Stor motor i smidig traktor
Modern lantbrukstraktor med automatisk powershifttransmission som passar utmärkt för såväl lastare som transport.
Med en strömbrytare i högerpanelen kan föraren själv välja om man vill växla manuellt i den åttastegade powershiften eller om man ska köra i automatläge. Väljer man automatisk växling i powershiften finns ytterligare valmöjligheter. Man kan låta traktorn växla upp av sig själv under accelerationen, men inte tillåta nedväxling. Man kan tillåta växling såväl upp som ner och man kan begränsa mellan vilka powershiftsteg transmissionen ska tillåtas växla. På så sätt kan man som förare välja ett körsätt som passar arbetsuppgiften perfekt. Beroende på om man kör med ett jordbearbetningsredskap på en åker, använder traktorn som lastare eller kör transport är behoven olika vad gäller transmissionens arbete.
Detta har tre stora fördelar; mindre bränsleförbrukning, mer dragkraft och därmed ett effektivare arbete samt bekvämare för föraren.
Den Kubota M130X som vi testar har frontlastare och därmed har vi möjlighet att köra traktorn i alla förekommande arbeten.
Betyget för denna, ännu så länge ganska ovanliga traktor i lantbruket, är gott. Det finns naturligtvis saker att anmärka på, så är det med de flesta fabrikat, men låt oss först titta på det som är bra.
Eftersom japanska Kubota även tillverkar motorer sitter det naturligtvis en Kubota under huven. Denna är enkel att komma åt eftersom hela motorhuven öppnas i ett stycke och pekar nästan rakt upp i sitt mest öppna läge. Den lyfts på gasdämpare och när man ska stänga drar man i ett snöre. Längst fram sitter batteriet lätt åtkomligt. Kylarna är enkla att dela för rengöring emellan och kylfläkten är av viscotyp vilket innebär minskad bränsleförbrukning.
Den fyrcylindriga motorn har turbo och uppfyller avgaskrav steg IIIA.
Det verkar vara en bra motor som är seg och stark när den belastas. Det förklaras av att cylindervolymen är hela 6,1 liter, vilket är ovanligt mycket för en fyra. Slaglängden är 140 mm vilket ger ett stort vridmoment, framförallt vid låga motorvarvtal.
Vi kör bland annat med en 6 meter bred såbäddsharv med en vält efter. Traktorn har inga problem att dra ekipaget och framkörningshastigheten är över 12–14 km/h i mellanlera. Arbetsdjupet är några centimeter. Även när vi släpper ner motorvarvtalet och det går tungt för motorn är det lätt att hämta upp farten igen.
Vi har den mekaniska grupplådan i hög och låter powershiften växla automatiskt mellan steg 3 och 4. Handgasen är längst fram men ändå rusar aldrig motorn. Med ett vred i instrumentpanelen har vi ställt in maximalt motorvarvtal till 1 900 rpm. På så vis får vi bra dragkraft men inte alltför stor bränsleförbrukning.
Det är en finess på traktorn och inte den enda. Det finns även två förval vad gäller motorvarvtalet som snabbt intas vid en knapptryckning.
Kubota M130X kan vid första anblicken se ut som en enkel traktor, men skenet bedrar. Traktorn har många egna lösningar och som exempel finns förval vad gäller framkörningshastigheten.
I högerpanelen finner vi strömbrytare för fyrhjulsdrift, till, från och automat. Den elektroniska trepunkten har bra och lättmanövrerade reglage. Yttre hydraulik manövreras med korta spakar ute till höger.
I höger armstöd finns snabbval upp/ner för trepunkt och djupreglering samt knappar för att växla upp/ner i powershiften. Har man handen ute vid högerpanelen då man vill växla finns det knappar för powershiften även i den mekaniska spaken för hög/låg. Här finns även en frikopplingsknapp.
Vilken växel om ligger i visas i displayen i instrumentpanelen.
Ratten är ställbar men inte teleskopisk. Friskluftutsläppen sitter i taket.
Hytten är rymlig och sikten bra men motorhuven är stor så frontlastaren försvinner bakom huven redan en meter över marken.
Dörrarna är stora och det är tre trappsteg in till hytten. Även höger dörr fungerar, om man inte som på testtraktorn har en spak till lastaren i vägen.
De enda reglage som finns till vänster i hytten är handbromsen och den mekaniska växelspaken för kraftuttaget.
Till vänster om ratten sitter spaken för kopplingsfri fram/back och till höger blinkerspaken. När man svängt klart stängs blinkern av automatiskt.
Traktorn kan utrustas med kryplåda och då får man 24 växlar i varje riktning. Traktorn har relativt stora hjul, men de kunde varit lite bredare vid jordbearbetning och sådd. Dimensionen 650/65R38 hade suttit fint och det finns vissa fabrikat som tillåter så stora däck på traktorer i denna storleksklass.
Ljudet är relativt acceptabelt i hytten. På tomgång är det endast 68 dBA men när man drar på till fullgas, cirka 2 250 rpm blir det mer ljud i hytten. Mätaren visar då på 78 dBA. I transport är ljudet märkligt nog lägre. Motorn varvar inte lika mycket då och det kommer inte in särskilt mycket ljud från däck och transmission i hytten. Vi mäter 76 dBA vid 39 km/h och 2 200 rpm på varvmätaren. Transmissionen har således ingen överväxel där man når toppfarten vid ett reducerat motorvarvtal. En annan lite sämre detalj på traktorn är att påfyllningsröret till bränsletanken är för smalt så pistolhandtaget från dieseltanken löser ut då bränslet inte hinner rinna ner i tanken snabbt nog.
Kubota M130X
Motor: Fyrcylindrig Kubota på 6,1 liter och 96,9 kW (132 hk) maxeffekt och max vridmoment 540 Nm vid 1 100 – 1 300 rpm
Transmission: Två mekaniska växlar, åtta powershiftsteg och kopplingsfri fram/back ger 16 växlar fram och back.
Däck: 420/70R28 fram och 520/70R38 bak
Bränsletank: 190 liter
Lyftkapacitet: 5 800 kg
Max hydraulflöde: 77 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 390 kg (utan vikter)
Vändradie: 4,9 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (14,6 liter), Transmissionsoljebyte 600 timmar (60 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 621 850 kronor
Pris per hk: 4 710 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 12 x 45 kg: 13 400 kronor
Passagerarsäte: 4 200 kronor
Frontlyft och pto: 70 600 kronor
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Tredje dubbelverkande uttag: 6 700 kronor
Fjärde dubbelverkande uttag: 6 700 kronor
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: 4 900 kronor
Framaxelfjädring: nej
Fem plus:
– Seg motor
– Bekväm hytt
– Bra motorhuv
– Bra batteriplacering
– Bra transmission
Fem minus:
– Mekanisk differentialspärr
– Smala dörrar
– Fläkten i taket
– Små knappar för trepunkt på bakskärmarna
– Dålig sikt framför motorhuven