ANNONS

Starkt år för Audi

Fortsatt tillväxt med vinst för Audi. Rekordantal i levererade bilar under första halvåret
26,7 miljarder Euro i omsättning,  2,7 miljarder Euro i rörelseresultat och  en vinstmarginal på 10 procent. Det är fina siffror för den tyska biltillverkaren.
Fortsatta investeringar i nya modeller, innovativ teknik och internationell expansion med nya produktionsanläggningar.
Trots utmanande förutsättningar och ett rekordstort investeringsprogram levererade Audi ett övertygande resultat under det första halvåret 2014 med solida nyckeltal. Perioden januari till juni innebar ett nytt försäljningsrekord på 869 355 bilar för den Ingolstadtbaserade biltillverkaren. Med 26,7 miljarder Euro i omsättning och ett rörelseresultat på 2,7 miljarder Euro uppnådde företaget en vinstmarginal på 10 procent.
Vid presskonferensen i München konstaterade Axel Strotbek, CFO Audi AG:
– Trots stora utmaningar fortsätter Audi längs den utstakade vägen med högkvalitativ tillväxt. Många kunder tilltalas av det attraktiva modellprogrammet. Företaget räknar därför med att leverera avsevärt fler än 1,6 miljoner bilar i år, vilket innebär ännu ett år med försäljningsrekord. Under januari–juni levererades 869 355 bilar med de fyra ringarna, vilket var en ökning med 11,4 procent. Jämfört med första halvåret 2013 levererades 50 procent fler nya Audi A3 i år. Samtidigt stod de större modellerna med A6, A7, Q7 och A8 tillsammans för en ökning på 10,1 procent.
Med ökat antal levererade bilar steg även omsättningen till 26,7 miljarder Euro, trots negativa valutaeffekter på 5,8 procent. Som ett resultat av volymtillväxten liksom högre kostnader för forskning och utveckling av ny teknik och nya produkter, ökade försäljningskostnaderna med 8,3 procent till 21,9 miljarder Euro. Samtidigt ökade distributionskostnaderna till 2,4 miljarder Euro. Audikoncernen uppnådde därmed en rörelseresultat för första halvåret 2014 på 2,7 miljarder Euro. Vinstmarginalen på 10 procent för de första sex månaderna var därmed i det övre spannet av det strategiska målet på 8–10 procent.

Relaterade artiklar