fronten om den lastar 2 000 kg eller mer.
Det är en smidig traktor med liten vändradie och därför är den passande även till växtskyddssprutan, att flytta bevattningar med, sätta- och plocka upp potatis och liknande arbeten. I transport är den effektiv då motorvarvtalet reduceras efter det att man nått 40 km/h.
Men man ska ha klart för sig att de nya effektstarka fyrcylindriga traktorerna inte är lika starka som sexorna med samma effekt. En av anledningarna är att de med två cylindrar mer är lite tyngre men framförallt har de längre hjulbas. Ett ökat avstånd mellan fram och bakhjul ökar även dragkraften.
En annan sak att tänka på är att den steglösa transmissionen stjäl mer effekt än en semipowershift och därför måste man ha lite fler hästkrafter när man byter upp sig till denna teknik.
Å andra sidan är det lättare att köra med optimalt motorvarvtal i förhållande till framkörningshastigheten när man har steglös transmission och denna fördel märks bland annat vid kraftuttagsarbeten. Med en effektkrävande maskin som en jordfräs, kan man med enklare transmissioner ibland hamna så att en växel är för låg medan nästa är för hög, men med steglöst träffar man alltid mitt i prick.
Traktorstorleken är ofta förknippad med frontlastare, men det fanns inte på testtraktorn. Men vår uppfattning är att det är en bra lastartraktor. Motorhuven är ganska liten för traktorns storlek och den sluttar ganska brant så man får lite extra sikt över redskapet i nedsänkt läge och ett stort takfönster underlättar vid arbete på höjd. Är det stark sol kan man dra för ett innertak under detta fönster.
Traktorn har separat olja för hydraulik och transmission vilket är bra opch hydrauliken är fin på traktorn med fyra yttre hydrauluttag som standard och som extra kan man få upp till sju.
Även hydraulpumpen är bra. Som framgår av faktarutan ger den 120 liter per minut, men då ska man tänka på att det finns en separat pump endast för styrningen och den ger ytterligare 40 liter per minut, viktigt att ha med sig när man jämför traktorer med varandra.

Deutz-Fahr 6160.4 Agrotron TTV är en mycket bra och trevlig traktor men med lite sökande finner vi ändå några småsaker att anmärka på. Serviceintervallet 500 timmar för motoroljan är inte bäst på marknaden, det finns de som erbjuder 600 timmar i dag och detsamma gäller bytesintervallet på hydrauloljan som är 1 000 timmar och så är kraftuttagsväxlingen mekanisk. Men det är detaljer och det är betydligt enklare att rabbla upp 30 bra saker än 3 dåliga på den här traktorn.

 

 

Deutz-Fahr 6160.4 Agrotron TTV

Motor:         Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 122 kW (166 hk) maxeffekt och max vridmoment 658 Nm vid 1 600–2 100 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak

Bränsletank: 230 liter + 28 liter

Lyftkapacitet:        6 200 kg

Max hydraulflöde:  120 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   6 720 kg (utan vikter)
Vändradie:   5,88 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (60 liter)

Kraftuttag:   540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm

Pris:   999 000 kronor

Pris per hk:           6 018 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 600 kg: 12 000

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  61 000

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std
Hyttfjädring: std

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Bekväm och ljus hytt
  • Separat olja hydraulik/transmission
  • Bra transmission

 

Tre minus:

  • Måste tanka AdBlue
  • Mekanisk kraftuttagsväxling
  • Kort serviceintervall
    Deutz-Fahr 6160.4 TTV är en effektstark, fast kort maskin med steglös transmission. Eftersom den är kort är den smidig, men naturligtvis tappar man lite dragkraft eftersom hjulbasen är mindre.

    Deutz-Fahr 6160.4 TTV är en effektstark, fast kort maskin med steglös transmission. Eftersom den är kort är den smidig, men naturligtvis tappar man lite dragkraft eftersom hjulbasen är mindre.

    En smart finess. Under teleskoparmen till backspegeln sitter små lampor som belyser området där man ska stiga ner från hytten. Dessa lampor är tända en stund efter man stannat och slagit av strömmen så man enkelt kommer ut när det är mörkt runtomkring

    En smart finess. Under teleskoparmen till backspegeln sitter små lampor som belyser området där man ska stiga ner från hytten. Dessa lampor är tända en stund efter man stannat och slagit av strömmen så man enkelt kommer ut när det är mörkt runtomkring

    Man tankar både diesel och AdBlue på vänster sida och insteget är bra med bred dörr och perfekt lutning på trappan.

    Man tankar både diesel och AdBlue på vänster sida och insteget är bra med bred dörr och perfekt lutning på trappan.

    När passagerarsätet är nerfällt blir det ett praktiskt bord.

    När passagerarsätet är nerfällt blir det ett praktiskt bord.

    I höger armstöd finns det viktigaste och under det öppna locket är bland annat reglage för att ställa in trepunkten.

    I höger armstöd finns det viktigaste och under det öppna locket är bland annat reglage för att ställa in trepunkten.

    I höger A-stolpe sitter en display där föraren får den nödvändigaste informationen.

    I höger A-stolpe sitter en display där föraren får den nödvändigaste informationen.

    På höger sida i taket finns radio, reglage för hyttventilation samt en panel för arbetsbelysning.

    På höger sida i taket finns radio, reglage för hyttventilation samt en panel för arbetsbelysning.

    Instrumenteringen är analog och lättläst. Ratten är ställbar och spaken för fram/back bra placerad.

    Instrumenteringen är analog och lättläst. Ratten är ställbar och spaken för fram/back bra placerad.

    Även höger dörr fungerar på Deutz-Fahr 6160.4 TTV.

    Även höger dörr fungerar på Deutz-Fahr 6160.4 TTV.

    Verktygslådan sitter till höger över batteriet. Det är mer praktiskt att ha verktygen till vänster där man oftast befinner sig när man är utanför hytten.

    Verktygslådan sitter till höger över batteriet. Det är mer praktiskt att ha verktygen till vänster där man oftast befinner sig när man är utanför hytten.

    Hela motorhuven öppnas i ett stycke, men det är ett kompakt bygge där under eftersom Deutz-Fahr alltid har kraftigt sluttande huv för att ge bättre sikt framåt/neråt.

    Hela motorhuven öppnas i ett stycke, men det är ett kompakt bygge där under eftersom Deutz-Fahr alltid har kraftigt sluttande huv för att ge bättre sikt framåt/neråt.

    Traktorn har hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken vilket är ett villkor för att man ska kunna se och koppla enkelt. Fyra yttre dubbelverkande uttag bak är standard och ett av dessa kan man även manövrera från bakskärmarna.

    Traktorn har hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken vilket är ett villkor för att man ska kunna se och koppla enkelt. Fyra yttre dubbelverkande uttag bak är standard och ett av dessa kan man även manövrera från bakskärmarna.

    Testtraktorn hade inte den stora skärmen, men kan utrustas med det om man så önskar. Har traktorn denna skärm har man ISOBUS-standard och då kan man övervaka och styra redskap som följer samma standard direkt i traktorns monitor. Här ser vi som exempel Kvernelands gödselspridare GeoSpread.

    Testtraktorn hade inte den stora skärmen, men kan utrustas med det om man så önskar. Har traktorn denna skärm har man ISOBUS-standard och då kan man övervaka och styra redskap som följer samma standard direkt i traktorns monitor. Här ser vi som exempel Kvernelands gödselspridare GeoSpread.

Relaterade artiklar