Svårt marknadsföra klimatsmart kött
Danish Crown drog tidigare i år igång en kampanj om klimatkontrollerat griskött. De hamnade i blåsväder med bland annat Greenpeace och kampanjen ska upp i domstol. På Danish Crown är man säker på att klara sig från åtal och planerade att fortsätta med kampanjen i väntan på domstolsbeslut.
Men nu står det klart att de stora livsmedelskedjorna i Danmark inte vill köra kampanjen och därmed finns det ingen anledning för Danish Crown att hålla igång den heller. Den danska slakterikoncernen lägger nu kampanjen klimatkontrollerat kött på vänt.
I en intervju i danska Landbrugsavisen berättar Astrid Gade Nielsen, kommunikationschef på Danish Crown att det är olyckligt att kampanjen inte kan fortsätta. Våra leverantörer har gjort ett stort arbete för att grisproduktionen ska bli mer klimatsmart och vi som producenter av kött borde väl också vara med i klimatomställningen och göra det bästa.
Greenpeace, Dansk Vegetarisk Forening, Klimabevegelsen och Den Grønne Studenterbevegelse, är tre organisationer som anser att Danish Crowns kampanj är vilseledande för konsument.