Stort bagage och många stolar, ett bra alternativ
För den som behöver stort bagage och många stolar för att få plats med familjen men tycker att minibussen är för tråkig är suven Nissan Pathfinder ett vettigt alternativ.
Nissan Pathfinder är kanske inte direkt någon stigfinnare men på skogsvägar och bättre framfarter går den stabilt och bra utan att vara stötig och otymplig. Visst ser den stor ut när man närmar sig den, och inte blir den mindre när man väl kommit på plats i förarsätet. Som ett mindre kryssningsfartyg eller regalskepp är associationerna som far fram i huvudet när jag sakta tar mig ut från parkeringen. Trotts en stark dieselmotor så känns fordonet tungrott, som att segla i motvind. Men så är det i det nästan 2,3 ton som ska komma i rullning, och det görs klart inte i en handvändning. Mjukt går det däremot och när man väl kommit upp i bestämd marschhastighet så flyter det på tyst och stilfullt.
Provexemplaret är maxutrustad med en mängd elektriska finesser och då givetvis även automatväxellåda. Den sistnämnda växlar mjukt och följsamt. Möjligen hade att ett ekonomiprogram suttit fint, då även en nätt fartökning ofta genererar både en och två nerväxlingar med högt motorvarv och därtill stor bränsleförbrukning som följd.
Bland övriga finesser kan nämnas; backspeglar som vinklar ner av sig själva vid backning och som tillsammans med backkameran visar hela området strax bakom bilen. På så vis får föraren full kontroll över ett bilsläp eller barn och husdjur som vistas i närheten. Mycket bra.
De två främsta sätena är elektriskt inställbara. När föraren vrider om startvredet ställs stolen in efter förinställda värden. Stannas motorn och föraren öppnar dörren åker stolen bakåt för att man enklare ska kunna stiga ut och in. Sätet är lätt att ställa in och det går snabbt att hitta en bra körställning. Ratten är ställbar i höjdled men inte teleskopiskt, själv hade jag föredragit att ha den lite närmare mig än vad som nu erbjuds. Stolsrad nummer två är inte så tokig, tillräckligt med benytrymme och mjuka säten. Däremot sitter man alldeles för lågt vilket resulterar i att låren saknar kontakt med sätet och hela kroppstyngden vilar på rumpan. Efter en stund infinner sig en variant av den karakteristiska träsmaken. Varje säte kan fällas var för sig och tillsammans med de sista två sätena i tredje raden kan man få inte mindre än 64 olika säteskombinationer. Tredje raden ja, den ska snarast ses som två otroligt praktiska sittplatser i stället för otroligt bekväma. Men visst går det att färdas även här, dock är utrymmet för knäna minimalt och sätena belägna strax över golvhöjd. I skrivande stund har jag dock inte lyckats fundera ut var man ska göra av bagagets insynsskydd, när man använder de bakre sätena, annat än i knäet.
Stora dörrar gör det lätt att ta sig in och ut från alla platser. Den som är normallång eller därunder måste använda sidoskydden som fotsteg eftersom insteget är relativt högt.
På tal om högt är det säkert många som anser att priset är aningen svettigt. Men det finns betydligt billigare varianter än den Lantbruk har testat. Grundpriset för den enklaste varianten startar på 334 000 kronor, då utan partikelfilter, automatlåda och elektriska inställningar för det mesta. Sen är det upp till var och en att plocka på den utrustning som de anser nödvändig.
Nissan Pathfinder LE.
Motor: 2,5 liters fyrcylindrig dieselmotor med turbo, laddluftskylare och partickelfilter.
Max effekt: 125 kW (171 hk) vid 4000 rpm
Max vridmoment: 403 vid 2000 rpm
Transmission: Femväxlad automat.
Toppfart: 175 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11,8 sekunder
Förbrukning: 1,0 liter per mil (enl. Nissan)
Bränsletank: 80 liter
Yttre vändradie: 6 meter
Markfrigång: 233 millimeter
Mått: längd 474 cm, bredd 185 cm, höjd 187 cm, hjulbas 285 cm
Vikt: tjänstevikt: 2271 kilo, totalvikt: 2880 kilo
Pris: 470 000 kronor inklusive moms
Plus:
Släpvagn upp till 3 ton
Bluetooth för mobilen
12 års rostskyddsgaranti
Minus:
Dyr
Går inte höjdjustera strålkastarna manuellt
Stor vändradie