Svenska grisar till Kina och finsk kyckling till Sverige
Det går riktigt bra för svensk animalieproduktion just nu. Slaktpriserna har varit på en stabil och hög nivå hela året och för gris ser det ut att ligga stabilt ett bra tag till. Nötköttet har gått ner under senhösten, men ligger fortfarande på en hög nivå.
HK Scan har ökat sin omsättning under de senaste månaderna och räknar med en resultatförbättring. Från Finland exporteras det numera gris till Kina och till sommaren räknar slakterikoncernen med att exporttillstånden från Sverige till Kina ska vara klara.
– Då blir det export av gris från slakteriet i Kristianstad till Kina, säger Jari Latvanen, koncernchef på HK Scan.
På frågan om det kan bli ett kycklingslakteri i Sverige inom HK Scan svarar han att de hellre ökar produktionen i Finland då det finns utrymme för att få större uppfödning där samt att det slakteriet är mycket modernt.
– Vi kommer att marknadsföra finsk kyckling i Sverige inom kort.
Lantbruksnytt fick denna information vid HK Scans leverantörsträff i slutet av denna veckan och på den var det även en paneldebatt om framtida strategier. Pia Nybäck på HK Scans producenttjänst var moderator och i panelen satt Heli Arantola, konceptutvecklare HK Scan, Patrick Holm-Thisner, kvaltitetschef HK Scan samt grisproducent Kaisa Vasama-Kakko och nötköttsproducent Christin Larsson.
Det man bland annat kom fram till är att vegantrenden är något överdriven.
– Köttkonsumtionen ökar med 3 procent per år i hela världen och Europa är inget undantag och så kommer det troligtvis att se ut i många år framöver, berättade Pia Nybäck.
Debatten om att välja bort kött handlar alltså om en liten klicka medborgare, men måste ändå tas på största allvar.
En annan märklig sak på det temat är att kon under senare år fått klä skott för en stor del av klimatförändringen. Rätt eller fel, många tror det men tänker ändå inte på det när de handlar mat, då nötköttskonsumtionen ökar mer än gris just nu.
En annan villfarelse som kom fram under debatten är att en hel del konsumenter inte tror att kyckling är kött.
Mot denna bakgrund är det således inte helt enkelt att lyfta fram budskap och det som framkom var att det är inte de viktigaste budskapen som ska kommuniceras mot konsument utan det är de man är säkra på att de går fram.
Antibiotikafritt är ett bra exempel som många konsumenter förstår och en av anledningarna till att svenskt kött kan betalas med ett betydligt större pris än utländskt just nu. Samtidigt ansåg panelen att det är en stor risk att lyfta fram enbart rapsgrisen som antibiotikafri då det i viss mån smutskastar övriga produkter.
Balansgången är viktig när det gäller kommunikation med konsumenten men ledorden är utan tvekan kvalité och hållbarhet genom hela kedjan från gård till gaffel.
HK Scan kommer att lansera flera nya produkter under den närmsta tiden och jobbar aktivt med att lotsa konsumenten rätt i måltidsvalet. Målet är att i blindtester ska 6 av 10 anse att HK Scans produkt är godast.
Ett nytt koncept i Finland är att kycklingarna kläcks på den gård där de sen ska födas upp. Då slipper de transport utan vatten och foder.
På frågan hur HK Scan ser på svenska Lantmännens 10 procentiga ägande i slakterikoncernen svarade Jari Latvanen:
– Det är mycket bra. På det viset får vi indirekt kontakt med ännu fler lantbrukare i Sverige som kan bli leverantörer till oss.