Kort, stark och steglös
Effektstarka fyror har kommit i ropet de senaste åren och nu närmar man sig 200 hästar. Det sista året har kunderna även kunnat få steglösa modeller i detta segment och 6160.4 Agrotron TTV är Deutz-Fahrs svar på de önskemålen.
Med en prislapp på ganska exakt 1 miljon ligger Deutz-Fahr 6160.4 TTV Agrotron i den övre nivån bland premiumfabrikaten. Det blir cirka 6 000 kronor per hästkraft och man kan komma ner till 5 200 kronor för vissa andra likvärdiga traktorer.
Men det är möjligt att traktorn är värd pengarna. Att punga ut med 200 000 kronor mer eller mindre när vi är i denna nivå har kanske mindre betydelse på traktorkalkylen totalt sett. Det viktiga är att den fungerar som man tänkt sig och att man därmed får många timmar per år bakom ratten. Att kunna köra 200 timmar mer per år påverkar timkostnaden mer än 200 000 kronor på priset.
Och det går nog att plocka ut många timmar på en Deutz-Fahr 6160.4 TTV Agrotron.
Det är en bekväm traktor med hög nivå beträffande vad som ingår i standardutrustning. Hytt- och framaxelfjädring finns och så även hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken, vändtegsautomatik, fyra dubbelverkande uttag bak, lastkännande hydraulik och transmissionen som är steglös.
Traktorn är lättkörd och har bra reglage. Man kan reglera hastigheten med fotgasen eller med körspaken. Det finns många olika saker att ställa in för att underlätta arbetet och få exaktare resultat och därmed ökad lönsamhet.
Motorvarvtal kan ställas in, och sen aktiveras med en knapptryckning, det samma gäller fast hastighet likt farthållaren på en bil, hydraulflöde och tid på yttre hydraulik samt automatik vad gäller kraftuttaget. Vill man kan alla dessa funktioner även bakas in i sekvensen för vändtegsautomatiken.
Som standard har man analoga instrument rakt fram och en monitor i höger A-stolpe för ytterligare information om hydraulik och transmission. Går man ett steg längre får man en stor färgskärm som följer ISOBUS-standard i höger armstöd och där får man ännu fler funktioner. Det är en pekskärm, men tycker man det är svårt att träffa rätt under körning finns större reglage för de viktigaste funktionerna för skärmen ute till höger.
Vi testade att koppla till en gödselspridare med ISOBUS från Kverneland till traktorn och det fungerade perfekt. Spridarens interface kom ögonblickligen upp i traktorns skärm och allt fungerade.
Traktorns storlek passar för en buren gödselspridare och lyftkraften 6 200 kg räcker till, men man måste ha en vikt i fronten om den lastar 2 000 kg eller mer.
Det är en smidig traktor med liten vändradie och därför är den passande även till växtskyddssprutan, att flytta bevattningar med, sätta- och plocka upp potatis och liknande arbeten. I transport är den effektiv då motorvarvtalet reduceras efter det att man nått 40 km/h.
Men man ska ha klart för sig att de nya effektstarka fyrcylindriga traktorerna inte är lika starka som sexorna med samma effekt. En av anledningarna är att de med två cylindrar mer är lite tyngre men framförallt har de längre hjulbas. Ett ökat avstånd mellan fram och bakhjul ökar även dragkraften.
En annan sak att tänka på är att den steglösa transmissionen stjäl mer effekt än en semipowershift och därför måste man ha lite fler hästkrafter när man byter upp sig till denna teknik.
Å andra sidan är det lättare att köra med optimalt motorvarvtal i förhållande till framkörningshastigheten när man har steglös transmission och denna fördel märks bland annat vid kraftuttagsarbeten. Med en effektkrävande maskin som en jordfräs, kan man med enklare transmissioner ibland hamna så att en växel är för låg medan nästa är för hög, men med steglöst träffar man alltid mitt i prick.
Traktorstorleken är ofta förknippad med frontlastare, men det fanns inte på testtraktorn. Men vår uppfattning är att det är en bra lastartraktor. Motorhuven är ganska liten för traktorns storlek och den sluttar ganska brant så man får lite extra sikt över redskapet i nedsänkt läge och ett stort takfönster underlättar vid arbete på höjd. Är det stark sol kan man dra för ett innertak under detta fönster.
Traktorn har separat olja för hydraulik och transmission vilket är bra opch hydrauliken är fin på traktorn med fyra yttre hydrauluttag som standard och som extra kan man få upp till sju.
Även hydraulpumpen är bra. Som framgår av faktarutan ger den 120 liter per minut, men då ska man tänka på att det finns en separat pump endast för styrningen och den ger ytterligare 40 liter per minut, viktigt att ha med sig när man jämför traktorer med varandra.
Deutz-Fahr 6160.4 Agrotron TTV är en mycket bra och trevlig traktor men med lite sökande finner vi ändå några småsaker att anmärka på. Serviceintervallet 500 timmar för motoroljan är inte bäst på marknaden, det finns de som erbjuder 600 timmar i dag och detsamma gäller bytesintervallet på hydrauloljan som är 1 000 timmar och så är kraftuttagsväxlingen mekanisk. Men det är detaljer och det är betydligt enklare att rabbla upp 30 bra saker än 3 dåliga på den här traktorn.
Deutz-Fahr 6160.4 Agrotron TTV
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 122 kW (166 hk) maxeffekt och max vridmoment 658 Nm vid 1 600–2 100 rpm
Transmission: Steglös
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 230 liter + 28 liter
Lyftkapacitet: 6 200 kg
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 720 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,88 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (60 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 999 000 kronor
Pris per hk: 6 018 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 600 kg: 12 000
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 61 000
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Bekväm och ljus hytt
- Separat olja hydraulik/transmission
- Bra transmission
Tre minus:
- Måste tanka AdBlue
- Mekanisk kraftuttagsväxling
- Kort serviceintervall