ANNONS

Liten steglös italienare

Traktorer från Italien som alltmer får den snygga design som sportbilarna med samma namn. Lamborghini Nitro 110 VRT utstrålar kvalité och känns genomtänk på de flesta punkter. För sin storlek har den många intressanta finesser, såsom aktiv styrning.

 

Silvriga traktorer med mycket mekaniska reglage byts sakta men säkert mot snygga, vita skapelser med valmöjlighet mellan mekanik eller elektronik. Vi har provkört nya Lamborghini Nitro 110 VRT och traktorn imponerar.
Kliver vi direkt in i hytten har där en av de största skillnaderna skett. Hytten är helt ny och framtagen med designbyrån Giugiaro Design, som har ett förflutet i sportbilsbranschen. Väldigt bra är att man här tagit fram utrustning som passar flera olika lantbrukare genom att erbjuda antingen allt manövrerat med elektronik eller med vissa mekaniska reglage.
Traktorn vi får chansen att provköra har den exklusivaste hytten med vippor för hydraulik och skärm i höger A-stolpe för inställning och övervakning av traktorn. Trots att alla reglage är placerade i högerkonsolen är Lamborghinin bekväm att manövrera. Här märker man tydligt vilket jobb Giugiaro Design har gjort genom att utforma reglagen på ett väldigt fördelaktigt sätt. Vid växling av plogen vi kör med lägger man handen som på en liten kulle för att med fingertopparna kunna styra hydrauliken. Likaså är exempelvis handgasen placerad bekvämt i en annan liten kulle. Alltså känner man inget behov av att flytta iväg handen när man är i draget. Även den enklare hytten med mekaniska hydraulspakar upplevs som bekväm.
Vad som är en vanesak och som funnits länge på Deutz är säkerhetsanordningar. För både trepunkt och hydraulik behöver man aktivera funktionerna med en knapp innan de används första gången sedan motorn startats. Monitorn i A-stolpen visar tydligt för föraren vad som är inställt och aktiverat.
Även framåt har man lyckats bra. Rattkonsolens display följer med vid inställning av ratten och en handfull knappar finns placerade där. I fram-/backspaken finns ett fjädrande scrollhjul, med vilket man ställer aggressiviteten vid ändring av körriktning.
Till vänster om föraren finns en bra och en dålig sak, dock. Passagerarsätet är relativt stort och bekvämt för denna storlek på traktor, men vad som tyvärr är vanligt på mindre traktorer är reglage till vänster om föraren. I Lamborghini Nitro sitter växelspaken för kraftuttaget nere till vänster om föraren. Vad Same Deutz-Fahr däremot är riktigt bra på är färgkodning i hytten, exempelvis blått för hydraulik och orange för transmission.
Tar vi ett varv runt traktorn blir man positivt överraskad. Förutom att traktorn är riktigt snygg i sin nya design och vita färg, har den flera bra funktioner. Insteget är brett och bra, de bakre stänkskärmarna har rejäla knappar för trepunkt och pto och största däckstorlek är hela 650/60R38 bak.
Tittar man på prestandan i bakre delen av traktorn lyfter den 4 650 kg i standardutförande och 6600 kg som tillval. Man kan välja mellan två olika storlekar på hydraulpump, 60 eller 90 minutliter, varav den första finns som eco-version och ge maxflöde redan vid 1 600 rpm. Bak kan man få upp till 5 dubbelverkande hydrauluttag.
Fram på traktorn kan man få frontlyft och frontkraftuttag från fabrik, med lyftkapacitet på 1 800 kg. Under motorhuven finner vi den fyrcylindriga motorn. Den kommer från tyska Deutz och har en cylindervolym på 3,6 liter. Den 84 kW (114hk) starka motorn uppfyller avgaskrav steg IIIB med EGR-teknik och dieseloxideringsfilter.
I fronten på traktorn hittar vi också luftfiltret lättillgängligt.
Att köra Lamborghini Nitro är en trevlig upplevelse. Vi har provkört Nitron med steglös transmission, TTV, och precis som andra steglösa transmissioner är det väldigt bekvämt att inte behöva växla under arbete. Det finns dock en växelspak, med vilken man väljer vilken grupp man vill arbeta i. Den ena är transport och den andra är Heavy Duty. Vid plöjningsarbetet använder vi den lägre gruppen och traktorn klarar den treskäriga plogen utan problem.
Den steglösa växellådan kan köras i tre olika lägen: Auto, kraftuttag och manuell. Auto för bästa bränsleförbrukning, kraftuttag för konstant varv på pto även när det går tungt, samt manuell för lantbrukarens egna önskningar.
När man når vändtegen finns två andra smidiga funktioner.
Den ena är power zero, vilket innebär att traktorn står helt stilla utan att man behöver hålla på bromsen. Dessutom kan man vid körning aktivera farthållare och då kunna koncentrera sig bättre på redskapet.
Den andra är aktiv styrning, vilket gör att man minskar antalet varv på ratten drastiskt vid svängning. På ungefär ett och ett halvt varv svänger man från fullt rattutslag vänster till fullt rattutslag höger. Ratten går lite trögare än normalt, men besparingen i varv överträffar detta med råge. Detta är uppskattat vid lastningsarbeten.
Men bara för att traktorn har denna funktion behöver man inte köra med den alltid. Genom tryck på en knapp i instrumentpanelen aktiverar eller avaktiverar man hjälpmedlet.
I transport går traktorn i 40 km/h vid reducerat varvtal, vilket är till fördel för både ljudnivå och bränsleförbrukning.
Något som inte är möjligt med Nitro 110 VRT, men som går med de två större modellerna är lastning upp till 20 ton, vilket är maximalt för ett jordbruksfordon.
Nitro kan fås med framaxelfjädring, men också hyttfjädring för riktigt bekväm färd. Den sistnämnda finns både som mekanisk och hydraulisk. Den mekaniska är dessutom standard.
Bekvämligheter inom hytten finns i form av automatisk klimatkontroll, mobilhållare, stoppat passagerarsäte och luftutsläpp i vardera B-stople.

