ANNONS

Starkare skåpbil

Ford är på väg att uppgradera hela sitt transportbilssortiment. Först ut är skåpbilarna som bland annat har fått en ny motor.

Ford har uppdaterat sitt sortiment av transportbilar och då har det lagts mycket fokus på bränsleförbrukningen som givetvis är en viktig parameter när man investerar i nya transportbilar. Man har tagit fram en ny motor där man har höjt insprutningstrycket från 1 600 bar till 1 800 bar. Man har även sänkt kompressionstrycket och så har man 8-håls piezo injektor. Det finns även flera olika tekniska hjälpmedel som håller bränsleförbrukningen nere. Start/stop systemet är en del och hastighetsbegränsaren är en annan. Då bryter bilen själv när man når 110 kilometer i timmen och går inte fortare. Dessa funktioner kan man stänga av genom ett knapp tryck om det skulle vara så att man behöver kunna köra fortare än 110 kilometer per timme. Andra saker man har gjort är att styra oljepumpen till servon så att den får mindre olja vid högre hastigheter då det inte behövs. Transit har som tidigare två batterier och när de har en laddningsnivå över 80 procent kopplas generatorn bort så att den inte laddar, även det minskar bränsleförbrukningen.
Tittar man utvändigt på bilen har den bara en förändring mot tidigare modeller och det är i frontgrillen, som har fått en facelift. Hoppar man in i bilen ser det ut som det brukar, en enkel instrumentpanel med skaplig placering på alla reglage och knappar, multiratt som man styr vissa funktioner med och radion har man i en särskild spak strax under ratten på vänster sidan. Mitt på instrumentbrädan sitter ett fällbart matbord som är praktiskt om man ofta äter i bilen. Det finns fyra flaskhållare och mugghållare i bilen varav den ena sitter på ett sådant vis så om man har en flaska i den skymmer den förarens högra backspegel, inte så smidigt precis. Uppe i taket bredvid innerbackspegeln sitter displayen som visar backkameran. Köregenskaperna upplevs bra med nya Transit. Den nya motorn går tyst och ger en behaglig ljudnivå i kupén. Hjulen är långt ute i hörnorna på bilen vilket leder till stabila köregenskaper även om det skulle vara kraftig sidovind. Den sexväxlade manuella växellådan är lätt att hitta i och bra synkad med motorn. Det går inte att få nya Ford Transit med automatväxellåda vilket kan ses som lite märkligt, men så är det i alla fall.
Skåpet på bilen rymmer strax över 6 kubikmeter och man får lasta 989 kg i denna modell. Lastlängden mäts till 258 centimeter och lastbredden till 176. Lasthöjden i skåpet är 143 centimeter och inlastningshöjden i skåpet är cirka 55. Lastdörrarna bak går att öppna i 180 grader och med hjälp av backkameran backar man lätt till en lastkaj om man så önskar. Båda dörrarna bak och sidodörren är rejäla och ger gott om plats att lasta eller lossa gods genom. Nya Ford Transit går att få både med framhjuls-, bakhjuls-  och fyrhjulsdrift beroende på vilken av de fyra modellerna av skåp man väljer. Priset på Nya Ford Transit med det minsta skåpet börjar på 195 200 kronor exklusive moms.

Trotjänaren Transit har kommit i en ny version där det är mest fokus på motorn och bränsleförbrukningen.

Instrumentpanelen är svart med silvriga detaljer. Ger ett rent intryck men inget utöver det vanliga.

Skåpet är rejält på nya Transit. Bilen agerade stabilt under provkörningen då den var lastad med 400 kg.

Motorhuven öppnar man med nyckeln, en liten udda detalj. För övrigt är färgen i grillen den enda skillnaden utvändigt på nya Transit.

Plus:
12 års rostskydd
Lägre serviceintervaller
Start/stop system

Minus:
Ratten är inte justerbar
Flaskhållaren på passagerarsidan döljer backspegeln för föraren
Liten ratt

Ford Transit ECOnetic FT 280

Motor: 2,2 liter turbodiesel med variabel turbogeometri och laddluftskylare och partikel filter.
Max effekt: 85 kW (100 hk) vid 3 500 rpm
Max vridmoment: 310 Nm vid 1 800 rpm
Transmission: 6-växlad manuell låda
Toppfart: Finns inga uppgifter
Acceleration: Finns inga uppgifter
Förbrukning: 0,655liter per mil (enl. Ford) på blandad körning
Bränsletank: 80 liter
Yttre vändradie: 5,4 meter
Markfrigång:  230 millimeter
Mått: längd 486,3 cm, bredd 197 cm, höjd 198,9 cm, hjulbas 293,3 cm
Vikt: tjänstevikt 1851 kilo, totalvikt 2840 kg
Släpvagnsvikt med B-körkort: 660 kg
Pris på testbilen: 205 360 kronor exklusive moms

Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är exkl moms.

Modell             Årsmodell     Mil     Pris (kr)
Ford Transit 260 S 2,2 tdci    2009        13 400     100 400
Ford Transit 280 S 2,0 TDI    2002        23 500    45 000
Ford Transit 300 2,2 tdci    2008        27 000    100 000

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng