ANNONS

Steglös transmission med tre olika körsätt

Steglös transmission med tre olika körsätt gör Deutz-Fahr 1160TTV till en intressant traktor.
Med en röd knapp under ett lock i höger armstöd väljer man mellan manuell, automat eller kraftuttagsläge. Traktorn måste stå stilla när valet görs och valt läge visas i displayen i höger A-stolpe. I denna ser man även framkörningshastigheten.
I manuell reglerar man motorvarvtalet med hand- eller fotgasen och justerar hastigheten steglöst från 0–40 km/h genom att vippa körspaken fram eller tillbaka. I detta läget är utväxlingen fast och ändras inte av belastningsvariationer.
Vid körning med kraftuttagsdrivet redskap vill man inte att motorvarvtalet ska ändras. Väljer man kraftuttagsläget ändrar traktorn aldrig motorvarvtalet utan gör justeringar i transmissionen när belastningen ökar respektive minskar. Farten regleras med fotgasen eller körspaken.
Automatläget passar både i fältarbete och vid transport. Med automatiken inkopplad regleras motorvarvtal automatiskt efter önskad hastighet och belastning. Hastigheten kan regleras med fotgas, handgas eller körspak. Det finns även farthållare och det går att ställa in olika hastighet för körning framåt respektive bakåt. Fram/back kan både skiftas med knappar i körspaken eller med spaken till vänster om ratten.
I detta läge finns även en funktion som Deutz-Fahr kallar stopp & drive. Det innebär att när man släpper fotgasen stannar traktorn. Står men i ett motlut håller traktorn stilla utan att rulla bakåt för att gå framåt så fort man åter trampar på gaspedalen. Föraren slipper således använda både koppling och broms.
Vid transport i automatläget ska Deutz-Fahr Agrotron 1160TTV nå toppfarten 40 km/h redan vid 1 800 rpm, vilket sänker såväl ljud- som bränslenivån.
När NilehnTeknik kör för fullt utan redskap efter på en plan asfaltsväg toppar traktorn 44 km/h och varvräknaren visar då 1 900 rpm.
Ljudnivån är endast 73 dBA och givetvis är fläkten och radion avstängd vid NilehnTekniks mätning. På tomgång med stillastående traktor visar vårt instrument endast 64 dBA.
Deutz-Fahr Agrotron 1160TTV har en mycket trevlig hytt och finns även med vändbar förarplats i olika utförande. Det är den karakteristiska lite rundade hytten som Deutz-Fahr haft i många år nu. Förutom att den är tyst är den ljus och erbjuder föraren enormt bra sikt genom de stora rutorna. Fläkten sitter under hytten och har utblås både ner mot golvet och upp mot föraren och rutorna. Det är mycket bra.
Passagerarsätet är sämre. Det är ett plastsäte, varmt och hårt som tusan att sitta på. Säkringarna sitter under ett lock längst bak till höger och här hittar vi även spaken till att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Det är en stor och bra spak.
Alla andra spakar och reglage är bra de med. Växelspakarna till kraftuttaget har fått plats ganska långt fram i högerpanelen eftersom traktorn har knappar och joystick till yttre hydraulik.
Förutom att vi testar traktorn på vägtransport kör vi den givetvis även på åkern med ett jordbearbetningsredskap. För att få reda på exakt hur mycket traktorn orkar dra i dragkroken gör vi en dragkrafts- och effektmätning.
Som framgår av vidstående kurvor lyckas traktorn dra mer när vi startar i den högre farten. Med automatiken inkopplad kompenserar transmissionen på ett bra sätt så att dragkraften kontinuerligt ökar trots att farten går ner rejält till följd av den ökande belastningen. Som mest lyckas Deutz-Fahr Agrotron 1160TTV överföra 81 kW (110 hk). Det är 63 procent av motorns maxeffekt.
Traktorn väger endast 6 700 kg. Som mest får den väga 10 500 kg och hade den belastats med fler vikter hade den dragit betydligt mer.
Över kraftuttaget mäter vi 103 kW (140 hk) vilket är 80 procent av motoreffekten.

Deutz-Fahr Agrotron 1160TTV.
Motor:                Sexcylindrig Deutz på 7,1 liter och 129 kW (175 hk) maxeffekt och max vridmoment 595 Nm vid 1 300–1 800 rpm.
Transmission:                Steglös transmission med kopplingsfri fram/back.
Däck:                540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Vändradie:                5,8 meter.
Bränsletank:                310 liter
Lyftkapacitet:                9 240 kp
Max hydraulflöde:                120 l/min
Max hydraultryck:                200 bar
Yttre hydraulik:                4 dubbelverkande uttag
Vikt:                6 250 kg (utan vikter) varav 40 procent på framaxeln
Serviceintervall:                Motoroljebyte 500 timmar (18,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (104 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E.
Pris:                870 000 kronor
Pris per hk:                4 971 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter, 10 x 45 kg:                6 500
Passagerarsäte:                std
Frontlyft och pto:                51 500
Femte dubbelverkande uttag:                Nej
Luftfjädrad förarstol:                std
Säkerhetsbälte förare:                std
Säkerhetsbälte passagerare:                Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                std
Framaxelfjädring:                31 200
Hyttfjädring:                std

Den steglösa transmissionen i 1160TTV har tre lägen, manuell, automat eller kraftuttag. I ett fältarbete som detta väljer man automat för bästa dragkraft och bränsleekonomi.

Två yttre hydrauluttag manövreras med två blå knappar i körspaken och två yttre hydrauluttag manövreras med den runda joysticken i höger armstöd.

Deutz-Fahr Agrotron 1160TTV har hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken, men trots det är det precis man ser kroken från förarplatsen.

NilehnTeknik mäter dragkraften i TTV1160.

Relaterade artiklar