ANNONS

Stor bil men dyr i drift

Mitsubishi Pajero är en stor bil med plats för sju personer. Trots tyngden så har den bra terräng egenskaper och ger en skön mix men den är dyr i drift.
Misubushi Pajero är en bilmodell som har funnit på marknaden sedan 1982. Den har hunnit komma i fyra versioner varav den sista kom i fjol. De stora förändringarna i utseende mot innan hittar man i ny front och baktill sitter reservhjulet mitt på bilen. Generellt kan man säga att den ger ett rejält intryck, mycket för att den är lika hög som den är bred. Höjden på bilen märker man även av när man ska ta plats i förarsätet. Man får använda handtagen som finns vid varje dörr för att svinga sig upp i sätet. Men när man väl är på plats så sitter man bra i skinnsätena och ställer lätt in stolen med hjälp av elinställningarna. I och med att man sitter högt så har man bra sikt och kontroll över körningen och det är gott om plats. Även bakåt har man kontroll med stora speglar.
I kupén har bilen aluminium färgade paneler. Det ger kupén ett fräscht utseende. Hastighetsmätaren och varvräknaren sitter i två tuber som lyses upp av ett blått ljus. Mellan tuberna finns en display där man ser vilken driftläge man kör i och även om något hjul skulle börja slira. Displayen visar även exakt vilket hjul.
Bilen har en fyrcylindrig dieselmotor på 3,2 liter med turbo och intercooler som levererar 170 hästkrafter. Men i och med en tjänstevikt på 2 330 kilo så blir det ingen formel 1 bil direkt. Accelerationen är tillräcklig men inte alls i överkant. Bilens bränsleförbrukning är hög och ligger på 1,06 liter per mil vid blandad körning. Pajero går även att få med en bensinmotor, en V6:a på 3,8 liter men då blir bränsleförbrukning ännu högre och ligger då på 1.35 liter per mil under blandad körning. Trots sin höjd och därmed sitt vindfång så är bilen ändå stabil vid landsvägskörning. Bilen tar sig även fram bra i terrängen. Man skiftar enkelt om drivningen till fyrhjulsdrift istället för bakhjulsdrift. Detta sker genom den lilla spaken till höger om växelspaken och kan göras i upp till 100 kilometer i timmen. I första läget med fyrhjulsdrift justerar bilen själv hur belastning skall styras mellan de fyra hjulen. I nästa läge ligger fyrhjulsdriften konstant i med lika belastning på fram och bakaxel. Det sista läget är en lågväxel som även den har samma belastning på alla fyra hjulen. I och med att bilen har en rejäl markfrigång på 225 millimeter så krävs det mycket för att bilen ska köra fast om man kan köra.
Genom att fälla ner båda baksätena så kan man få ett lastutrymme som är 143 centimeter långt och där ryms en lastvolym på cirka 1 800 liter. Baksätet går att fälla i olika delar om man behöver vara fler än två vid transporten. Det finns även flera lastöglor och 12 voltsuttag i bagaget vilket är praktiskt. Om man är sju personer i bilen går allt plats åt till sätena och det finns inget lastutrymme över huvudtaget.
Pajero är i business utförande utrustad med de vanligaste finesserna så som klimatanläggning, multiratt och parkeringssensor. Bilen har även en ganska detaljerad färddator som anger både lufttryck, elevation och kompass så man inte kör vilse. En sak som saknas är en lampa för när farthållaren är aktiverad, det tänds enbart en lampa för när funktionen är tillslagen.
Mitsubishi Pajero 3,2D Aut Business
Motor: En rak fyrcylindrig dieselmotor med turbo och intercooler på 3,2 liter med 16 ventiler och partikelfilter.
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 3800 rpm
Max vridmoment: 373 Nm vid 2000 rpm
Transmission: Femväxlad automatlåda med separat låda för fyrhjulsdrift
Toppfart: 177 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,9 sekunder
Förbrukning: 1,06 liter per mil (enl. Mitsubishi) på blandad körning
Bränsletank: 88 liter
Yttre vändradie: 5,7 meter
Markfrigång: 220 millimeter
Mått: längd 490 cm, bredd 187,5 cm, höjd 190 cm, hjulbas 278 cm
Vikt: tjänstevikt: 2330 kilo, totalvikt: 3030 kilo
Pris: 449 900 kronor inklusive moms

Plus:
Separat växellåda för fyrhjulsdrift med fyra olika lägen
Stor tank på 88 liter
Klarar ett vaddjup på 70 centimeter

Minus:
Stora fotsteg kan vara en smutssamlare
Priset
En hel del vind och väg ljud

Mitsubishi Pajero har en markfrigång på hela 225 millimeter och bra terrängegenskaper med den konstanta fyrhjulsdriften trots tyngden.

Mitsubishi har tänkt till och satt extra solskydd i de redan befintliga solskydden så det kan täcka hela rutan.

Aluminiumpedaler ger en sportig look i kupén.

På mindre än en minut kan man fälla båda baksätena och därmed få ett hyfsat lastutrymme.

Relaterade artiklar