Stor bränsleförbrukning – problem i nya traktorer
Två av tre upplever att nya traktorer med miljömotorer drar mer bränsle. Det är resultatet av 161 röster på www.nilehnteknik.se
Endast 11 procent av de som svarat märker ingen skillnad med 24 procent anser att nya traktorer inte förbrukar mer bränsle.
Att motorn i en traktor som uppfyller avgaskrav steg IIIA, den regel som gäller nu, drar mer bränsle är inte så konstigt. Nästan alla traktormotorer som uppfyller steg IIIA har den så kallade EGR-tekniken. Detta system innebär att en del av avgaserna återcirkuleras samt att man sänker förbränningstemperaturen i motorn för att klara mängden partiklar och koloxid. Båda förfarandena innebär en ökad bränsleförbrukning.
Sen har vissa traktortillverkare lyckats konstruera traktorn så den ändå inte tar mer bränsle genom att göra transmissionen effektivare.
Nu med steg IIIA är det allt fler traktortillverkare som i stället väljer den så kallade SCR-tekniken för avgasrening. Den innebär att man tillsätter urealösningen AdBlue före katalysatorn och man slipper därmed återcirkulera avgaser samt sänka förbränningstemperaturen lika mycket. Med SCR-tekniken minskar åter bränsleförbrukningen.
Att detta stämmer ser man inom lastbilsindustrin som ligger två steg före traktorerna vad gäller avgaskrav.