ANNONS

Största konventionella traktorn

Claas Axion 950 är en stabil dragare med lång hjulbas och perfekt viktfördelning. Vi provkör den både i fält och transport och med ett stort jordbearbetningsredskap bakefter är den svår att slå.

Det är nu över två år sedan Claas visade sin prototyp av den största serien. Då hette den kort och gott Axion 9. I oktober 2011 visade man de första serieproducerade traktorerna och nu hade man lagt till två siffror. I finalen i Tractor of the Year 2013 är den största, Claas Axion 950 med. Det är en rejäl pjäs med en av marknadens effektstarkaste motorer när det gäller konventionella traktorer.
Totalt är det fyra modeller i den nya 900-serien och med den tar Claas in ytterligare ett motorfabrikat i sina maskiner. I samtliga fyra modeller sitter det en sexcylindrig motor på 8,7 liter tillverkad av Fiat Power Train i Italien. Det innebär att man valt samma motor som CNH har i de största modellerna i New Holland T8 och Case IH Magnum.
Traktorn har således SCR-teknik och AdBlue. Tanken för dettta rymmer 60 liter och den är inbyggd i den vanliga dieseltanken som rymmer 700 liter. Man tankar AdBlue varannan gång man fyller på med diesel.
Claas har sin traktorfabrik i LeMans, Frankrike och där tillverkas även Axion 900. Det är en monteringsfabrik där komponenterna kommer från olika underleverantörer. Som exempel kommer den fjädrande framaxeln från Dana, bakaxeln från Gima och transmissionen från ZF.
Transmissionen heter CMatic och är steglös. Den är enkel att sköta och i höger armstöd finns samma multifunktionsspak som i Xerion. I den styr man hastigheten, sköter två dubbelverkande hydrauluttag, hissar upp och ner trepunkten, aktiverar farthållaren samt aktiverar autostyrningen, om traktorn är utrustad med det.
När man köper en Claastraktor från Lantmännen Maskin kan man välja mellan Trimbles autostyrning och Claas egen konstruktion. Vilken som är bäst är en smaksak.
Traktorn har även vändtegsautomatik och den programmerar man i datorskärmen till höger. I den har man även all data om traktorn och här gör man inställningar för hydraulik och de två förvalda motorvarvtalen.
Hytten har bara fyra stolpar och den är placerad långt fram för att minimera vibrationerna från bakaxeln. Trots det är sikten utmärkt.
Hytten har den klassiska Claasfjädringen med fyra mekaniska fjädrar, en i varje hörn, ett arv sedan Renaulttiden. Det är en mekanisk fjädring som kan ställas i tre olika lägen. Detta görs utifrån.
Fjädringen i nya Axion 900 är lite bättre eftersom fjädrarna är 15 procent längre än i övriga modeller.
Claas Axion 900 är en traktor som ska dra tungt och den har en bra viktfördelning med 44 procent på framaxeln och 56 procent på bakaxeln. Man behöver således inte belasta den så mycket i fronten.
Hjulbasen är lång, 3 150 mm, och det har man lyckats med genom att montera en bit stål mellan motor och transmission. Trots den långa hjulbasen är traktorn endast 5 560 mm lång och därmed ganska smidig för sin storlek.
Utan belastningsvikter väger Axion 950 13 ton men den kan belastas till 18 ton.
Totalt är det fyra modeller i serien; 920, 930, 940 och 950. Alla har samma motor och effekten sträcker sig från 235 till 301 kW (320–410 hk).
Vi provkör Axion 950 i fält med kultivatorer och såmaskiner. Traktorn dra mycket bra tack vare den långa hjulbasen och mycket vikt på framaxeln. Den steglösa transmissionen innebär att det är enkelt att köra. Man ställer in en hastighet och sen väljer traktorn själv lämplig utväxling och motorvarvtal för att utföra arbetet med minsta möjliga bränsleförbrukning. Förutsatt att man ställt in allt rätt i monitorn i hytten. I den kan man välja om traktorn ska köra bränslesnålt eller alltid ge maximal effekt och dragkraft. Allt ställs in i denna terminal och för att köra effektivt måste man lägga en liten stund på att lära sig den.
Även om traktorn är stor så är den smidig på vändtegen och utnyttjar man även vändtegsautomatiken har man bara ratten att tänka på där.
I transport går det tyst och stabilt och eftersom traktorn når toppfarten, i Sverige 40 km/h, vid ett reducerat varvtal minskar bränsleförbrukningen även där.

Nya Claas Axion 900-serien är lämplig både för tunga fältarbeten och som transporttraktor. Bra viktfördelning innebär att traktorn inte behöver belastas.

Luftfiltret till motorn sitter bra åtkomligt framför de delbara kylarna.

I trappan finns en strålkastare som ger ljus ut till sidan. Det innebär att det är lättare att hitta rätt in i draget när man kör på vändtegen. Här ser vi även den främre fjädringen till hytten.

Claas har valt att hålla fast vid instrument i ratten. Vilket som är bäst, rakt fram eller i höger A-stolpe är en smaksak.

Det är en bit upp till hytten, men trappan är bra utformad och det finns ledstänger att hålla sig i.

Claas Axion 950 är lättkörd i transport. Den accelererar så fort man ställt in och intar vald fart och därefter reduceras motorvarvtalet så det blir tyst och liten bränsleförbrukning.

Med nya Axion 900 har Claas en konventionell traktor som ligger strax under specialtraktorn Xerion. En del tekniska lösningar är hämtade från Xerion till Axion.

Motorn är tillverkad av Fiat Power Tranin. För att komma åt den till fullo måste man även ta bort en sidoplåt på vardera sidan.

Claas Axion 950
Motor:    Sexcylindrig FTP på 8,7 liter och 301 kW (410 hk) maxeffekt
Transmission:    steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    600/70R30 fram och 650/85R38 bak
Bränsletank:    700 + 60 liter
Lyftkapacitet:    12 900 kg
Max hydraulflöde:    150 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    13 000 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,3 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (22 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (180 liter)
Kraftuttag:    1 000 rpm
Pris:    2 190 000 kronor
Pris per hk:        5 341 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter:    uppg. sakn.
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    uppg. sakn.
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    uppg. sakn.
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    48 210
Hyttfjädring:    std
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Stark
–    Bra reglage och instrument
–    Fin sikt
–    Bra knappar på bakskärmar
–    Stor standardutrustning

Fem minus:
–    Ingen högerdörr
–    Endast ett pto varv
–    Delad motorhuv
–    Måste tanka AdBlue
–    Många underleverantörer

Relaterade artiklar