Succé för Engcons digitala livevisning
Eftersom årets samtliga maskinmässor runt om i världen har ställts in –alternativt skjutits upp – valde Engcon att arrangera en egen digital livevisning av sina nyckelprodukter. Produktvisningen spelades in på ”mässområdet” vid huvudkontoret i svenska Strömsund och livesändningarnas Engcon-personal utgick sedan från sina olika hemmamarknader.
För många industriföretag är kundmöten och mässor viktiga för kundvård och försäljning. Men COVID-19 har gjort att mässor världen över har ställts in eller flyttats fram. Att delta på mässor och själv anordna grävdagar har länge varit en del av Engcons viktigaste aktiviteter för att komma närmare kunderna. Något som är särskilt uppskattat med tekniska produkter som gör grävmaskiner effektivare, då mässnärvaron ger Engcon möjlighet att visa hur de fungerar och grävmaskinisten får själva möjlighet att testa.
Engcons digitala mässa var ett sätt att möta upp behovet även i tider av isolering och intresset från grävmaskinisterna var stort.
– Vi ser hur grävmaskinister världen över har fortsatt arbeta under denna turbulenta tid. Självklart blir det ett trevligt avbrott i deras vardag med en livesändning om produkter som kan förenkla deras dagliga arbete. Chattfunktionen gjorde det möjligt för tittarna att kommunicera med oss direkt, på sitt eget språk med sitt lokala Engcon-kontor, säger Ulrica Hellström, Marknadschef på Engcon, och fortsätter:
– Vi byggde upp ett mässområde i Strömsund vid vår huvudproduktion. Där visade vi upp våra produkter i en demokörning med en grävmaskin. Vi kopplade upp våra lokala sälj- och serviceteam i olika länder till vår kontrollstudio i Sverige och sände allt på Facebook Live. Så fransktalande grävmaskinister fick en presentation av våra franska kollegor på franska om våra produkter och så vidare. Det är viktigt för oss att behålla vår lokala och kundnära relation.
Grundarbetet var tidskrävande men när det var klart kunde livemässan, med små justeringar, köras i alla länder där Engcon finns representerade tillsammans med respektive Engcon team världen över. Först ut var den internationella digitala livevisningen som gick av stapeln i Storbritannien den 14 juni, klockan 20.00 (CEST).
– I konkurrens med vackert väder deltog 220 personer vid livesändningen med livechat men i efterhand har hela 7 300 personer sett sändningen. Veckan efter den Internationella sändningen fick vi igenom vår första försäljning som ett direkt resultat av upplägget. Samtliga av Engcons Facebooksidor har fått en skjuts i form av nya följare och vi har fått väldigt mycket positiv feedback från branschen.
– Internt var förväntningarna försiktiga före första livesändningen, men den positiva responsen från tittarna gav verkligen mersmak för att digitalisera vår marknadsföring ytterligare. Engcon ser nu möjligheter att använda den här tekniken även i fortsättningen till exempel för att nå ut brett vid produktlanseringar, avslutar Ulrica Hellström.
Totalt för samtliga sändningar har 24 000 personer tagit del av satsningen som gick under namnet ”Engcon 360”.
Engcon 360 VIDEO: https://youtu.be/5V9NX-s4Xm0
Total antal uppspelningar av de digitala sändningarna:
UK: 7300
FR: 4700
NL: 4000
SWE: 2100
FIN: 3800
NOR: 877
DK: 627
US: 609
Sammanlagt:24 013 tittare och totalt 104 658 har sett våra trailers inför sändningarna