ANNONS

Stöd för marknadsföring av livsmedel i EU

I år finns cirka 1,5 miljarder svenska kronor att söka till marknadsföringsinsatser för att öka konsumtionen av EU-producerade livsmedel och jordbruksprodukter inom och utanför EU. Stödet omfattar alla EU-länder och riktar sig till bransch- och producentorganisationer.

Pengarna ska användas till säljfrämjande åtgärder, exempelvis reklamkampanjer eller deltagande i utställningar och mässor. Stödet finansierar 70 procent av kostnaden för aktiviteter på EU:s marknad och 80 procent av kostnaden för aktiviteter utanför EU.
Stödet kan också sökas för att finansiera 85 procent av kostnaden vid allvarliga störningar på marknaden. Det kan handla om händelser som skadar konsumenternas förtroende för ett livsmedel eller allvarliga marknadsstörningar av andra skäl.

Ansökningsperioden öppnar den 22 januari och pågår fram till den 23 april 2025.

Relaterade artiklar