ANNONS

Större kraft för hjulen

Elektroniken är listigare än föraren. Därför ska man alltid använda transmissionsautomatiken när man kör en traktor. Såväl effekt som dragkraft över hjulen blir större då.

I vissa fall skiljer det över 20 procent i hur mycket effekt traktorn levererar över hjulen när den körs i automatikläge jämfört med när den körs i manuellt läge och vad gäller dragkraften noterar vi än större skillnader.
Jag har tillsammans med Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, gjort mätningar av ett 50 tal traktorer vad gäller effekt och dragkraft över hjulen i praktisk drift på åker. Mätningarna har gett många intressanta svar och själklart får man helt olika resultat beroende på vad traktorn väger och vad den har för däck samt lufttryck. Därför måste allt sådant vara lika om man ska jämföra två eller flera traktorer mot varandra.
Men en sak som framkom i mätningarna, och där man kan jämföra en och samma traktor med sig själv, är att hur traktorn körs påverkar mätvärdena väsentligt.
I vidstående tabell pressenterar vi värden av genomsnittet av flera traktorer inom tre olika transmissionskategorier, powershift, semipowersshift och steglös. Storlekarna på traktorerna ligger runt snittet 130 kW, en storlek där det förekommer samtliga dessa tre transmissionsalternativ.
Testtraktorerna har möjligheten att köras i manuellt läge vad gäller motorvarvtal och utväxling eller i automat och har mätts upp vad gäller effekt och dragkraft över hjulen i båda fallen. Vi har gjort tre tester i vardera kategorin. Traktorn har körts i 10, 15 respektive 20 km/h i den växel där denna hastighet stämmer överens med motorns nominella varvtal samt bromsats ner till 0 och maximal effekt och dragkraft har registrerats.
Därefter har traktorn körts i samma ingångshastighet fast i automatläge vilket innebär att traktorn tillåts reglera motorvarvtal och utväxling allt efter förhållande.
Jag kan konstatera att påståendet om att traktorns elektronik vad gäller att välja såväl utväxling som motorvarvtal för att ge mest effekt och dragkraft stämmer. Jämförs mätningar där traktorn haft transmissionsautomatiken till mot mätningar där föraren valt utväxling och motorvarvtal manuellt är siffrorna för effekt och dragkraft genomgående större i det förstnämnda alternativet.
Trotts att en avancerad transmission stjäl mer effekt i sig själv eftersom den består av fler komponenter, såsom hydraulpumpar och hydraulmotorer, blir den ändå effektivare eftersom motor och transmission kommunicerar och styrs via en dator och därmed väljer traktorn alltid ett optimalt motorvarvtal och en optimal utväxling i förhållande till den hastighet föraren önskar och i förhållande till hur tungt traktorn drar.
Detta gäller för alla transmissioner, steglösa såväl som powershifter och semipowershifter.
Att invecklade transmissioner, såsom steglösa, stjäl mer effekt i sig stärks av mätresultaten eftersom dessa tappar mer effekt när de körs i manuellt läge jämfört med automatik.
Alla som har automatik där föraren kan ställa in hur man vill ha det och låta elektroniken sköta växlingen tjänar på det.
Vän av ordning kan visserligen påstå att vår jämförelse, mellan en transmission som körs i automatläge mot en som tvingar traktorn att fortsätta köra i samma växel hela tiden, inte är relevant och givetvis är det så att hade traktorn som kördes manuellt växlats vid ett antal tillfällen så hade mätvärdena blivit bättre. Men jämförelsen är intressant av den anledningen att det i praktiken är mycket svårt för en förare att veta hur man ska växla för att få ut bästa ekonomi ur en traktor vid varje enskilt tillfälle.
Att det är så kan jag räkna ut bara genom att gå till mig själv. Som många av er läsare känner till driver jag en växtodlingsgård utanför Kristianstad. Jag har ingen automatik på min traktor men väl fyra powershiftsteg. När jag kör med jordbearbetningsredskap eller såmaskin vill jag oftast köra så snabbt traktorn orkar gå. Man testar sig fram till en växel och drar på med gasen. Hastighetsmätaren visar 12,5 km/h. Plötsligt går det lite tyngre och farten sjunker till 11 km/h. Ska jag växla ner ett powershiftsteg eller ej?
Är det effektivare att ligga kvar i samma växel med lite lägre motorvarvtal och fart eller gå ner en växel, erhålla högre motorvarvtal men kanske bara 10,5 km/h?
Ja, trotts att jag kört mycket traktor är det omöjligt att veta. Jag gör nog som de flesta, ibland växlar jag och ibland inte. Valet kan bero på om det är lång eller kort sträcka till markförhållandena ändrar sig igen.
Viktigt att tänka på är att man verkligen lär sig använda den här automatiken när man investerar i den.

Alla traktorer som har automatik ska köras med detta till så mycket som möjligt. Mätningar visar på såväl större effekt som dragkraft när transmission och motor tillåts styras med automatik.

Transmissioner

I artikeln pratar vi om tre typer av transmissioner.
Powershift är en transmission där föraren tillåts växla under belastning och utan att frikoppla. Vanligtvis sker växlingen med hjälp av lameller i transmissionen.
Semipowershift är en transmissionslösning som består av minst en powershiftväxellåda, se beskrivningen ovan, och minst en mekanisk växellåda. Även den mekaniska växellådan kan manövreras elhydrauliskt och det finns därmed traktorer med semipowershift där föraren aldrig behöver trampa ner frikopplingen.
Steglös transmission kallas en transmission som kan tillåta traktorn reglera hastigheten steglöst från 0–max. Även en steglös transmission kan bestå av växelsteg, men i så fall växlas dessa automatiskt samt överbryggas av en hydrostatdel som ger den steglösa transmissionen inom respektive växelsteg.

Det finns tre kolumner av såväl automatik som manuell. Uppmätt effekt över hjulen. Hur stor denna är i procent av effekt enligt specifikation, kolumn ett, samt hur stor dragkraft de utvecklar i respektive körning.

Det finns tre kolumner av såväl automatik som manuell. Uppmätt effekt över hjulen. Hur stor denna är i procent av effekt enligt specifikation, kolumn ett, samt hur stor dragkraft de utvecklar i respektive körning.

Relaterade artiklar