Storsäljare och en slitstark dragare som håller måttet än i dag
Valmet, senare Valtra, 8550 är en storsäljare och en slitstark dragare som håller måttet än i dag.
När 8550 först kom ut på marknaden år 1996 fanns den i modellen Mega. Modellen måste varit viktig för Valmet eftersom man vid tidpunkten saknade en så här stor traktor på programmet.
Vid tillfället fanns visserligen Valmet 8400, men den var inte på mer än 92 kW (125 hk).
Den traktor som Valmet 8550 ersatte var egentligen den franskbyggda Valmet 8600 Megan på 110 kW (150 hk). Emellertid slutade 8600 Mega att tillverkas år 1993, så det fanns ett glapp fram till år 1996 när 8550 lanserades.
För övrigt var Valmet 8600 Mega en Massey Ferguson med Valmets 7,4 liters motor och i Valmetskrud, så det måste suttit fint för den finska traktortillverkaren när Valmets egna 8550 och den ännu större 8750 kom ut år 1996.
Lanseringen av de nya Valtramodellerna var också storslagen. De två nya Valmetmodelerna gled fram på pråmar längs floden Seine framför ett uppbåd av journalister.
Under perioden då 8550 tillverkades skiftade den finska traktortillverkaren varumärke två gånger. Därför kan det stå Valmet, Valtra Valmet eller Valtra på sidoplåtarna till motorn.
Det finns två typer av Valmet 8550. Från början hette alla Mega men från år 1999 finns även den exklusivare HiTech.
Den största skillnaden är att HiTech har datorstyrd kopplingsfri fram/back som manövreras med en spak till vänter om ratten. På Mega växlar man mellan fram och back med den golvspaken som sitter närmast föraren. Växlingen är visserligen synkroniserad men föraren måste frikoppla. För att underlätta för föraren har en del Valmet 8550 frikopplingsknapp i växelspakarna.
Vissa modeller har endast 33 växlar eftersom fyran är spärrad när man kör i högsta gruppväxlen.
Motorn i Valmet 8550 kom redan i slutet på åttiotalet och i dag plockar man, i traktorsammanhang, ut drygt 200 hästkrafter ur den 7,4 liter stora raka sexan.
Monterad i en Valmet 8550 har dock effekten alltid varit den samma så vad gäller dragkraften är det ingen skillnad på en traktor av 1996- eller 2003-årsmodell.
Till Valmet 8550 finns en extra bränsletank om 85 liter vilket tillsammans med standardtanken ger 250 liter.
Traktorn har fast motorhuv med löstagbara sidostycken. Batteriet, som är på 184 Ah sitter mellan motor och hytt och över batteriet sitter luftfiltret. Luftfiltret nås från vänster sida.
Valmet 8550 har dubbla fläktsystem till hytten. Värmen erhålls från fläkten mellan motor och hytt medan fläkten i taket ger friskluft eller kalluft om traktorn utrustats med luftkonditionering.
De sista Valtra 8550 registrerades år 2003 och totalt har det sålts över 450 stycken 8550 av Mega och HiTech-serien.
Ersättaren till 8550 är Valtra T160 sett till motorns effekt. Valtra T160 har emellertid endast en 6,6 liters motor. Den större T170 har samma 7,4 liters motor som även sitter i 8550, men i T170 ger den 125 kW (170 hk).
Valtras T-serie introducerades hösten år 2002.
Valmet 8550.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 7,4 liter och 117 kW (160 hk) maxeffekt och max vridmoment 650 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Tre gruppväxlar, fyra huvudväxlar och tre stegs powershift samt separat fram/back ger 36 växlar i båda riktningarna.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 165 liter.
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 73 liter/minut vid 2 200 rpm, max oljetryck 190 bar.
Lyftkapacitet: 6 600 kp.
Yttre hydraulik: 2 alt. 3 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm. Alt. 540E rpm.
Vikt: 5 210 kg (utan vikter) varav 44 procent på framaxeln.
Vändradie: 5,5 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar ( 55 liter).
Nypris 1996: 522 000 kronor.
Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 1 st 145
Hydrauloljefilter 2-3 st / st 405
Bränslefilter 2 st /st 93
Luftfilter, yttre 562
Luftfilter, innre 399
Bakruta: 2 480
Bromslamellsats /sida 444
Ett extra dubbelverkande hydrauluttag 6 210
Generator 95 A 2 250
Verkmästaren: Ett säkert kort
Bengt Hedin, verkmästare på JEB Lantbruksmaskiner i Eslöv ser inga risker med Valmet 8550.
– Traktorn har inga speciella brister och det finns inget jag kan peka på som man ska undersöka speciellt när man köper en 8550 begagnad. Det gäller att kontrollera framvagnen och drivlinan, precis som på alla andra traktorer, säger han.
Enligt Bengt Hedin är det heller ingen skillnad mellan olika årsmodeller vad gäller Valmet 8550.
Han berättar att motorerna har gått mycket bra och att kylsystemet är väl tilltaget. Snabbväxeln har lameller men är man bara noggrann med oljan håller de länge. Det är nämligen samma olja till hydraulik som till transmission inklusive snabbväxeln.
Det finns inte heller någon skillnad på en Mega och en HiTech vad gäller hållbarheten. Bengt Hedin berättar att man måste köra med förnuft vad gäller den kopplingsfria fram/backen i HiTech.
– Man ska bromsa ner farten med fotbromsen och därefter ändra körriktning. Det är bättre än att låta fram-/backlådan bromsa, konstatera han.
Ägaren: Mycket traktor för pengarna.
Peter Nilsson är odlingsansvarig på KG Pålssons bär och grönsaker i Bromölla. På företaget, som omfattar grönsaksodling på 250 hektar, finns 19 traktorer varav 13 Valmet och Valtra. En av dem är en Valmet 8550 Mega. Den är från år 2001 och har gått 8 000 timmar.
– Vi har haft den sen den var ny och den har gått mycket bra, säger Peter Nilsson.
Traktorn har använts till all tung jordbearbetning men ersattes förra året på de jobben av en T190. Nu används den som transporttraktor.
– Det fungerar den bra till. Den tar visserligen mer bränsle än de nya traktorerna som håller 40 km/h vid reducerat varvtal, men å andra sidan drar den bra och sackar inte i backarna, säger Peter Nilsson.
Till det negativa nämner han lite hög ljudnivå i hytten och att den torra kopplingen bara håller 3 000 timmar när traktorn används som lastartraktor.
– Vi har bytt koppling två gånger.
På Peter Nilssons lista över bra saker finns den dragvilliga motorn och den enkla konstruktionen. Han anser att 8550:n är en bra brukstraktor.