 

Lamborghini Nitro 110 VRT

Motor:         Fyrcylindrig Deutz på 3,6 liter och 84 kW (114 hk) maxeffekt och max vridmoment 440 Nm vid 1 600 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 420/70R24 fram och 480/70R34 bak

Bränsletank: 165 liter

Lyftkapacitet:        4 650 kg

Max hydraulflöde:  90 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   4 300 kg (utan vikter)

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (52 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   690 000 kronor

Pris per hk:           6 052 kronor

 

Utrustning:

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 8 x 40 kg: 8 000

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  37 000

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   53 000

Krypväxel:            ja

 

Tre plus:

  • Hyttutformning
  • Stop&Go
  • Hyttfjädring standard

 

Tre minus:

  • Pto-växelspak till vänster
  • Fläkt i tak
  • Gruppväxelspak nere höger
    Lamborghini Nitro 110 VRT är en 114 hästkrafters traktor som kan användas för alla arbeten på en gård. Aktiv styrning gör den smidig vid lastarbeten och rejäla däckalternativ gör den kompetent vid jordbearbetning.

    Lamborghini Nitro 110 VRT är en 114 hästkrafters traktor som kan användas för alla arbeten på en gård. Aktiv styrning gör den smidig vid lastarbeten och rejäla däckalternativ gör den kompetent vid jordbearbetning.

    Hytten är ljus och ombonad. Giugiaro Design har gjort ett gott jobb i sin strävan att skapa en bra hytt.

    Hytten är ljus och ombonad. Giugiaro Design har gjort ett gott jobb i sin strävan att skapa en bra hytt.

    Insteget är brett och bra, trots B-stolpe.

    Insteget är brett och bra, trots B-stolpe.

    Man kan få upp till fem dubbelverkande hydrauluttag bak och maximalt lyfter trepunkten 6 600 kg med extra hydraulcylindrar.

    Man kan få upp till fem dubbelverkande hydrauluttag bak och maximalt lyfter trepunkten 6 600 kg med extra hydraulcylindrar.

    Motorn är en Deutz på 3,6 liter och 84 kW (114 hk). Den har avgasrening med EGR och DOC. Längst fram sitter luftfiltret lättåtkomligt.

    Motorn är en Deutz på 3,6 liter och 84 kW (114 hk). Den har avgasrening med EGR och DOC. Längst fram sitter luftfiltret lättåtkomligt.

    Instrumentpanelen kan fås väldigt exklusiv med elhydraulik.

    Instrumentpanelen kan fås väldigt exklusiv med elhydraulik.

    eller med mekaniska hydraulspakar. I Sverige finns endast traktorn med steglös transmission.

    eller med mekaniska hydraulspakar. I Sverige finns endast traktorn med steglös transmission.

    I främre instrumentpanelen sitter knappen för aktivering av den aktiva styrningen.

    I främre instrumentpanelen sitter knappen för aktivering av den aktiva styrningen.

    I monitorn i höger A-stolpe ser man tydligt vilka inställningar som är gjorda och traktorns status.

    I monitorn i höger A-stolpe ser man tydligt vilka inställningar som är gjorda och traktorns status.

    Hyttfjädringen är mekanisk som standard, men kan fås som hydraulisk.

    Passagerarsätet är bra för en traktor i denna storlek. Tyvärr kommer med storleken också pto-växelspak till vänster om föraren.

    Lamborghini NItro 110 10

Relaterade artiklar