ANNONS

Ström till redskapen ger lättare traktorer

Tyska ZF ökar takten så att allt flera ska kunna köra med eldrift på redskapen och i dag samarbetar de med såväl John Deere som med Deutz-Fahr.

John Deere presenterade för några år sedan en modell som hette E-premium och den finns även i dag i nya 6R-serien. Det är en traktor med integrerad generator för att förse ett redskap med såväl växel- som likström. Fördelen med elmotorer i stället för, som i dag, hydraulmotorer på redskapen är flera. Först och främst minskar energiförlusterna väsentligt när man har en elmotor och med en elmotor kan man göra mer exakta inställningar av varvtalet. Maskinens funktion blir således mer exakt och lättare att reglera.
Andra fördelar med elmotorer är att de är enklare att byta ut när de går i sönder, jämfört med en hydraulmotor.
Men även om John Deere haft en traktor med generator i sin prislista under flera år nu är försäljningen ringa och anledningen till det är att det inte finns så många redskap att tillgå med eldrift. Den enda maskin, i seerieproduktion, vi på NilehnTeknik känner till är en centrifugalspridare från Rauch. Sen finns det en del prototyper från Amazone med flera, men inget man kan köpa i dagsläget.
För att komma vidare med eldrift ligger således ansvaret lite mer på redskapstillverkarna just nu.
Tyska ZF, mest kända för sina transmissioner, vill nu driva på denna utveckling och arbetar med flera lösningar vad gäller generatorer till traktorer. En är en extern generator som monteras fram eller bak på traktorn och drivs av kraftuttaget. Tanken är att man då på ett enkelt sätt ska kunna förse äldre traktorer med en generator och på så sätt få fler traktorer att kunna köra med redskap med elmotorer. Man hoppas med detta grepp att maskintillverkarna ser en möjlighet att kunna sälja redskap med elmotorer och därmed börjar utveckla sådana.
Men en extern generator har vissa nackdelar. Den kan vara i vägen i vissa tillfällen och man kan även ha bekymmer vad gäller kylningen.
Därför går ZF även en annan väg.
Man konstruerar generatorer som kan säljas till traktortillverkarna och monteras som en integrerad tilläggsutrustning på traktorn. I den utvecklingen samarbetar man med Deutz-Fahr.
Den generatorn heter ElecTra och ger 50 kW konstant effekt. ZF har leverarat generatorn och elektroniken medan Deutz-Fahr har monterat den på en traktor och konstruerat ett kylsystem till generatorn, integrerat med traktorns ordinarie kylsystem.
För att kunna köra traktorn i skarpt läge har man även involverat den tyska redskapstillverkaren Amazone som tagit fram en såmaskin med elmotorer. Dessa motorer kommer från ZF och används för att driva fläkten och bärhjulen på såmaskinen.
Såmaskinen, som är nio meter bred, går relativt tungt, men med eldrift på hjulen får traktorn stor hjälp. Här finns en mycket stor vinst med elmotorer jämfört med hydraulmotorer. Med hjälp av sensorer och en dator kan traktorn ge exakt så mycket ström till varje elmotor som behövs vid varje enskilt tillfälle. Systemet känner av hur mycket traktorn slirar och hur mycket dragkraft som behövs och de båda elmotorerna, en i varje hjul på såmaskinen, arbetar var för sig och ger exakt så mycket dragkraft som det behövs. Detta kan man aldrig uppnå med hydraulmotorer. Eldrift på vagnens eller reskapets hyl minskar således dragkraftsbehovet från traktorn. Med eldrift kan man såleds köra redkskapet med en lättare traktor och därmed minska markpackningen.
Generatorn ger en spänning på upp till 600 volt likström och 400 volt växelström. Den stora spänningen behövs för att få små förluster i systemen och därmed minskad energiåtgång. Växelspänningen på 400 volt är tre faser och man kan även få ut en fas med 230 volt. För likströmsdelen kan man även få ut 12 och 24 volt för mindre energislukande komponenter.
Hela elsystemet är uppbyggt efter samma standard som man i dag använder i hybridtekniken i fordon och styrsystemen, läs monitorerna, följer ISOBUS-standarden. På så vis kan man kontrollera såväl traktor som redskap från en och samma terminal, viktigt när det blir fler spelare på planen.
I dagsläget har denna Dutz-Fahr med ZFs generator och Amazones såmaskin endast körts i testbänk. Dessa tester har gått bra och tanken är att köra praktiskt under nästa år.

Bak på traktorn finns eluttagen för att leda ström över till redskapet.

Integrerad generator från ZF finns på en Deutz-Fahr traktor.

Schematisk bild över det elektriska systemet integrerat i en traktor och på ett redskap.

Relaterade artiklar